Meget kort udgave:
Nrone vinder.
Kort udgave:
Nrone vinder efter en længer diskussion mellem mig og xcanner.
Lang udgave:
Udmærket jeg tror selv det er bedst at undgå den her slags problemer ved at være åben omkring hvad der i øjeblikket er sket og hvad der er ved at ske. Når jeg siger problemer mener jeg her at brugerne (og flere moderatorer) ikke længere kan gå med til de handlinger der besluttes.
Lad os lige starte med begyndelsen hvor xcanner mener det er tid til et nyt spawn. Vi beslutter her at en god mulighed er at udskrive en konkurrence omkring et nyt spawn for at få nogle kreative ideer på bordet. Den oprindelige plan var at det var mig og xcanner der udpegede vinderen men det blev senere lavet om således brugeren kunne stemme på en række forslag. For at undgå alt for mange valgte jeg og xcanner en række lovende forslag ud.
Her opstår første problem så. Størrelsen på det område i creative world er ikke samme størrelse som den plads man har til det nye spawn. Dette blev forsøgt løst ved at sige at folk kun skulle lave et forslag der var nok til at gøre indtryk. En spiller valgte så at bruge to områder men eftersom det ikke ligefrem var noget imod reglerne var det ikke noget vi valgte at gøre indsigelser imod.
Andet problem opstår da nrone kommer med sit forslag der ikke opfylder kravenen om pladsen. Vi vælger at undersøge planerne. Prøv lige at sætte jer i vores sted i sådan en situation. Vi snakker om at to mennesker der har siddet uden internet i et sommerhus og udarbejdet et kæmpe projekt og kommer så med deres forslag til xcanner og hører om det er i orden. Både mig og xcanner (og flertallet der har set projektet) synes at det er voldsomt flot og det er lige præcis det vi skal bruge.
Problemet med forslaget er så pladsen og der er lidt diskussion omkring hvorvidt vi kan gå med til at skulle fjerne flere bygninger omkring spawn. Vi vælger derfor at lade nrone deltage hvis det samtidig gøres klart at hvis man stemmer på hans forslag så går man med til at et større område omkring spawn til laves om. Dette står der ret præcist:
(det er værd at bemærke at dette forslag går udover hvad der var "stille som opgave", og vil betyde at nogen bygninger skal flyttes)
Xcanner skriver også senere:
Ikke for at nedgøre dette forslag, men bemærk at det betyder nogle bygninger bliver nedlagt/fjernet (bla. biblioteket/Goldshire Inn).
Afstemningen er altså blevet lavet om således der faktisk er to afstemninger på en gang. Nemlig om man vil tillade et større område af spawn bliver renoveret samt afstemning omkring det nye spawn. Hvis jeg skal være helt ærlig så havde vi det overhovedet ikke i tankerne at andre kunne tænke sig at lave et lige så omfattende projekt hvis de fik at vide de måtte bruge mere plads.
Nu starter der så en diskussion på admin forummet om hvad vi præcist gør hvis nrone vinder (starter kort tid efter at det står klart at der er stor sandsynlighed for dette). En del af moderatorerne har den holdning at spawn skal flyttes til et andet område for at undgå at ødelægge gamle bygninger. Konsekvensen af dette er så at der vil være længere afstand til metroen fra spawn samt der skal ligges noget mere arbejde i at klargøre dette nye område. Xcanner afviste forslaget fordi han ikke syntes der skulle være længere afstand til metroen samt der godt måtte ske noget fornyelse omkring spawn.
I diskussionen på adminforummet blev der desuden fremhævet for første gang problemet omkring at nrone havde fået lov til at deltage eftersom det var brud på reglerne. Et af spørgsmålene der også kom frem var hvorfor der overhovedet var en afstemning. Jeg mener selv at der var en del misforståelser fra begge sider i den sag og deltog ikke selv ret meget. Håbede dog naivt at vi ikke vil se problemet omkring reglerne andre steder. Dagen efter vågner jeg op til det indlæg som mkh1982 har skrevet og tager kontakt til xcanner omkring hvad vi gør omkring det her problem.
Det er vigtigt at forstå at afstemningen blev foretaget fordi vi netop gjorde opmærksom på at nrone's forslag havde nogle konsekvenser for det nuværende spawnområde. Derved håbede vi at folk kunne forstå problemet og ville droppe nrone's forslag hvis de syntes det ikke var i orden at et større område skulle laves om omkring spawn.
Man skal være ret blind for ikke at se at vi nu står i en stor kattepine med en bunke frustreret moderatorer, frustreret brugere og frustreret administratorer. Der er mange holdninger i diskussionerne og tingene burde gøres på en anden måde hvis vi havde vidst fra start hvordan tingene ville udvikle sig. Det er meget nemt at give xcanner og mig skylden for at lade nrone deltage men prøv igen at sæt jer i vores sted hvor vi netop forsøger at være så åbne som muligt. Det ville have været nemmere hvis vi havde modtaget en firkantet cobblestone konstruktion på 1000x1000 blokke og så afvist denne. Men eftersom flertallet synes rigtig godt om nrone's forslag (også af mange kritikere) så er det svært at afgøre hvordan vi kommer ud af de her problemer uden at stå tilbage med for mange utilfredse miner.
Efter en længere diskussion med xcanner hvor flere forskellige strategier er blevet vendt er vi kommer frem til den løsning der nu fremgår nemlig at vi dropper afstemningen og lader nrone vinde og derved stå for det nye spawn (som vil blive påbegyndt når 1.3.1 kommer på serveren). Jeg vil dog gerne gøre opmærksom på at afstemningen ikke var komplet nytteløs da vi kunne bruge resultatet til at se hvordan stemningen var for udvide spawn til et større område med den konsekvens af nogle gamle bygninger måtte enten flyttes eller fjernes.
Et alternativ ville være at give en udskydelse af afstemningen således andre kunne komme med et lignende stort forslag til spawn men vi har her vurderet at der ikke er ret meget at sætte fingre på angående nrone's forslag at det ikke vil gavne at tage flere forslag ind. Resultatet ville blot gøre det endnu vanskeligere at afgøre hvad spawn det skulle være. Samtidig ville jeg synes det er synd hvis mange har lagt et lige så stort arbejde i projektet som nrone og så få afvist deres forslag.
Sidste alternativ ville være at afvise nrone's forslag men da der er flertal for dette forslag vil det blot ende i utilfredshed.
Jeg håber derfor alle på serveren vil være med til at opbygge det nye spawn og hjælpe nrone med projektet hvis han beder om hjælp. Hvad kan vi lære at disse fejltagelser? Tja, jeg ved ærlig talt ikke hvordan vi skulle have håndteret sagen anderledes end at have droppet afstemningen det sekund hvor vi modtog nrone's forslag og mere direkte have bedt folks holdning til at udvide spawnområdet.
(åh ja jeg skrev godt nok i ville få et valg i den her sag men efter mange diskussioner kom vi frem til den her løsning med at lade nrone vinde. Jeg vil dog meget gerne høre jeres mening om hvordan vi burde have håndteret sagen bedre og samtidig være endt ud med et godt spawn forslag).
FAQ:
Og her kommer en FAQ som jeg kan forestille mig der kommer:
Kunne i ikke have skrevet fra start at området faktisk måtte være større?
Den oprindelige plan var som der står i reglerne men efter at have modtaget nrone's forslag ser vi nærmere på om vi kan tillade os at fjerne nogle bygninger. Eftersom forslaget er pænere end de bygninger der er i området anser vi det ikke for være et kæmpe problem. Derimod hvis nrone's forslag ikke havde været ret pænt ville vi næppe have tilladt at det måtte gå over grænserne. Vi har desuden før haft diskussioner omkring renovering af spawn området og vi mente det kunne være forfriskende med noget nyt.
Men hvorfor tillade at nrone ikke byggede i creative?
Nrone skulle i sommerhus uden internet og de valgte så at bygge det på en lokal server. Vi anede ikke størrelsen på projektet men hvis folk ikke har internet så mener jeg det er fair at tillade at man bygger på sin egen server.
Det virker for mig som om nrone har haft langt bedre vilkår end os andre!
Vi anede ikke hvad han lavede andet end det skete på en lukket server pga. manglen på internet. Det er ikke os der har sagt at det var tilladt at bygge et større område og nrone gjorde det også med den risiko for at få det afvist. Jeg kunne dog ikke selv afvise et forslag der var så pænt blot med henblik på at størrelsen var et problem og da jeg så forslaget var jeg ret sikker på at det var præcis sådan et spawn vi stod og manglede.
Hvorfor lave en afstemning når i udmærket godt vidste hvem der skulle vinde!?
Det gjorde vi heller ikke. Sandt og sige var jeg selv usikker på om folk ville stemme på nrone ud fra at der står at et større område skal fjernes omkring spawn. Så nej vi vidste ikke fra start hvem der ville vinde. Dog blev det hurtigt ret tydeligt at der ikke var ret meget modstand ved ideen og ja der burde vi nok have stoppet afstemningen men jeg ville samtidig være bekymret om hvorvidt der ville opstå modstand ved at stoppe en afstemning før tid.
Hvorfor forlod flere moderatorer? Det lyder ærlig talt som om der er noget galt...
Diskussionerne gik højt og der var forskellige meninger om tingene. For nogen moderatorer var det nok dråben der fik bærret til at flyde over samt de i forvejen havde overvejet at forlade moderator holdet. Det skal her siges at moderatorerne stadig vil spille på serveren så vi har næppe skræmt dem helt væk.
Jamen hvis jeg ikke kan stole på reglerne så gider jeg ikke stille op en anden gang!!!
Jeg tror man ser tingene lidt for ensporet her. Konkurrencen gik du på at finde frem til et nyt spawn og vi ville gerne have flere forskellige forslag og ideer (vi forlagte ikke komplette forslag men blot nok til at skabe et indtryk). Det er nemt som taber at komme bagefter og sige "jeg kunne også have gjort det mindst lige så godt hvis jeg måtte bygge større". I stedet for at at droppe at deltage i konkurrencer fremover synes jeg det er en bedre ide at være med til at gøre det fair for alle ved at deltage aktivt med at holde øje med hvor vi begår fejl.
En ting jeg nok vil gøre en anden gang væsentligt anderledes er først at forhøre hvordan stemningen er for selve reglerne før selve konkurrencen starter når det drejer sig om store byggeprojekter. På den måde kan vi fx undgå uenigheder en anden gang. På den anden side er det meget svært at afgøre præcist den slags regler eftersom vi nemt kunne være endt med at vi rev store dele af spawn ned til et projekt der vandt der måske ikke var vildt kønt at se på. Derfor den slags håndteres af administratorerne og evt. også moderatorerne.
Jeg håber dog folk bare i øjeblikket er sure fordi de føler der sker en masse uden de bliver inddraget i hvad der sker i øjeblikket. Personligt er jeg selv også træt af hvordan tingene har udviklet sig og jeg synes det er trælst at se hvordan et ellers vellykket fællesskab er ved at gå fra hinanden pga. et tåbeligt spawn. Som jeg ser det er vi alle vindere hvis vi får et pænt nyt spawn og det vil være et projekt som vi alle kan nyde godt af både i form af at fælles byggeri men også når det står færdigt.
Så jeg vil slutte af med at sige undskyld for ikke at være forudsigende nok til at undgå de her problemer og håbe vi kan komme igennem dette på en god måde. Jeg er faktisk ret imponeret over flere af spawnforslagene og jeg håber flere af deltagerne vælger at bygge deres spawnforslag som bygninger på serveren da de faktisk er ret flotte. Der kan dog kun udpeges en vinder og her må jeg selv vælge det forslag som jeg føler gavner serveren bedst på længere sigt.
(tingene er set dels fra min side af og efter aftale med xcanner. Hvis jeg er helt galt på nogen af områderne må man gerne slå ned på det så længe vi kan holde debatten i en god tone.)