Mobspawning problem
Posted: 22 Dec 2012, 00:44
Efter min oplevelse i går med at rende rundt i et Nether Fortress (længe), uden at møde ét eneste monster, finder jeg er meget besynderligt.
Jeg lader mig forstå at crafters ikke supporter mobfarms. Dette er for mig for så vidt ok. Men da der jo laves farme, hvad skal man så gøre, hvis man vil finde vilde monstre?
Jeg kan forstå at det er en hemmelighed (eller måtte i al fald ikke få det at vide) hvad spawn limit er på serveren.
I min optik er der noget galt, både når der ikke spawner monstre i Nether, hvis der er en blazefarm i gang med over XX antal Blaze i, samt i normal world hvor der burde spawne passive mobs. Ja, er klar over at passive mobs spawner sjældent, men har aldrig før oplevet at de spawner så sjældent, at det er aldrig. Der er ikke spawnet én eneste mob på det store planerede græs areal på The Island, hvor der dog immervæk har været folk online i en del timer siden det blev planeret. Ifølge wikien, så burde passive mobs ha’ en chance for at spawne hvert 20. sekund (hvor hostile mobs har en chance 20 gange pr. sekund). Jeg er klar over vi for nyligt har fået slæbt nogle køer derhen, så der ikke længere vil spawne nye, men der kom jo heller ikke nye til inden det skete, og hvor der var langt til nærmeste mob.
Problemet i normal world er nu heldigvis ikke så stort, da der jo er mulighed for at handle sig til et par af de dyr man skal bruge, og ”kun” skal bøvle med at få dem ”hjem”. Men værre er det i Nether, hvor der jo nu er en grund til at komme for at finde monstre (Wither Skeleton). Når man render rundt med E = 0/1 (som jeg oplevede), hvor lang tid tager det så i gennemsnit at at få 3 Wither Skeleton skulls, med en skull drop rate på 2,5% (uden looting)? Så er vi vist tæt på evigheder?
Nu har jeg ikke erfaring jeg kan dele fra de andre worlds, men vil dog gætte på at serveren kører med samme spawn limit alle steder, da det er en del af default bukkit.yml, og der derfor er samme problem i alle worlds.
Nu tillader jeg mig at tænke en tanke… Hvis vi hopper på Robbinson Crafters eventet, og vi skulle være så heldige at have 1 græsblok (evt. noget mere jord) til rådighed, vil der så spawne passive mobs? Også hvis der er nogen (eller flere) der laver en farm med 200 dyr, vil der så stadig spawne passive mobs ved dem der ikke har endnu?
Jeg synes bestemt det er en overvejelse værd lige at kigge på spawn limit, og hvad det har af betydning rundt omkring.
Hvis det ikke er spawn limit, som jeg i dette indlæg mistænker/beskylder for serverens mobspawning problem, har i så en anden idé til hvad der får mobs til ikke at spawne som vanilla? Og ikke mindst vil i gøre noget ved problematikken?
Det var mange spørgsmål, som jeg håber i vil overveje. Der er jo mange spildte timer/dage/uger/måneder/etc., i at lede efter noget der ikke er der.
Jeg lader mig forstå at crafters ikke supporter mobfarms. Dette er for mig for så vidt ok. Men da der jo laves farme, hvad skal man så gøre, hvis man vil finde vilde monstre?
Jeg kan forstå at det er en hemmelighed (eller måtte i al fald ikke få det at vide) hvad spawn limit er på serveren.
I min optik er der noget galt, både når der ikke spawner monstre i Nether, hvis der er en blazefarm i gang med over XX antal Blaze i, samt i normal world hvor der burde spawne passive mobs. Ja, er klar over at passive mobs spawner sjældent, men har aldrig før oplevet at de spawner så sjældent, at det er aldrig. Der er ikke spawnet én eneste mob på det store planerede græs areal på The Island, hvor der dog immervæk har været folk online i en del timer siden det blev planeret. Ifølge wikien, så burde passive mobs ha’ en chance for at spawne hvert 20. sekund (hvor hostile mobs har en chance 20 gange pr. sekund). Jeg er klar over vi for nyligt har fået slæbt nogle køer derhen, så der ikke længere vil spawne nye, men der kom jo heller ikke nye til inden det skete, og hvor der var langt til nærmeste mob.
Problemet i normal world er nu heldigvis ikke så stort, da der jo er mulighed for at handle sig til et par af de dyr man skal bruge, og ”kun” skal bøvle med at få dem ”hjem”. Men værre er det i Nether, hvor der jo nu er en grund til at komme for at finde monstre (Wither Skeleton). Når man render rundt med E = 0/1 (som jeg oplevede), hvor lang tid tager det så i gennemsnit at at få 3 Wither Skeleton skulls, med en skull drop rate på 2,5% (uden looting)? Så er vi vist tæt på evigheder?
Nu har jeg ikke erfaring jeg kan dele fra de andre worlds, men vil dog gætte på at serveren kører med samme spawn limit alle steder, da det er en del af default bukkit.yml, og der derfor er samme problem i alle worlds.
Nu tillader jeg mig at tænke en tanke… Hvis vi hopper på Robbinson Crafters eventet, og vi skulle være så heldige at have 1 græsblok (evt. noget mere jord) til rådighed, vil der så spawne passive mobs? Også hvis der er nogen (eller flere) der laver en farm med 200 dyr, vil der så stadig spawne passive mobs ved dem der ikke har endnu?
Jeg synes bestemt det er en overvejelse værd lige at kigge på spawn limit, og hvad det har af betydning rundt omkring.
Hvis det ikke er spawn limit, som jeg i dette indlæg mistænker/beskylder for serverens mobspawning problem, har i så en anden idé til hvad der får mobs til ikke at spawne som vanilla? Og ikke mindst vil i gøre noget ved problematikken?
Det var mange spørgsmål, som jeg håber i vil overveje. Der er jo mange spildte timer/dage/uger/måneder/etc., i at lede efter noget der ikke er der.