Skifte Graffikkort, eller ej?

Alt ikke releteret til Minecraft eller crafters.dk.
Post Reply
Rabjerg

Skifte Graffikkort, eller ej?

Post by Rabjerg »

Nu har jeg kogt over det i lang tid, og syndes ikke at have fundet et godt svar.
Sagen er at jeg har to AMD HD4890 i Crossfire, da jeg købte tænkte jeg "hvis et er godt, så er to bedre".

Nu er problemet bare at jeg er ved at blive sindsyg over to ting, et er støjen, de larmer mere end en Blackhawk helikopter der er ved at lette. Og to, de æder mere strøm end en partikkel accelerator. (eller sådan føles det)

Men når jeg kigger på alternativerne der ligger i mit prisleje (under 200€), så er der ikke meget at tage af.
Spørgsmålet er, findes der nyere generations singlekort med en ydelse over HD4890CF, og en pris under 200€.
Eller skal jeg vente en omgang til næste generation, og se hvad de har at byde på.

Lure på at skiftetilbage til Nvidia, da de har købt Physx teknologien, og nogle af de spil jeg spiller udnytter det.
Og AMD's yndligs salgsagument "Eyefinity" har jeg ikke brug for.

Resten af setuppet:
CPU: Intel i7-860 @3,2ghz.
MB: Gigabyte (xxx) UD3 - CF kompatibel, ikke SLI.
RAM: 12gb DDR3 - 1333mhz.
PSU: 800W Xilence. 80+
HDD: Blanding af hitaschi og WD, ca 4TB tilsammen.

Hva' gamer jeg?
Ca alt, fra Flash supermario, til det nye fancy, og en del Minecraft.

Har fundet ud af at et AMD 6950 score en bette smule mere end 2x4890, for de 200€.
Det eneste jeg så ville vinde var lidt støj, DX11 og muligheden for at smide et mere i når pengene er.
julemand101

Re: Skifte Graffikkort, eller ej?

Post by julemand101 »

Har selv dette:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623543

Fordelen ved kortet er at ASUS har valgt at smide to blæsere til et kort der normalt kun kræver en blæser. Fidusen er at det larmer ikke ret meget i "tomgang" mens der kan tilbydes rigtig god køling når du spiller. ASUS har valgt at bruge denne ekstra køling til at overclock kortet til 1 GHz hvilket sker helt naturligt og uden du skal rode med noget.

Er selv rigtig tilfreds med kortet og det bruger faktisk mindre strøm selv i "tomgang" end mange andre NVIDIA GTX 560Ti kort da ASUS samtidig har valgt at clock den vildt langt ned i "tomgang". Mener jeg har målt den til at komme helt ned på 50 Mhz. Så det er altså et kort der kan svinge mellem 50 Mhz og 1 GHz hvilket gør det meget fleksibelt når det gælder støjniveau men også strømforbrug.

Jeg har følgende setup:
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Cooler Master Silent Pro Gold 600W PSU
Intel® Core i5-2500 Processor
MSI P67A-C45 B3, Socket-1155
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA
Western Digital Caviar® Blue 500GB
Western Digital Caviar® Green 1000GB
ASUS Xonar D1 PCI Soundcard

I tomgang bruger hele systemet ca. 60-80 W mens jeg i Witcher 2 har målt det til at bruge op til 350 W. Da jeg valgte delene var det meget vigtigt for mig at lave et system der skalere rigtig meget da jeg gerne vil have en stille computer mens jeg browser/arbejder/programmere mens jeg godt kan klare lyden af en blæser mens jeg gamer. Det skal siges at jeg stadig skal have tilpasset systemet for at få det til at støje mindre men det er mest et spørgsmål om at skifte/tilføje nogle mindre larmende blæsere. :)

Håber du kan bruge mit input selvom kortet er lidt dyrere end det du efterspørger. Jeg har ikke tjekket om det findes billigere andre steder så den fornøjelse kan du selv få. Omkring NVIDIA er jeg og vil altid være tilhænger af NVIDIA da jeg også er Linux bruger og i alle de år jeg har hjulpet brugere så er AMD altid et helvede. :)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Rabjerg

Post by Rabjerg »

Hmmmm... min lokale IT-pusher har det til 205€, hvilket jeg nok kan overkomme.
http://www.playit.de/komponenten/grafik ... abyte.html
Dog fra gigabyte, men stadig med større køling end referance kortet.
For det fjollede er at min CPU har jeg kølet med en stor fed Noctua køler, så selv ved max last og overclocket, så er den ikke til at høre.

Og kan se at 560-ti referance kortet også er en 9" model, hvilket er det absolut største jeg kan klemme ind i mit kabinet, og kun med meget besvær og banderi.

Nu skal jeg bare lige se på økonomien om jeg virkelig kan tåle det denne måned. :?

Når man lige læser på tallene, så er specs på Ti'ern ikke lagt over den "normale".
http://www.hwcompare.com/10981/geforce- ... tx-560-ti/
Samme kerne, frekvenser en smule højre, og maginalt flere Shaderes og texture mapping units.
julemand101

Post by julemand101 »

Valget er jo også helt op til dig selv. Jeg skrev bare mine erfaringer og ikke hvad du SKAL gøre. ;)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Rabjerg

Post by Rabjerg »

Kun en anbefaling, det er jeg skam klar over. ;)
Og derfor kaster jeg også et par alternativer i puljen, for at få inputs på dem.
julemand101

Post by julemand101 »

Rabjerg wrote:Kun en anbefaling, det er jeg skam klar over. ;)
Og derfor kaster jeg også et par alternativer i puljen, for at få inputs på dem.
Altså dengang jeg købte mit system overvejede jeg også forskellen på 560 og 560ti. Jeg fandt dog frem til dengang at det kunne betale sig i forhold til det ekstra det koster og den performence man får ekstra.

Et alternativ du kan gøre er at vente til starten af næste år hvor NVIDIA kommer med nye kort. Men ved ikke om du vil vente så længe. Fordelen er også at du til den tid kan spare en del mere sammen. :)
Post Reply