Minecraft server nede

Nyheder fra holdet bag crafters.dk samt events.
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Minecraft server nede

Post by julemand101 »

Og jeg synes faktisk det er noget svineri at tilbyde Minecraft servere til så billige penge og med så ringe hardware. Køberen tror jo han får en høj kvalitet af server og der står sågar at der er CraftBukkit support så købende vil også gå ud fra han kan installere en masse spændende plugins.

Sandheden er nærmere at når du køber en Minecraft til så billige penge så skal du ikke forvente mere end at du lige kan køre en alm. Minecraft server uden nogen plugins og med et begrænset map med få antal spillere. Det er selvfølgelig også fint nok men når man er så få spillere er det tæt på at alternativet med en Hamachi forbindelse er bedre hvor man så aftales hvornår man skal bruge serveren (altså host den på sin egen maskine).
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
thomaskaufi
Posts: 283
Joined: 05 Oct 2011, 13:16

Re: Minecraft server nede

Post by thomaskaufi »

Præcis som du siger er det meget upraktisk.
Grunden til at jeg kører det er for at teste om jeg kan finde ud af at køre det, og hvis det så lykkes vil jeg så prøve at skyde nogle kroner i en dedikeret server, og have kørende i skabet ;)
Men ja meget små plugins, har essentials og den slags...
"Den dybe tallerken blev ikke opfundet på en dag!"
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Minecraft server nede

Post by julemand101 »

Inden du køber dig din egen computer der skal stå og køre server så husk at tænke økonomien ind i det. Hvis en computer skal køre døgnet rundt er du nød til at overveje ting som strømforbrug men også backup. Du skal også huske at se på det hardware der sidder i maskinen. Fx kan det ikke betale sig at have et grafikkort i maskinen hvis det eneste formål er at have slukket skærm mens den kører server.

Inden du køber maskinen så leg med en virtuel maskine omkring opsætning og se efter om du kan finde ud af hele processen fra tom computer til en fungerende server. Det vil være trælst at købe en computer du ikke kan finde ud af at sætte op. Jeg kan selv anbefale følgende virtuelle maskine:
http://www.virtualbox.org

Bare lige husk på at en virtuel maskine tager en del ram (især hvis man skal simulere en Minecraft server) så hvis din desktop computer ikke har minimum 4 GB ram vil jeg ikke lige anbefale det.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
thomaskaufi
Posts: 283
Joined: 05 Oct 2011, 13:16

Re: Minecraft server nede

Post by thomaskaufi »

ja det er klart at man lige skal tænke det igennem, og det er også et projekt langt ude i fremtiden

nu skrev jeg godt nok dedikeret server, men planen var sådan set bare at have den til at køre et standart os som win XP eller lign og så køre serveren der... har før haft en VPS som de også kalder det, og det var godt nok besværligt. Det kræver jo en del kendskab til tingene...
"Den dybe tallerken blev ikke opfundet på en dag!"
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Minecraft server nede

Post by julemand101 »

Tsk Windows XP. Rigtige servere kører som minimum en form for Linux distribution. ;)

Ej seriøst. Windows XP er temmelig ringe til hukommelseshåndtering og hvis computeren har mere end en kerne så bør du også lige genoverveje det. Tilsidst så kræver Java et 64-bit OS hvis du skal håndtere mere end 1-2 GB ram (også selvom OS'et understøtter op til 4 GB ram). Så hvis du har tænkt dig at lave det her til at læringsprojekt så giv dig i kast med at se på hvordan du sætter fx et Linux system op. :)

Tilsidst så er et Linux temmelig simplere at administrerer fra en anden computer men det kender du jo nok til hvis du har rodet med VPS servere før (men ja det kræver man sætter sig ind i tingene). Jeg er glad for at Crafters.dk kører på en Linux maskine med gode muligheder for nemt at administrerer over SSH. Det har ikke givet nogen begrænsninger i form af administrationsarbejdet.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
thomaskaufi
Posts: 283
Joined: 05 Oct 2011, 13:16

Re: Minecraft server nede

Post by thomaskaufi »

Fedt du nævner det! :D

der sparede jeg lige en masse tids research :P

ja, det er et mindre indlæringsprojekt men hvis det ikke er for svært så er jeg helt frisk på noget linux/ubuntu!
men hvor meget ram vil jeg få brug for til en bukkit (store plugins) med plads til ca. 20 mand?

og så kan det jo også være at man skulle kigge ind hos archlinux.dk? ;)
"Den dybe tallerken blev ikke opfundet på en dag!"
User avatar
Marcus007363
Posts: 573
Joined: 16 May 2011, 12:51
Location: Danmark

Re: Minecraft server nede

Post by Marcus007363 »

Okay fandt linket igen men der er meget der er ændret på siden og hvis jeg har set rigtigt er kvaliteten ændret
www.daddycheese.com
(y)
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Minecraft server nede

Post by julemand101 »

thomaskaufi wrote:Fedt du nævner det! :D

der sparede jeg lige en masse tids research :P

ja, det er et mindre indlæringsprojekt men hvis det ikke er for svært så er jeg helt frisk på noget linux/ubuntu!
men hvor meget ram vil jeg få brug for til en bukkit (store plugins) med plads til ca. 20 mand?

og så kan det jo også være at man skulle kigge ind hos archlinux.dk? ;)
Nu ved jeg ikke hvad du mener præcist med store plugins men lad os antage vi snakker om LogBlock. LogBlock kræver en MySQL database hvis det skal køre rigtig godt hvilket du uden større problemer kan installere på samme maskine som kører Minecraft serveren. Generelt er det sådan med servere er jo mere RAM der er i maskinen jo bedre kører den bare generelt fordi den automatisk fylder data ind i RAM'en. (Fx vores server med 16 GB ram bruger lige nu 8,5 GB (svinger meget alt efter antal brugere på serveren) på programmer lige nu og resten til cache af filer der bruges ofte som fx dele af Minecraft kortet).

Hvor meget RAM du skal have i maskinen er svært at svare på men jeg vil personligt sige 4 GB ram eller højere. Med 4 GB RAM kunne man give Java lov til at tage op til 3 GB ram og så efterlade resten til MySQL og cache af filer. Alternativt så prøv at se hvordan det kører med 2 GB til Java da man normalt anbefaler 1 GB ram per 10 brugere (og derved få mere RAM til MySQL og cache af filer). Det kommer også meget an på hvor brugerne er på serveren. Når vi fx afholder PvP turnering så er der næsten 50 spillere det samme sted og ingen bygger eller graver noget hvilket ikke kræver noget som helst af serveren (jeg forventer at vi sætter serveren op til 60-70 brugere ved den her PvP turnering for at undgå folk der ikke kan komme ind).

Og sidst, Arch Linux er ikke særligt nemt at sætte op hvis man ikke er parat til at læse store engelske manualer samt har viljen til at lære. Jeg plejer at poste dette link:
http://privat.archlinux.dk/Arch_humor.jpg

Årsagen er at Arch Linux giver et totalt tomt system med uendeligt mange muligheder for at udvide. Dette gør det perfekt til fx opsætning af en server eller et fuldt kontrolleret Desktop system men gør det ikke nemt for begyndere der måske forventer et skrivebord med en masse fed GUI samt automatisk opsætninger af mange ting. Jeg overvejer dog lidt at skrive en guide til hvordan man sætter en Arch Linux maskine op som Minecraft server men ved ikke hvor meget det bliver til (årsagen er at jeg alligevel skal se på sådan et projekt når Crafters.dk skifter til Arch Linux).

Men rod rundt med det hele i en virtuel maskine hvor du ikke kan gøre nogen skader men forvent lige at alting i Linux verden kan virke underligt og nogen gange besværligt men der er altså en dybere mening med det meste af galskaben. ;)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Minecraft server nede

Post by julemand101 »

Marcus007363 wrote:Okay fandt linket igen men der er meget der er ændret på siden og hvis jeg har set rigtigt er kvaliteten ændret
http://www.daddycheese.com
Der er lidt langt fra dit påstået "Jeg finder nu selv en masse steder med høj forbindelse og masser af ram til ca 25 kr om måneden" til at en server med 6 GB ram koster 536.37 kr. om måneden. Den server der koster 26 kr. om måneden har kun 256 MB RAM hvilket knapt vil kunne trække en enkelt bruger efter mine egne erfaringer.

Så tjek lige fakta inden du smider den slags gøgl ud på forummet. ;)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
Marcus007363
Posts: 573
Joined: 16 May 2011, 12:51
Location: Danmark

Re: Minecraft server nede

Post by Marcus007363 »

Skal jeg nok kigge lidt bedre efter inden jeg poster den slags gøgl :)
(y)
Post Reply