julemand101 wrote:Nu ved jeg ikke hvad du mener præcist med store plugins men lad os antage vi snakker om LogBlock. LogBlock kræver en MySQL database hvis det skal køre rigtig godt hvilket du uden større problemer kan installere på samme maskine som kører Minecraft serveren. Generelt er det sådan med servere er jo mere RAM der er i maskinen jo bedre kører den bare generelt fordi den automatisk fylder data ind i RAM'en. (Fx vores server med 16 GB ram bruger lige nu 8,5 GB (svinger meget alt efter antal brugere på serveren) på programmer lige nu og resten til cache af filer der bruges ofte som fx dele af Minecraft kortet).thomaskaufi wrote:Fedt du nævner det!
der sparede jeg lige en masse tids research
ja, det er et mindre indlæringsprojekt men hvis det ikke er for svært så er jeg helt frisk på noget linux/ubuntu!
men hvor meget ram vil jeg få brug for til en bukkit (store plugins) med plads til ca. 20 mand?
og så kan det jo også være at man skulle kigge ind hos archlinux.dk?
Hvor meget RAM du skal have i maskinen er svært at svare på men jeg vil personligt sige 4 GB ram eller højere. Med 4 GB RAM kunne man give Java lov til at tage op til 3 GB ram og så efterlade resten til MySQL og cache af filer. Alternativt så prøv at se hvordan det kører med 2 GB til Java da man normalt anbefaler 1 GB ram per 10 brugere (og derved få mere RAM til MySQL og cache af filer). Det kommer også meget an på hvor brugerne er på serveren. Når vi fx afholder PvP turnering så er der næsten 50 spillere det samme sted og ingen bygger eller graver noget hvilket ikke kræver noget som helst af serveren (jeg forventer at vi sætter serveren op til 60-70 brugere ved den her PvP turnering for at undgå folk der ikke kan komme ind).
Og sidst, Arch Linux er ikke særligt nemt at sætte op hvis man ikke er parat til at læse store engelske manualer samt har viljen til at lære. Jeg plejer at poste dette link:
http://privat.archlinux.dk/Arch_humor.jpg
Årsagen er at Arch Linux giver et totalt tomt system med uendeligt mange muligheder for at udvide. Dette gør det perfekt til fx opsætning af en server eller et fuldt kontrolleret Desktop system men gør det ikke nemt for begyndere der måske forventer et skrivebord med en masse fed GUI samt automatisk opsætninger af mange ting. Jeg overvejer dog lidt at skrive en guide til hvordan man sætter en Arch Linux maskine op som Minecraft server men ved ikke hvor meget det bliver til (årsagen er at jeg alligevel skal se på sådan et projekt når Crafters.dk skifter til Arch Linux).
Men rod rundt med det hele i en virtuel maskine hvor du ikke kan gøre nogen skader men forvent lige at alting i Linux verden kan virke underligt og nogen gange besværligt men der er altså en dybere mening med det meste af galskaben.
Logblock, korrekt. har haft det installeret og forsøgt at starte på extern mySQL server, men kunne aldrig komme igennem med brugernavn etc. tænker også LWC efterhånden hvor stor .db filen er.
Jeg forestiller mig lidt at køre ubuntu, for jeg har hørt at det er et lidt mere fejl40fri system det gør det hele en tand lettere... om det så skal være desktop eller server skal jeg lige ha set på...
arch linux tør jeg godt nok ikke hoppe ud i før om lang erfaring jeg tænkte mere at det ku være man ku læse lidt om overordnet linux funktionalitet på dit forum
mht mySQL så har jeg et webhotel hos surftown som tilbyder mySQL men som nævnt fik jeg det aldrig til at virke.... men hvis du siger at man kan køre mysql localhost så skal jeg jo bare gøre det!
og så med backup, er det bare en extern harddisk og så et script der kopierer nogle let tilgængelige filer over efter en bestem protocol, eller er det også en maskine i sig selv?
//Thomas