Linux Server: Hvordan F*ck kommer jeg igang?

Alt ikke releteret til Minecraft eller crafters.dk.
Post Reply
Battleroar

Linux Server: Hvordan F*ck kommer jeg igang?

Post by Battleroar »

Hejsa.
Skal til at købe en dedikeret server (Lad vær at spørg ind til hvorfor tak xD).
Den kommer til at skulle kører på Linux da jeg hører at det kører væsentligt hurtiger.
Men samtidig får jeg også at vide at det er mega svært at lærer.
nogen der ved hvordan man kommer godt igang med det? *Host* JULLE *Host*
Håber nogen kan hjælpe
- Battleroar
julemand101

Re: Linux Server: Hvordan F*ck kommer jeg igang?

Post by julemand101 »

Hvad skal du have kørende på den? Her tænker jeg på hvilke services og programmer den skal køre samt hvilken funktion serveren har (altid tændt uden nogen skærm, tastatur og mus?).

Det er ikke "vildt svært" men det er anderledes. Alt bliver nemmere hvis du kaster ALT (jeg mener det seriøst) viden du har om Windows ud af vinduet og går tilbage til trin "første gang jeg starter min første computer". Derefter skal du lige lære at der ikke er noget der hedder "standard Linux". Linux er blot kernen i systemet og der findes så tonsvis af Linux distributioner der er samlinger af programmer pakket sammen med en installer. Dette gør Linux verden meget fleksibel og derfor benyttes Linux til stort set hvad som helst.

Der det svære opstår er når du skal træffe valget om du vil lege med Linux med en fuld moderne desktop med alverdens grafiske lækkerier og værktøjer eller du vil have en toptunet server med minimalt installeret software som konfigureres via en terminal via en række kommandoer og tekstfiler.

Xcanner valgte den første løsning og dette lider vi så under nu ved at vi har at gøre med en temmelig træls Ubuntu installation der er håbløs at opgradere pga. alverdens hacks jeg har rodet med (Ubuntu er IKKE fleksibel). Vi har en plan om at starte helt forfra på serveren og sætte noget Arch Linux op i stedet med minimalt antal pakker og derved gøre det noget nemmere at vedligeholde (eller i det mindste gøre så jeg ikke brokker mig hver anden dag over Ubuntu).

Dog er Arch Linux heller ikke nogen begyndersted eftersom der stort set intet automatisk sker i den lejer. Kort sagt konfigurerer du alt manuelt. Dette giver dog enorm fleksibilitet samt du har 100% styr på systemet. Eftersom systemet garanterer at den ikke overskriver konfigurationsfiler du har redigeret i så ved du også at tingene er som de er og hvis noget ikke virker så kan du højst sandsynligt løse det. Det kræver dog en del viden og jeg vil derfor ikke anbefale dig at starte med Arch Linux.

Jeg tør ikke anbefale en specifik Linux distribution så længe jeg ikke aner hvad din server skal kunne men en god generel distribution er Debian Stable (hvis dit system skal være klippestabil og du er ligeglad med at du kommer lige at leve i en osteklokke med 2 år gammelt software) eller Debian Testing (lidt mere humant men stadig udmærket stabilt).

Hvis du hellere vil over og lege med noget grafisk Linux først så kan jeg anbefale Linux Mint (har dog ikke prøvet de seneste versioner men har ikke hørt nogen råbe at det er noget direkte lort). :)

Men igen, skriv lige lidt mere omkring formålet med maskinen og evt. også hardware og jeg kan meget nemmere bedømme dine behov.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Battleroar

Post by Battleroar »

Formålet er Minecraft ;)
Mig og et par gutter skal til at starte et lille hosting sted.
Problemet er som sagt at jeg blev udvalgt til teknikker på det.
Så jeg skal dele en Dedikeret server op i bidder og styrer det hele igennem Linux ;)
(hvis jeg da har forstået det ret)
julemand101

Post by julemand101 »

Battleroar wrote:Formålet er Minecraft ;)
Så jeg skal dele en Dedikeret server op i bidder og styrer det hele igennem Linux ;)
Puha det er noget af en kæmpeopgave at starte ud med som jeg ikke engang ville tage. Du skal vide at der er temmelig mange forhold i den slags løsninger hvor sikkerhed nok er den vigtigste. Det er ingen sag at lave den slags hvis det er alm. standard Minecraft servere men hvis i vil lave det bare en smule seriøst så er det jo nok Bukkit servere vi snakker om.

Problemet er her at mange plugin til Bukkit kræver en form for database og nu skal du så til at administrere flere brugere på systemet samt sørge for at hver bruger har en database samt derefter sørge for at en bruger ikke kan se en anden brugers data. Desuden skal en bruger vel have mulighed for at upload plugins direkte på serveren? For så skal vi også lige fiks FTP adgang med tilhørende kontoer og brugerrettigheder (en bruger skal jo ikke kunne se en anden brugers mappe via FTP heller).

Derefter kommer der performence aspektet. Det kan godt være at Linux yder godt men det er ENORMT vigtigt at når der kører flere servere på samme maskine at du sørger for at afgrænse CPU-tid, RAM-mængde, Disk-forbrug samt DIsk-tid til hver server således en enkelt ikke tager ressourcer fra de andre og får dem til at gå ned. Linux er ikke nogen magisk løsning som kører perfekt uden nogen opsætning. Opsætning omkring performence er ligemeget hvis man blot er en enkelt bruger på serveren der kører nogle enkelt programmer men så snart vi har med den her slags opgaver at gøre skal du virkelig sætte dig ind i tingene da du ellers risikerer et temmelig råddent system.

Sidst er der så også backup aspektet. Du skal have udviklet en speciel backup løsning der tager højde for at der er flere MInecraft servere på systemet og som sørger for at deaktivere save på den enkelte Minecraft server mens der bliver taget backup af denne. Samtidig skal du også få taget backup af evt. databaser som hver server kan have.

Lad mig sige det sådan at jeg ville tage mig rigtig godt betalt for sådan et arbejde. Det vil tage mig (tænk over hvor meget erfaring jeg har) mindst 2 uger hvis jeg arbejder på fuld tid og hvis alle kravene er opstillet på forhånd og der ingen overraskelser kommer. At sætte en person til at lave dette stykke arbejde uden at have nogen som helst forstand på Linux er en joke og hvis i ikke kan finde en med mere erfaring indenfor serveropsætning kan i lige så godt lukke for det her projekt eller i det mindste starte ud med bare at sætte en enkelt Minecraft server op under Linux og få den til at køre i en månedstid. Det har taget xcanner og mig en helvedes masse tid bare at få ydelsen nogenlunde på Crafters.dk samt udviklet backup løsninger og få databasen op. Og det er kun EN Bukkit server!

Det er ikke fordi jeg vil til at ødelægge det hele for jer men jeg synes ærlig talt det vil være forfærdeligt hvis i begynder på det her projekt uden at have erfaring indenfor serveropsætning. I værste fald vil der være kunder der køber et produkt hos jer som i på ingen måde kan overholde pga. manglende erfaringer indenfor Linux.

Desuden vil jeg ikke hjælpe dig mere fra nu af. Jeg er flink og giver dig lidt vejledning nu men hvis meningen er at det her skal gå til en Minecraft hosting server så har i også råd til at betale hvad jeg koster i timen.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Battleroar

Post by Battleroar »

Hejsa,
Med hensyn til backup kan man så ikke få det til at kører under Multicraft unden at skulle sættet noget op?
Vi har heller ikke tænkt os at gå igang med det før vi har alt på plads så bare rolige Julle ;)
julemand101

Post by julemand101 »

Battleroar wrote:Hejsa,
Med hensyn til backup kan man så ikke få det til at kører under Multicraft unden at skulle sættet noget op?
Vi har heller ikke tænkt os at gå igang med det før vi har alt på plads så bare rolige Julle ;)
Som jeg skrev før. Ikke mere hjælp herfra til dit projekt uden en konkret aftale omkring aflønning.
Rekalty

Post by Rekalty »

Jeg finder der ret underholdende at du er "udvalgt" til tekniker selvom du tilsyneladende ikke har ret meget erfaring med området.
Battleroar

Post by Battleroar »

Rekalty wrote:
Jeg finder der ret underholdende at du er "udvalgt" til tekniker selvom du tilsyneladende ikke har ret meget erfaring med området.
Helt enig! Var ikke engang selv klar på den xD Men de mente tilsyneladne at jeg skulle gører det :/
Tror nu mere fordig andrer var for dovne til det..
Rekalty

Post by Rekalty »

Battleroar wrote:
Rekalty wrote:
Helt enig! Var ikke engang selv klar på den xD Men de mente tilsyneladne at jeg skulle gører det :/
Tror nu mere fordig andrer var for dovne til det..
Men jeg vil da utroligt gerne overtage din avis-rute, hvis den har givet dig penge nok til at købe alt det hardware & software der skal til :)
Post Reply