PC hjælp
- Relgus
Re: PC hjælp
ville lige have e ord med her når vi kommer så langt ned som acer gamer computer går den galt har selv købt en en gang det gik rolig galt og efter noget tid brændte mit bundkort af så du får lige et råd med på vejen lad vær med at købe acer
medlem af UB. og Kaffe skal der til <3
- julemand101
Jeg er syg så derfor. Men altså jeg kan ikke udtale mig om AMD hverken når det gælder CPU eller grafikkort. Generelt er holdningen at Intel CPU'er altid er kraftigere men koster også en del mere. AMD vinder dog ofte når der snakkes pris vs. performence men jeg har altid været typen der ikke sparer på min CPU. Desuden har jeg et indædt had til AMD pga. de problemer jeg har oplevet med drivere. Men derfor kan der jo stadig være nogen der ingen problemer harR2_DJ wrote:Har du noget respons jeg kan få? Jeg kan ikke lide at skynde på folk der hjælper frivilligt, men i fald af at du ikke har set min post, så har jeg svaret og tak
Så kort sagt, du må selv tjekke nogle anmeldeser af CPU'en samt grafikkortet og vurdere om maskinen er de penge værd. Jeg har desuden ikke nogen erfaring med Acer når vi snakker stationære computere men generelt vil den jo nok have samme negative sider som enhver mærkevare computer (hader generelt mærkevare stadionære computere):
1. Fyldt med ubrugeligt software fra start som du enten ikke kan slette eller skal bruge uger på at komme af med.
2. Ingen medfølgende installationsdvd men du skal derimod selv brænde en ud på 10 DVD skiver.
3. Meget ringe muligheder for opgraderinger af hardware. Typisk bruger producenten en opskur kasse med en endnu mere opskur CPU køler der er kombineret med strømforsyningen hvor grafikkortet nogen gange også er indblandet.
4. Kabinettet er ikke til at skille af. Dette problem gælder mange maskiner men du har ingen mulighed for at tjekke det på forhånd ved mærkevare stadionære computere. Glæd dig til den dag du skal fjerne støv...
5. Mulighed for bøvl med garanti hvis du skiller maskinen af. Flere og flere producenter er begyndt at smide en plumbering på computeren som brydes når den åbnes. Du har ifølge dansk lovgivning stadig din garanti men der er mulighed for en masse bøvl blot fordi du satte en ekstra harddisk i maskinen.
Dette er blot nogen af de problemer der gælder for mange producenter. Jeg har ingen ide om ACER er anderledes men jeg tvivler.
maller:
Lyder skidt. Var der stadig garanti på maskinen? Jeg har det desuden sådan at man burde have opdaget det i tide hvis computeren kører så varmt at den brænder komponenter af. Tjek ALTID løbende temperaturen, åben computeren 1-2 gange om året og gør hovedrent og start computeren mens den er åben for at tjekke om alle blæsere kører som de skal uden mislyde. Nu har jeg et gennemsigtigt kabinet så jeg åbner nok min ca. hver måned fordi jeg ikke kan holde ud at se på det støv men det er dejligt at kunne tjekke om blæserne kører uden problemer uden at åbne op for den.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
- R2_DJ
Der ville ikke være bøvl med installation, da windows 7 er præ-installeret... Men jeg er lidt i tvivl om kabinettet kan åbnes, kan ikke se nogen steder at det skulle være muilgt.
Har selv lige fundet ud af at kompletts udvalg af gamíng pc'er er meget større end jeg havde forventet Vil gå over til at se på disse i stedet Har fundet denne http://www.komplett.dk/k/config.aspx?Co ... #pch|10798 Ved ikke helt om RAM'en er høj nok til mig, og jeg ved ikke hvor højt en "Intel Core I3" ligger, eller hvor godt grafik kortet er . Havde tænkt mig at kunne spille Skyrim og andre moderne spil som BF3 eller noget
Har selv lige fundet ud af at kompletts udvalg af gamíng pc'er er meget større end jeg havde forventet Vil gå over til at se på disse i stedet Har fundet denne http://www.komplett.dk/k/config.aspx?Co ... #pch|10798 Ved ikke helt om RAM'en er høj nok til mig, og jeg ved ikke hvor højt en "Intel Core I3" ligger, eller hvor godt grafik kortet er . Havde tænkt mig at kunne spille Skyrim og andre moderne spil som BF3 eller noget
- julemand101
Du linker til en computer man kan konfigurere så jeg kan ikke se hvad valg du har truffet.R2_DJ wrote:Der ville ikke være bøvl med installation, da windows 7 er præ-installeret... Men jeg er lidt i tvivl om kabinettet kan åbnes, kan ikke se nogen steder at det skulle være muilgt.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
- R2_DJ
Jeg havde tænkt mig at opgradere til "Intel® Core i5-2320 Processor Socket-LGA1155" I stedet for i3'eren, tilføje den billigste cd/dvd læser og kortlæser og til sidst windows 7 home premium.
- julemand101
Igen, det er AMD grafikkort. Kan ikke udtale mig om det. Jeg har heller ikke styr på hvad dine krav er til maskinen lige nu men jeg ville selv blive meget hurtig træt af den maskine du har opstillet. Som minimum ville jeg vælge følgende opgraderinger:R2_DJ wrote:Jeg havde tænkt mig at opgradere til "Intel® Core i5-2320 Processor Socket-LGA1155" I stedet for i3'eren, tilføje den billigste cd/dvd læser og kortlæser og til sidst windows 7 home premium.
* Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black (har selv det kabinet og det er ikke så ringe selvom jeg nok i dag ville vælge et hvor jeg har mulighed for at skjule mine kabler)
* Corsair CX V2 600W PSU (altid godt med en bedre strømforsyning der samtidig kan trække noget mere hvis maskinen skal opgraderes senere. Desuden er opgraderingen temmelig billig)
* Intel® Core i5-3550 (den nye Ivy Bridge CPU fra Intel. Den er dyr men jeg ville sku være træt af at vente med at købe computer indtil nu og så købe en forrige generations CPU)
* Købe noget ekstra ram ved en anden butik så den får 8 GB ram. (Det er ikke så vigtigt lige nu og kan godt vente til senere men de 4 GB ram er lige lovligt lidt ifølge mine egne erfaringer men det er heller ikke alle der multitasker så stygt som jeg gør)
* Aner ikke om grafikkortet skal udskiftes da jeg som sagt ingen ide har til den slags.
* Droppe at købe computeren med mindre jeg kunne få muligheden for at fravælge en SSD på 60 GB og så få en disk der har noget seriøst plads. Det er jo totalt latterligt at købe computeren som den er med kun de 60 GB SSD....
Det er lige det jeg kunne finde som maskinen godt kunne trænge til i mine øjne. Jeg ved godt at hvis man tager alle punkterne så bliver den også noget dyrere men du kan så vælge kun at følge nogle af dem som fx kabinettet og strømforsyningen som er temmelig billige opgraderinger. CPU mæssigt kunne du også vælge en i5-2500K der anses som værende en af de mest populære CPU'er der også har noget bid i sig. Årsagen til jeg så ikke lige vælger den er fordi der kun er 100 kr. forskel mellem den og så den nye Ivy Bridge der skal overtage i5-2500K (Ivy Bridge delen kan så ikke overclockes men regner ikke med det er et krav).
Du skal desuden være opmærksom på at det bundkort du får med maskinen er temmelig sølle hvad angår antal PCI slots men jeg vil ikke tro du løber tør da det er sjældent man skal bruge mere end 1 (bruger selv kun et og det er til lydkortet). Jeg har ikke undersøger ASUS P8Z77-V bundkortet ret meget men jeg ville da nok lige undersøge om det har nogen funktioner der var nyttige. Som jeg ser det er den primære forskel at det billige bruger B75 chipsettet mens ASUS bruger det populære Z77. Den umiddelbare forskel er muligheden for at køre med flere grafikkort men hvis du ingen planer har omkring det så er det jo lige meget.
Nå det var blot lige nogle random tanker omkring maskinen. Husk på at man altid kan smide flere penge i en maskine og få noget bedre og det er også lidt det jeg har valgt at gøre i det her indlæg. Du kan så selv vælge hvad du vil gøre. (synes ikke du kunne bruge et "wow den er perfekt" råd til noget)
- R2_DJ
Wow. Tak for rådene... men den blev så lige lidt dyrere ... Min far har sagt at jeg har lov til at bruge mine penge som jeg har lyst til, men computeren blev lidt dyrere af de lidt højere kriterier, men ikke noget jeg ikke kan betale for, tror jeg nok. Ved så ikke lige hvad SSD'en er, men den kan vælges helt op til 180 GB dog til en lidt (som i omkring +1000 kr) højere pris. Havde troet at SSD bare er langtidshukommelsen, hvis jeg bruger det rigtige ord.
- julemand101
Jeg siger netop du nok ikke skal følge alle rådene. Hvis du skulle dette ville jeg vælge Komplett 5k maskinen og arbejde ud fra den i stedet.R2_DJ wrote:Wow. Tak for rådene... men den blev så lige lidt dyrere ... Min far har sagt at jeg har lov til at bruge mine penge som jeg har lyst til, men computeren blev lidt dyrere af de lidt højere kriterier, men ikke noget jeg ikke kan betale for, tror jeg nok. Ved så ikke lige hvad SSD'en er, men den kan vælges helt op til 180 GB dog til en lidt (som i omkring +1000 kr) højere pris. Havde troet at SSD bare er langtidshukommelsen, hvis jeg bruger det rigtige ord.
Men altså omkring SSD og harddisk:
* Harddisk
Fungerer ved at 1 eller flere metalplader kører rundt inde i en jernkasse mens et læsehoved kører ind over (den rører aldrig pladen men svæver meget tæt på den) som så aflæser eller skriver data. Harddisken er den mest brugte måde at lagre data på i en computer. Eftersom den er mekanisk med bevægelige dele så er den sårbar overfor stod som fx slag, rysten osv. Generelt en dårlig ide at have sådan en disk i en bærbar og køre i bus (har selv slået en disk i stykker på den måde)
* SSD (Solid-State Drive)
Fungerer ligesom de hukommelseskort du kan få til fx digital kamerarer. Data ligges på chips og der er derfor ingen mekaniske dele. Dette går den utrolig holdbar. Samtidig er den meget hurtig til at slå op i data da den ikke har et stort læsehoved der skal flyttes fysisk. Dog er SSD diske samtidig meget dyrere i forhold til harddiske når vi snakker pris per gigabyte lagerdata. Samtidig er teknologien stadig meget ny så der sker en del på området. Fx er en af ulemperne af en chip har et bestemt antal gange du kan skrive til den før den går i stykker. Flere SSD diske fikser dette ved at undgå der skrives mange gange på samme chip og have flere chips i reserve som kan bruges hvis nogen af dem står af.
Jeg har det sådan at jeg bedre kan lide harddiske fordi jeg rent faktisk ofte kan høre om de er tæt på at stå af og derved hurtig få taget en backup. Vi kører med en SSD disk på Crafters.dk serveren og den udsættes for voldsom belastning hvad angår læse og skrivninger så jeg tjekker løbende status på disken for at se om den er ved at stå af (dette hedder S.M.A.R.T. og går ud på du kan spørge disken hvordan den har det hvor den så laver en større analyse af alt hvad den har været udsat for (kan man også med alm. harddiske i dag)).
Generelt kan det siges at SSD er en god ide fordi det gør computeren meget hurtig til at starte samt dine programmer også starter meget hurtigere op. Du har tilgengæld ikke ret meget plads så jeg vil ikke bruge en SSD til fx min musiksamlig eller film da det igen mening giver. Eftersom dit budget er begrænset er det derfor jeg ikke vil råde dig til at have en SSD. Årsagen er ganske enkelt at hvis du har en SSD disk i en stationær så skal du altså ud og købe en alm. harddisk samtidig så du har noget plads. Jeg bruger selv 600-700 GB data på min egen stationær og det vil også være fjollet ikke at have en masse plads til spil, film, musik, programmer osv.
- R2_DJ
En HDD disk (Western Digital Caviar® Blue 500GB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM, 3.5")derinde ville skrue prisen +579 kr. op
SSD'disken er meget billigere, dog ved jeg ikke om 60 gb lever op til hvad jeg forventer. Ved ikke helt hvor meget kvaliteten svinger mellem corsair og ocz ssd'erne, men ocz'en er 74 kr billigere og har en hukommelse på 64 GB. Ville helst spare lidt penge til mobil og alt muligt andet hejs, da gaming bare er en hobby ved siden af
SSD'disken er meget billigere, dog ved jeg ikke om 60 gb lever op til hvad jeg forventer. Ved ikke helt hvor meget kvaliteten svinger mellem corsair og ocz ssd'erne, men ocz'en er 74 kr billigere og har en hukommelse på 64 GB. Ville helst spare lidt penge til mobil og alt muligt andet hejs, da gaming bare er en hobby ved siden af
- julemand101
Du tager fejl omkring prisen. Der står ingen steder hvad prisen på SSD disken er fordi du kan ikke vælge noget alternativ. Dog kan du trykke på SSD disken og se prisen:R2_DJ wrote:En HDD disk (Western Digital Caviar® Blue 500GB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM, 3.5")derinde ville skrue prisen +579 kr. op
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=650607&CKS=PCW
Det vil sige du betaler 600 Kr. for 64 GB data. Derimod ville det være bedre hvis du kunne få komplett til at udskifte denne SSD disk med en alm. harddisk. Du vil aldrig blive glad for en stationær med kun en SSD disk. Der er ganske enkelt alt for lidt plads i forhold til hvad du betaler.