Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Nyheder fra holdet bag crafters.dk samt events.
Post Reply
User avatar
xcanner
Posts: 1748
Joined: 06 Nov 2010, 03:22
Contact:

Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by xcanner »

Vi har observeret et stigende antal farms og faldende TPS. En lav TPS giver server lag, max TPS er 20 som betyder at alt er godt og der er ingen lag, man kan kontrollere TPS ved at bruge kommandoen "/lag". Derfor har vi fundet det nødvendigt at lave en regel omkring farms for at sikre at man kan spille på Crafters.dk uden lag. En farm er en området af dyr eller monstre, reglen er:

Farms må på ingen måde overstige 200 dyr (får, kyllinger osv) eller monstre (zombie, skeletons osv.). Et område (f.eks. en by) må maximalt have 200 dyr (f.eks. 100 køer, 50 får og 50 kyllinger). Det samme er gældende i "mob farms", spawn ikke over 200 monstre - og meget gerne mindre (f.eks. 100) når der er mange spillere på serveren (du er ikke alene). Man kan kontrollere antallet af dyr/monstre der er foran sin spiller ved at trykke F3. På den tredje linie øverst i venstre hjørne står der "E: tal/tal", det første tal efter "E:" er hvor man entities dyr monstre der er foran dig.

Ovenstående regel er nummer 6 og gælder i alle worlds

Bemærk venligst at hvis man ikke kan følge ovenstående bør man overveje om man er på den rigtige server, alternativet kan være at vi bliver nødt til at installere et plugin der automatisk despawner mobs/animals pr. område på f.eks. 20 chunks.
It's all about the community
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by julemand101 »

Det skal tilføjes vi ikke gør det her for at genere nogen men blot et forsøg på at sørge for alle får en god oplevelse på serveren. Vi har set en kraftig stigning af antal spillere og selvom vi gør alt hvad vi kan for at få alt til at køre så optimalt som muligt så kan vi bare se antallet af entities er enormt. De få spillere der har store farms ødelægger altså oplevelsen for rigtig mange spillere.

Vi fortsætter selvfølgelig jagten på optimeringer til serveren således vi kan få flest mulige dyr på serveren men lige nu må folk altså lige begrænse sig. ;)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
JBTollak
Administrator
Posts: 795
Joined: 19 Oct 2012, 11:38

Re: Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by JBTollak »

Jeg vil gerne bifalde denne nye regel, da jeg som I andre også har oplevet en meget lav TPS på det seneste.

Jeg har siddet med en lille tanke.
Er det at forlange for meget, at får holdes på et absolut minimum i ens "private" hjem.
Der er jo den offentlige fårefarm der fungerer absolut udemærket, og jeg ser ingen ide i at have store fårefarme til eget forbrug. Hvor tit er det lige man har brug for uld i alle slags farver. De få gange man har et behov, dækker den offentlige fint efter min mening.
Der må være RIGTIGT mange der har får gående. Inkl. mig selv, disse vil jeg slagte nu.

Vi har også brugt mange uldblocks på The Islanders i den sidste tid. De er hentet på den offentlige farm. Så det kan godt lade sig gøre.
Jeg kan godt se undtagelser, som feks. MegaMan projektet eller lign. hvor man skal bruge ekstremt mange uldblocks. Her kan det godt være relevant at have en stor samling får. Man kunne så slagte dem efter endt brug.

Mit foreslag er derfor.
1.Helt væk med de "private" får.
2.Brug den offentlige farm istedet.
3.Spørg en mod om tilladelse til at have en midlertidig fårefarm hvis det er nødvendigt.

Hvordan er stemningen for dette?
User avatar
GumZ1110
Posts: 434
Joined: 10 Nov 2012, 00:06
Location: Aalborg

Re: Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by GumZ1110 »

jeg foreslår man beholder en 2-5 af hver slags

så vil du max have en 25-50 dyr i byen, så kan du hurtigt breede dem, så du har ca 200 i byen, klippe / slagte dem

Den offentlige fårefarm er bygget på en måde så de 5-600 får der er i den, ligger på ganske få chunks, altså er den bygget i etager. Kunne det være en fordel, at sætte et område af, hvor de er indhegnet over flere chunks, altså ved siden af hinanden og derved mindske lag ?
GumZ1110, Xmod, handelsdude, eneboer og fedtet fyr.
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by julemand101 »

En spiller indlæser forholdsvis en del chunks så hvis du skulle dele farmen op så skal du dele den ud på et meget stort område hvis du vil drage fordel af spillere ikke indlæser alle chunks.

Generelt er der lige med den offentlige farm at vi nok lige skal overveje hvad vi kan gøre ved den. Selvfølgelige vil det være en fordel hvis alle droppede at have får og kun brugte den offentlige og på den måde drage nytte af den er så stor som den er men det er nok ikke vildt realistisk.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
JBTollak
Administrator
Posts: 795
Joined: 19 Oct 2012, 11:38

Re: Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by JBTollak »

På hvilken måde er det urealistisk at bede droppe folk om at have deres egne får?
Fordi det er en for stor indgriben i brugerens frie ret på serveren, eller hvorledes?
Eller mener du ikke den offentlige farm er stor nok til formålet?

Hvis det kan gavne den samlede brugerskare, kan jeg ikke se problemet deri?
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by julemand101 »

Fordi jeg ikke synes at vi skal fjerne hele det element i Minecraft at du kan have dine egne dyr. Problemet er ikke at folk har dyr. Problemet er folk har for mange af dem. Hvis vi gør det ekstremt det her så vil vi ende med at gøre samtlige mobs forbudt at farme og så har du et antal farme som vi stiller til rådighed hvis du ønsker det. Stil dig op i køen hvis der ikke er plads.

Vi forsøger at holde serveren op ad det rene Minecraft og der er dyr og mobs en vigtig del af spillet. Jeg synes ikke vi skal afvise at folk kan have dyr overhovedet bare fordi nogle få på serveren har udvist komplet retarderet opførsel omkring bygning af gigantiske farme som er brugt i prime time.

Husk på der også er nogen der spiller på serveren for at lave små projekter og spille alene eller sammen med nogle få venner. De vil sikkert gerne have nogle egne dyr i stedet for at skulle gå over i den store farm og hente madvarer og materialer.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
JBTollak
Administrator
Posts: 795
Joined: 19 Oct 2012, 11:38

Re: Farms & Sund Fornuft - Opdateret Regler

Post by JBTollak »

Ja. Når du uddyber det lidt kan jeg godt se du har ret.

Minecraft oplevelsen vil falde i værdi med indførsel af mit forslag om helt at stoppe med private fårefarme.
Fint, så tilslutter jeg mig den beslutning i allerede havde truffet om at begrænse antal dyr i byer osv. :-)

Tak for diskussionen.
Post Reply