Jeg tror det vil kræve en større strukturændring af serveren hvis vi skal gøre det nemt at se hvilke steder der faktisk er shops. Vi har alt for mange attraktioner på serveren som aldrig vil få en shop fordi spillerne der stod for området ikke længere er online.
Derudover så skal vi lige tænke over hvad vi faktisk vil opnå med chestshop. Som jeg ser det er der ofte mange online der er klar til direkte at lave en handel ved brug af spawn eller warp og så handle der. Lad os kalde denne pris for X.
Shops der er lavet lige ved spawn må betragtes som dyrest. Den dyreste pris er Y. Eftersom shops gør det muligt at handle mens du er offline har du en fordel men køberen skal bruge tid på at finde shoppen og det gider han ikke med mindre der er noget at spare. Så følgende må være gældende:
X > Y
Altså prisen på X er højere end Y. Prisen på Y falder så ud fra afstanden fra spawn. Det vil betyde at vi får en meget lav Y når vi kommer ud til grænsen af vores kort. Lad os kalde det mindsteprisen Z:
X > Y > Z
Som køber er det naturligvis rart at få tingene billigst muligt men samtidig ikke spilde en helt dag på at gå rundt og lede efter varer (det er måske sjovt 1-2 gange men derefter bliver det bare småtrælst og du begynder at stole på de samme shops hver gang (du har måske endda bare sat et home)). Derfor vil de fleste købere nok vælge Y frem for Z i det lange løb ved offline køb med mindre de finder en stabil shop der altid sælger ting billigt. Dette gør de ikke er særligt eksperimenterende og nye shops vil få det meget svært uden massiv reklame (forum eller chat spam).
Som sælger er du interesseret i at få den bedste pris for dine varer men også rent faktisk at komme af med dem hurtigt så du kan købe andre ting. Ud fra det vi ved om køberen så kan det ikke betale sig at lave en shop Z da prisen vil være meget lav og køberne der vælger dig forventer i fremtiden at du altid er billig. Du vil derfor vælge at lave en shop Y hvis du står og skal sælge noget offline. Et spørgsmål der melder sig her er hvem der har lov til at bygge ved Y der er de meste eftertragtede steder? Skal der betales leje? Hvem administrerer dette?
Men prisen på Y er jo lavere end X der er chat prisen. Så en sælger vil naturligvis altid prøve at sælge varerne i chatten først og der vil her ske en konkurrence og i de fleste tilfælde vil prisen givetvis havne til ca. Y prisen men salget sker igennem chatten.
------------------------------
Chestshop giver altså ikke den store fordel frem for chatten andet end offline mulighed men gør det så mere besværligt for køberen som skal rejse rundt og lede efter boder. Ved auktion system gør vi det nemmere at handle end at bruge chatten fordi både køber og sælger får et overblik over hele markedet. Og set ud fra den handel der sker her er det stadig ikke ret meget.
Min vurdering er at chestshop vil skabe flere sælgere men færre købere end det nuværende system. Dette bygger jeg på at auktion systemet har en straf ved at have varer for længe ude på markedet. Da vi ikke har ret mange købere med nuværende auktion system så hjælper det ikke at gøre det mere besværligt at købe ting på serveren og vil højst sandsynligt blot flytte alt handel over på chatten (hvilket er det vi forsøger at undgå).
Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Overpriser
- julemand101
- Posts: 3327
- Joined: 06 Nov 2010, 19:12
- Location: Brabrand
- Contact:
Re: Overpriser
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
- PennisPuff
- Posts: 412
- Joined: 23 Jun 2011, 20:17
- Location: 4873 Væggerløse Danmark
Re: Overpriser
jeg tror godt du kan have ret i det meste af det. desuden tror jeg at crafters er en for stor server som du siger til at folk gider rejse 20min. for en shop. det var noget andet hvis serveren var lille med et map på 1000 blok til hver side fra spawnjulemand101 wrote:Jeg tror det vil kræve en større strukturændring af serveren hvis vi skal gøre det nemt at se hvilke steder der faktisk er shops. Vi har alt for mange attraktioner på serveren som aldrig vil få en shop fordi spillerne der stod for området ikke længere er online.
Derudover så skal vi lige tænke over hvad vi faktisk vil opnå med chestshop. Som jeg ser det er der ofte mange online der er klar til direkte at lave en handel ved brug af spawn eller warp og så handle der. Lad os kalde denne pris for X.
Shops der er lavet lige ved spawn må betragtes som dyrest. Den dyreste pris er Y. Eftersom shops gør det muligt at handle mens du er offline har du en fordel men køberen skal bruge tid på at finde shoppen og det gider han ikke med mindre der er noget at spare. Så følgende må være gældende:
X > Y
Altså prisen på X er højere end Y. Prisen på Y falder så ud fra afstanden fra spawn. Det vil betyde at vi får en meget lav Y når vi kommer ud til grænsen af vores kort. Lad os kalde det mindsteprisen Z:
X > Y > Z
Som køber er det naturligvis rart at få tingene billigst muligt men samtidig ikke spilde en helt dag på at gå rundt og lede efter varer (det er måske sjovt 1-2 gange men derefter bliver det bare småtrælst og du begynder at stole på de samme shops hver gang (du har måske endda bare sat et home)). Derfor vil de fleste købere nok vælge Y frem for Z i det lange løb ved offline køb med mindre de finder en stabil shop der altid sælger ting billigt. Dette gør de ikke er særligt eksperimenterende og nye shops vil få det meget svært uden massiv reklame (forum eller chat spam).
Som sælger er du interesseret i at få den bedste pris for dine varer men også rent faktisk at komme af med dem hurtigt så du kan købe andre ting. Ud fra det vi ved om køberen så kan det ikke betale sig at lave en shop Z da prisen vil være meget lav og køberne der vælger dig forventer i fremtiden at du altid er billig. Du vil derfor vælge at lave en shop Y hvis du står og skal sælge noget offline. Et spørgsmål der melder sig her er hvem der har lov til at bygge ved Y der er de meste eftertragtede steder? Skal der betales leje? Hvem administrerer dette?
Men prisen på Y er jo lavere end X der er chat prisen. Så en sælger vil naturligvis altid prøve at sælge varerne i chatten først og der vil her ske en konkurrence og i de fleste tilfælde vil prisen givetvis havne til ca. Y prisen men salget sker igennem chatten.
------------------------------
Chestshop giver altså ikke den store fordel frem for chatten andet end offline mulighed men gør det så mere besværligt for køberen som skal rejse rundt og lede efter boder. Ved auktion system gør vi det nemmere at handle end at bruge chatten fordi både køber og sælger får et overblik over hele markedet. Og set ud fra den handel der sker her er det stadig ikke ret meget.
Min vurdering er at chestshop vil skabe flere sælgere men færre købere end det nuværende system. Dette bygger jeg på at auktion systemet har en straf ved at have varer for længe ude på markedet. Da vi ikke har ret mange købere med nuværende auktion system så hjælper det ikke at gøre det mere besværligt at købe ting på serveren og vil højst sandsynligt blot flytte alt handel over på chatten (hvilket er det vi forsøger at undgå).
Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
//Puff