Nu har jeg før observeret andre herinde skrive om sine private projekter osv og har nydt og læse dem, og har også set at mange andre har kunne lide det, så her er mit bud på det samme:
Jeg er i det nye år begyndt at programmere en masse (udelukkende spil programmering) i spil-enginen Unity3D.
Jeg er på ingen måde rigtig god til det men bruger da gennemsnitligt et par timer på det hver dag og føler konstant jeg bliver klogere og bedre.
På det sidste er jeg så begyndt, sammen med et par animatorer at lave et spil (været igang i et par uger).
Det er et "2D" (Orthographic projection, http://en.wikipedia.org/wiki/Orthographic_projection) adventure / rpg i en post apokalyptisk verden. Vi arbejder hen imod at få en spilbar prototype / demo, hvor de fleste af spillets features bliver implementeret, og alt bliver færdiggjort. Fordi så har vi besluttet os om stil osv. før vi går igang med spillet og finder ud af at det kunne være så meget federe hvis alt var lyserødt, og derefter bliver nød til at lave alt om.
Jeg arbejder for tiden meget på AI-en til vores Zombier( som bare er et af mange væsner, som bliver en simple generel fjende man kommer til at møde), og på inventory / equipment og lign.
På et tidspunkt(om nok ikke alt for længe men det er svært at vide) kommer der nok et spilbar alpha af prototypen (ja det er meget tidligt i dev så ) som jeg nok godt kunne bruge noget feedback på af nogle hardcore gamere. (som så kunne være jer.) Lige nu er alt jeg har at vise ud af dog billeder med lidt forklaring til
Her har vi et billede af rummet til prototypen / demoen som hovedpersonen bor i. I bunden kan man se et utextured inventory GUI og i toppen i venstre har vi health bar og til højre en stamina bar.
Der mangler stadig mange textures og modeller men nogen af dem er lavet, som i nok kan se.
Her kan vi til venstre se inventoriet i et natbord. med muligheden for at smide tingen i enten hånden eller rygsækken. Dette kan du kun med våben. tanken er at det er svært at bære rundt på et sæt tøj.
Her bliver jeg jagtet af en zombie, den har en fin jagt animation, og får også snart en animation til når den idler rundt uden noget mål.
Game mechanics og den basale historie er at hovedpersonen er en dreng i slutningen af teenageårene, jorden er så gået under (noget med nogle tentakler og noget something vi ikke HELT har besluttet endnu), men hovedpersonen har så fået fat i denne Alien tech something så han kan hoppe mellem 2 dimensioner der er næsten ens:
Der er den han bor i, og så en anden som ligner den han bor i på en prik, bortset fra at denne anden dimension er X antal år bagud, hvilket gør at jorden ikke er gået under endnu. Via dette kan han komme igennem forskellige forhindringer, altså f.eks:
Hvis der er en stor bunke murbrokker han ikke kan komme forbi, kan han bruge denne tech og så komme over i den anden dimension og så gå forbi hvor denne bunke er i dimension 1 og så hoppe tilbage... Men han kan ikke være i den anden verden (af ubesluttede grunde) i undelig tid. Derfor er der en stamina bar, og når den er tom begynder han at miste liv hvorefter han til sidst dør.
Som i nok kan høre er der mange ubesluttede ting i storyline, min bedste undskyldning er at vi har nogle forfatter tøser på min efterskole til at lave den, og de er ikke kommet så langt (hvis det ikke bliver til noget ender vi nok med at skrive det selv når vi er færdig med demo / prototype.)
Hvad synes i om ideen? om stilen, af det i kan se på billederne, osv?
Ligeså snart der er en spilbar version smider jeg den herind hvis der er nogen der er interesserede, og hvis i er interesserede i løbene at blive opdateret gør jeg gerne det når der sker noget stort i projektet.
Jo, og hvis i er fanget af Facebook dillen og godt kan lide dette smider i så ikke lige en like efter:
http://www.facebook.com/pages/CDK/130063477172379 ?
Nå jeg koder videre på zombie AI-en som er lidt buggy for tiden fordi jeg arbejder på at gøre den "dummere" og mere realistisk
-Casper
Unity3D programmerings projekt
- Casper98dk
- julemand101
Re: Unity3D programmerings projekt
Ved ikke om du kender spillet Void. Her spiller Yogscast det:Game mechanics og den basale historie er at hovedpersonen er en dreng i slutningen af teenageårene, jorden er så gået under (noget med nogle tentakler og noget something vi ikke HELT har besluttet endnu), men hovedpersonen har så fået fat i denne Alien tech something så han kan hoppe mellem 2 dimensioner der er næsten ens:
Der er den han bor i, og så en anden som ligner den han bor i på en prik, bortset fra at denne anden dimension er X antal år bagud, hvilket gør at jorden ikke er gået under endnu. Via dette kan han komme igennem forskellige forhindringer, altså f.eks:
Hvis der er en stor bunke murbrokker han ikke kan komme forbi, kan han bruge denne tech og så komme over i den anden dimension og så gå forbi hvor denne bunke er i dimension 1 og så hoppe tilbage... Men han kan ikke være i den anden verden (af ubesluttede grunde) i undelig tid. Derfor er der en stamina bar, og når den er tom begynder han at miste liv hvorefter han til sidst dør.
http://youtu.be/-5CirAhlu2k
Spilmekanikken er komplet magen til lyder det til (bortset fra monstre mangler samt det er i 1. person). Ikke at der er noget galt i det
Men projektet lyder da spændende og det er godt at se nogen forsøge sig med spiludvikling (aldrig selv kastet mig over det fagområde af mange grunde). Hvordan er zombierne programmeret? Jeg går ud fra den måde de fungerer på nu er de blot går direkte efter dig men har du tænkt dig at placerer nogle rutealgoritmer ind i dem? (ved ikke om dine baner bliver avanceret nok til at det bliver nødvendigt).
En ting jeg lige bemærker er kampdelen. Har drengen en pistol eller sender han zombier ind i fortiden som så de dør ved at være for længe derinde?
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
- Casper98dk
Ja, det minder løst om, dog er det faktisk 2 forskellige verdener du hopper mellem og ikke bare et lille midlertidigt sted hvor det er fra før tid. Men på FB siden kan man se at ideen er fra før den video udkom,julemand101 wrote:
Ved ikke om du kender spillet Void. Her spiller Yogscast det:
http://youtu.be/-5CirAhlu2k
Spilmekanikken er komplet magen til lyder det til (bortset fra monstre mangler samt det er i 1. person). Ikke at der er noget galt i det
Men projektet lyder da spændende og det er godt at se nogen forsøge sig med spiludvikling (aldrig selv kastet mig over det fagområde af mange grunde). Hvordan er zombierne programmeret? Jeg går ud fra den måde de fungerer på nu er de blot går direkte efter dig men har du tænkt dig at placerer nogle rutealgoritmer ind i dem? (ved ikke om dine baner bliver avanceret nok til at det bliver nødvendigt).
En ting jeg lige bemærker er kampdelen. Har drengen en pistol eller sender han zombier ind i fortiden som så de dør ved at være for længe derinde?
CDK
26 March
Er igang med et lille projekt med et par animatorer. Det går frem ad. Asymetrisk 3rd person.... Lige nu har jeg gang i at lave melee og gøre zombie AI acceptabel. Lige nu er den okay, men meget buggy og giver meget lav framerate så den skal optimeres en del!
Fun Friday videoen udkom først i april
Men for lige at svare på dine spørgsmål i række følge
BEHIND THE SCENES SPOILERZ!!Hvordan er zombierne programmeret?
De bliver konstant videre udviklet, men i nuværende stadie har de en idle funktion hvor de bare går tilfældigt rundt (det bliver forbedret en gang imellem så deres tilfældighed bliver "bedre")
de har så 3 "raycasts" (som er en usynlig stråle der bliver sendt og giver info tilbage om hvad den rammer) som bliver skudt ud og dækker en 30graders vinkel foran zombien. Hvis spilleren ( og senere NPCer også når de bliver inkorporeret) bliver ramt af disse stråler begynde den på at jagte spilleren. I Hunting funktioner løber zombien hurtigere og holder øjnene på spilleren. Hvis en zombie ellers ser en anden zombie jagte spilleren checker behind the scenes om zombien er tæt nok på spilleren til at zombien teoretisk set kan se spilleren (de kan ikke se uendeligt langt)
jagter den spilleren, ellers følger den ekstra hurtigt efter zombien indtil den er tæt nok på spilleren.
MEN! I tilfælde af at spilleren lige pludselig kommer ude af synsfeltet, ved evt at gå bag en mur, gør zombien hen til stedet hvor den sidst så spilleren og kigger så rundt efter spilleren i 5 sekunder og begynder der efter (hvis den ikke ser spilleren at "idle" igen.
De har ikke noget pathfinding stuff endnu... To advanced Men det er ikke nødvendigt. Dette synes jeg virker mere realistisk. De er zombier forfanden. ikke lige frem kloge
Indtil videre er der slå våben (som du kan se i bunden under "You are using") som kan samles op i containers (se billede nummer 2) her er der forskellige faktorer (og der kommer flere og flere jo mere jeg arbejder på lortet.... som er meget!) lige nu er der hvor langt et våben kan slå og hvor meget skade det giver. Når du så slår bliver der lavet en random Number generator som beslutter hvor meget skade mere / mindre du skal give.En ting jeg lige bemærker er kampdelen. Har drengen en pistol eller sender han zombier ind i fortiden som så de dør ved at være for længe derinde?
Zombierne (for at gøre det endnu mere tilfældigt) spawner med forskellige mængder liv (inden for rimelige grænser) så et en zombie er ikke altid lige så stærk som en anden.
Senere kommer der også skyde våben men da jeg altid bliver irriteret i RPGs på hvor let det er at få en *Bib* M16A1 (eller lign) så bliver skydevåben faktisk rare og ammo bliver heller ikke lige frem noget du finder overalt.
Andre spørgsmål? Nyder at forklare om mit arbejde, dejligt at der kommer lidt programmør spørgsmål også så kan jeg føle mig helt klog
- Casper98dk
Oh. Lille add dertil:
Når den skal hen til stedet den så spilleren sidst (her er "den" zombien) er problemmet tit at den går hen mod et punkt som BAG en mur, så når den kommer hen til en mur og ser den foran sig, tjekker den om der er åbent til venstre, eller til højre. Så går den så til den side der er åbent og 0.5 sekund senere går den så hen mod punktet igen.
- Casper98dk
Arbejdet en masse på det (Det er alt mellem 1 time til hele dagen hver dag) og det går sgu frem af.. Vi har nu dannet en fælles FB side og fundet os et navn. Der er masser af updates hver dag. Arbejder med på et tidspunkt at på en webpage op. Indtil er der FB siden http://www.facebook.com/pages/Cabjin/508259819222407
Der er blevet lavet en pre-alpha release for at teste Zombie AIen (som mangler meget arbejde) jeg sidder faktisk og arbejder på den lige nu. Har added funktioner som shops, muligheden for at gemme sig og meget andet. Det går fremad og jeg tror jeg giver hele items / inventory en stor remake her en af dagene... Ved ikke hvor meget jeg behøver at ændre for at kunne lave et awesome system... Finder jeg ud af hen af vejen.
Der er blevet lavet en pre-alpha release for at teste Zombie AIen (som mangler meget arbejde) jeg sidder faktisk og arbejder på den lige nu. Har added funktioner som shops, muligheden for at gemme sig og meget andet. Det går fremad og jeg tror jeg giver hele items / inventory en stor remake her en af dagene... Ved ikke hvor meget jeg behøver at ændre for at kunne lave et awesome system... Finder jeg ud af hen af vejen.
- andreas1xd
Ser fed ud vil se frem til hvis der kommer en demo
- Casper98dk
Arbejder på det. Vores plan ligger lige nu i at få en spilbar prototype / Demo klar som har alle features osv. men arbejder nok hen mod at lave et pre-alpha spilbart build som jeg dele... Skal nok dele det her når det skerandreas1xd wrote:Ser fed ud vil se frem til hvis der kommer en demo