Seneste status på vores skift af server er at jeg i fredags fik fat i xcanner og har fået overdraget Crafters.dk domænet således jeg er fuldmægtig. Aftalen er dog at xcanner fortsætter med at betale og han har rådighed over domænet hvis alt kokser og jeg skulle forsvinde (lad os håbe det ikke sker).
Det betyder kort og godt at jeg nu har mulighed for at skifte DNS server og kontrollere DNS'en for domænet. Jeg har derfor her i weekenden flyttet vores DNS til gratisdns.dk og gjort således det hele stadig peger på xcanner's server. Samtidig er der gjort klart til at et skift af IP for Crafters.dk burde kunne ske relativt hurtigt uden alt for meget forsinkelse.
Som i har lagt mærke til er alt dette sket uden nogen har opdaget noget eller mærket nogen ændringer hvilket også var planen. Desværre er det ikke hele processen der kan gøres uden vi må lukke noget ned og når vi skal til at flytte databasen og Minecraft filerne så er vi nød til at forvente at serveren er lukket ned.
Jeg påbegynder i dag arbejdet med at flytte filer over til den nye server og laver således at vi hurtigt kan sync disse data løbende mellem de to servere. På den måde kan i fortsætte med at bruge xcanner's server i længst mulig tid mens der løbende arbejdes på at sætte den nye server i gang.
Når størstedelen er flyttet over vil jeg lukke xcanner's server ned (Minecraft, hjemmeside, database) og sætte en hjemmeside op der forklarer situationen. Samtidig sætter jeg domænet til at pege på Hetzner serveren der vil vise ca. samme hjemmeside (så i er klar over hvilken server i er på). Mumble vil kunne køre så længe DNS'en peger på den rigtige server. Der vil derfor nok opstå en kort periode hvor folk er fordelt på to forskellige Mumble servere og dem der kommer på den nye server skal nok lige igennem en advarsel omkring serveren har fået ny krypteringsnøgle (skal undersøges hvordan vi gør det).
Min forventning er at vi har fået flyttet det hele over på den nye server inden udgangen af denne uge mere eller mindre i fuld beredskab som vi plejer. Der vil ligge en del arbejde forud men det er tekniske detaljer der ikke bør give anledning til problemer for Minecraft serveren.
Domænet er overdraget. Hvad nu?
- julemand101
Domænet er overdraget. Hvad nu?
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
- Nielsen74
Re: Domænet er overdraget. Hvad nu?
Sweet Julle du er sku en Wizard og jeg håber det forgår så gnidnings frit som muligt
- Casper98dk
Lyder godt Jule! Vi må lige få en besked når det er helt done og successfuldt, så vi kan lave en mille fanfare over Crafters.dks genfødsel
- julemand101
Ved godt planen har været at få flyttet serveren i denne her weekend men pga. en omgang hovedpine bliver projektet lige flyttet nogle dage. Jeg vil ikke sige en bestemt dato da jeg ikke ved hvordan tingene lige kommer til at gå men i skal nok ligge mærke til det når vi flytter.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.