Når tæppet går ned

Diskussion om Minecraft og crafters.dk
Ninjastick

Når tæppet går ned

Post by Ninjastick »

Vi er nået dertil i forestillingen hvor der bliver bukket og nejet på scenen. De fleste er enige om at det har været godt og et fåtal er blevet udvist fra salen på grund af upassende opførsel. Om ikke længe står folk udenfor, og snakker om forestillingen, med de omkringsiddende de nåede at blive bekendt med.

Men hvad så nu?
Som det ser ud nu er der gjort klar til at serveren kan overtages eller overdrages, og nu ved jeg godt at der er mange der sidder og kigger på mig. For at sige det lakonisk: det kommer ikke til at ske.

Jeg har brugt rigtig meget tid på serveren, og på det sidste har jeg også brugt en del tid i teknikken. Meget af arbejdet er foregået i samarbejde med julemand101, og jeg har primært bidt mærke i at manden kender det system bedre end de fleste mennesker kender deres børn. Alt fra de frække features til de mørke afkroge. En evne jeg kun kan beundre og en evne som jeg ikke selv besidder. Jeg ved en masse underlige ting omkring IT, på et meget spredt plan, men min perfektionistiske side, vil ikke byde nogen i det her fællesskab at jeg overtager, eller viderefører, det her projekt. Jeg vil ikke kunne gøre det godt nok til at gøre mig selv tilfreds, og det ville knække hele projektet.

Jeg er klar over at jeg sidder med en hel masse mennesker som vil give både arme og ben for at se det her fortsætte, og der er helt sikkert også mange der gerne vil bidrage. Problemet ligger lidt i at folk ikke har så meget teknisk viden at bidrage med. Jeg har endnu ikke fundet nogen jeg har følt ville være god som co-pilot, nogen der var klar til at bruge meget tid og mange kræfter, nogen som havde en IT-relateret kunnen der var stor nok til at komme med kvalificerede og realistiske bud på nogle af de ting der kræves for at opsætte og vedligeholde et sådan projekt. Jeg har hørt folk sige at de ikke vidste noget om det, men med vilje, tid og google kommer man enormt langt! De fleste der har prøvet at køre en Minecraftserver selv er klar over at man støder på ting der skal uddybes. Hvis man hælder styresystem, afhængigheder, brugerstyring, sikkerhed, web-delen, værktøjer, samt en masse ting jeg har glemt, oven i glasset, så er der, for mit vedkommende, vand overalt. Der er ufatteligt mange ting at holde styr på, men det bringer mig videre til næste punkt.

Jeg ser gerne det her køre videre. Det siger jeg på trods af at jeg har en idé om hvad det kræver, for selvom det kan (og bør virke) som en meget stor mundfuld, så jeg synes det er spændende og jeg ved det kan lade sig gøre i et hvis omfang. Hvis der er nogen der har en handleplan for videreførsel eller overtagelse så synes jeg at det skal nævnes på forum så hurtigt som muligt. Vi har altid gjort os meget i gennemsigtighed, så folk kan følge med, og det her handler, om noget, om The Community. Er der planer for noget, har man allerede lidt, har man måske meget, er man sågar klar..? Så byd ind! At jeg ikke vil gøre det selv er en ting, men jeg kan måske (måske ikke?) bidrage med en lille smule hist og her, selvom jeg ikke helt selv er klar over hvor meget jeg egentlig ved/kan. Hvis der er nogen der har gang i noget der virker realistisk, seriøst og “Tro mod Crafters.dk”-ånden, som mener jeg kan være brugbar, så sig gerne til.

Sidste udmelding fra mig, omkring det her, var at vi skulle “se på det” efter fødselsdagen. Og lur mig om det ikke er ved at være på tide. For mig er det ikke realistisk at fortsætte med det map vi har nu. Det tilhører et slut kapitel, men Crafters.dk-bogen har afsluttet kapitler før og et nyt må derfor påbegyndes, hvis bogen ikke skal signeres og lægges på hylden.

Jeg har selv en hel klar idé om hvad Crafters.dk går ud på, og den idé baserer jeg på omkring 5000 timer in-game, fordelt over 3½ år. Jeg har nogle idéer til hvordan det her bør gøres, hvad der bør opretholdes, hvad der bør behandles med respekt og hvad der godt kunne trænge til en polering. Det er dog ikke noget jeg ønsker at dele her, af flere årsager. Efter jeg blev enig med mig selv om at jeg ikke skulle bære dette projekt videre, og dermed lade nogle andre tage flaget, har jeg taget det lidt med ro. Jeg har ikke undersøgt muligheder, løsninger eller noget i den retning, så jeg er ikke opdateret på hvad der er gang i derude. Jeg ved at Sponge er i fuld sving med noget (som pt. ligner et semi-anarkistisk 12.-times projekt hvor alle bare gerne vil have noget nu) og jeg har da også fundet en liste over servermods, men jeg har ikke rigtig undersøgt, testet og prøvet (som man nu engang bør gøre), så jeg føler mig ikke (op)kvalificeret til at råde, vejlede eller udtale mig om dette. Vi har været mange om at skabe det her, og selvom jeg har en god følelse med-, og en god sjat tid på bagen i det her samfund, så er der mange forskellige mennesker der kommer fra forskellige steder og har hver deres udvalgte værdier. Vi er alle samlet under samme fane, men alle de små detaljer der gør Crafters.dk til det det nu engang er, kan, hver især, have lille eller stor betydning, samt være en god eller dårlig ting, for hver enkelt person. Jeg håber dog stadig på at det vil blive viderført i rette ånd og af mennesker der respekterer denne. Sidst, men ikke mindst så er dette indlæg ikke et debat-indlæg ej heller oplæg til debat. Det er skrevet for at redegøre for mit standpunkt og eftersom det er mit, kan det ikke diskuteres ;)

Slutteligt vil jeg gerne give en kæmpe highfive til alle, der har gjort Crafters.dk til det sted det er blevet til (og en flad til dem vi har bannet). De fleste der har været forbi serveren har sat et større eller mindre præg på den, og dem der lavede nok ballade kunne vi sågar drage underholdning af. For mig startede det som et lille hyggeligt spil, som hurtigt kom til at forgå på Crafters.dk og dernæst blev en del af min hverdag. Det er svært at forklare folk om, hvad Minecraft egentlig er, men det er endnu mere kringlet at forklare dem at man har et alter-ego, i en by af klodser, på sin egen planet, med en hel masse venner. Der gik omkring en måned fra jeg startede på serveren, til Emmich (min far), Fede, neovo1999 (Fedes nevø) og jeg grundlagde Sky City Mk. II (Den første blev oprindeligt bygget på testserveren, imellem to minecraft-versioner, for at undgå mobs). Sky City var der jeg fandt mig tilrette, og vi blev ret hurtigt notorisk kendte for at være lidt arrogante. I virkeligheden brændte vi alle sammen for det, og havde et rasende godt samarbejde, hvilket var grunden til at vi fik udrettet så meget. Vi passede godt nok sammen til at invitere hinanden rundt i landet, og i sommeren 2013, at kunne stille 14 mand stærk (+Pars) i haven hos min far! Fra Sky City blev grundlagt gik det stærkt for sig, og der var ild i det ene projekt efter det andet, for ikke at tale om events. Jeg har skaffet mig en del første og anden pladser i events, deltaget livligt i alt jeg kunne og selv gjort en indsats for at folk skulle have noget at tage sig til. På et tidspunkt takkede jeg ja til en post som moderator og dernæst som administrator, begge valg taget i håb om at kunne give lidt mere tilbage til fællesskabet. Set i retroperspektiv synes jeg at det lykkedes mig ret godt.

Det her sted har været som den fritidsklub man ikke vil hentes fra. Ud på de sene aftentimer virkede det nærmere som en bodega eller en byggeplads, men der har altid været en hvis hjemmelig charme over det! Nu er tiden kommet til at give stafetten videre, og hvad der sker herfra står, i skrivende stund, hen i det uvisse. Hvis det stopper her, så er jeg glad for at vi sluttede mens legen var god. Bliver det båret videre, så kan jeg kun håbe at der venter mere af samme skuffe! Det har været en rigtig lang, tidskrævende (tidsslugende?), lækker, underholdende, oplysende, lærerig og til tider også hård tur, men den har været det hele værd… Alle ~5000 timer!

Om ikke andet, så tak fordi jeg måtte være med <3

-ninjastick

aka ninja, stick, sticky, stickyninja, stickministrator, ninjapind, pind, stickypedia, arrogant røvhul, vinder af “Juriens pris” i konkurrencen “Mit nordiske hus i Minecraft” på kulturnatten 2013, goldwhore og meget andet...
En god ven lader dig aldrig gøre noget dumt! Alene...
Toeffe

Re: Når tæppet går ned

Post by Toeffe »

^___________^
It Can be done, but do You have the time?
Casper98dk

Post by Casper98dk »

Personligt har Minecraft delen forlængst blevet kedelig, sikkert fordi jeg ikke fik samme fællesskab som i havde i SkyCity, men det virkede sgu som i hyggede jer - og jeg har da også til tider været på grænsen til missundelig! ;)
Jeg har ikke rigtig samme interesse i Minecraft mere, men Crafters som fællesskab er jeg meget interesseret i - Jeg synes nogen burde holde forummet ved lige, hvis intet andet så bare for at holde fællesskabet ved lige. Det burde være muligt, som du også har gjort, at lave nogle events en gang i mellem og på den måde holde fællesskabet sammen.. Crafters behøver jo ikke fortsætte som Minecraft.

Teoretisk set kan jeg godt stå for hjemmesiden, jeg har rodet meget lidt med phpBB, men alt kan læres..! Men opretholdelse burde jeg kunne stå for, og med tiden lærer ved at rode med det... men jeg gider ikke bruge tid på det hvis at ingen har interesse for det, og at der er ingen som vil være med til at lave nogle events, eller selv stå for det..

Om vi så laver en FTB weekend, TF2 aften, En specifik Minecraft event(Race For The Wool.. eller lign), CS:S eller noget helt 10. er irrelevant.. men fællesskabet burde leve videre

Men jeg kan godt accepterer at Crafters dør ud - alt godt skal have en ende og hellere ende mens der er gode minder, end at føre hjemmesiden videre og den så dør ud af sig selv, og bliver husket som et ødemark..

Men om vi kalder en sådan side 'Crafters', hvis vi laver en, er vel irrelevant - hvis der ikke er Minecraft over siden ødelægger det vel lidt pointen i navnet - igen: Min tanke er blot at føre "os" videre. altså vores fællesskabet, fordi det har altid været ånden man er kommet her for - ellers kunne man jo spille Minecraft på hvilken som helst anden server.. Men ingen andre steder har "os" ud over her.
Image
Tidligere Avis redaktør. Nu ham der brokker sig. Og ser jer bygge.

-Casper
GumZ1110

Post by GumZ1110 »

Minecraft er limen der binder os alle sammen, uden den glider vi ud i små grupper og tilsidst sidder vi på plejehjemmet ensomme og forladte.
GumZ1110, Xmod, handelsdude, eneboer og fedtet fyr.
Casper98dk

Post by Casper98dk »

GumZ1110 wrote:Minecraft er limen der binder os alle sammen, uden den glider vi ud i små grupper og tilsidst sidder vi på plejehjemmet ensomme og forladte.
tilsidst? det var min plan for aftenen, det der!
Image
Tidligere Avis redaktør. Nu ham der brokker sig. Og ser jer bygge.

-Casper
CasperSK

Post by CasperSK »

Hej Crafters.dk

Det skær mig i mit hjerte at serveren har så dyster en fremtid. Når jeg læser hvad Ninjastick skriver kan jeg kun se på hans beslutning med respekt, Crafters.dk fortjener ikke at være noget vi kigger tilbage på med et minde om noget der løber ud i sandet, men som en server der gik på toppen, efter en revival.

Crafters.dk er Minecraft, Vanilla Minecraft. Hvis nogen vælger at tage serveren op, godt for dem, men bliver det en server der er andet end minecraft... GG, så er jeg ude og smækker døren som et lille barn der smider alt sig legetøj ud af barnevognen.
Tilmed mener jeg, at hvis nogen vælger at starte Crafters.dk 2.0 op som noget andet end en vanilla server, så har de totalt misforstået hele konceptet Crafters.
Som en oldfag på serveren husker jeg stadig de første måneder, hvordan af bygge noget i smoothstone og logs var et billede af velstand, og jeg synes det kunne være fedt at starte på ny hvor hele fællesskabet har noget at skulle sige om spawn, om evt portal huse og om hele indretningen af spawn, men alt andet ville være uacceptabelt.

Det sagt, for satan jeg har haft nogle gode år med jer allesammen. Hvis Crafters.dk forsvinder som hjemmeside og server håber jeg at gruppen på facebook kan blive et mere aktivt forum for os hvor vi evt kan smide vores nye adresse (læs: ny server) og dermed komme og besøge hinanden. Vores "Bank din buddy" håber jeg da også vi på en eller anden måde kan få til at blive ved.

for at gøre langt og kringlet kort og præcis: Jeg takker af hvis crafters.dk fortsætter som en ikke vanilla server, og mener Crafters.dk som den er nu bør begraves og huskes mindeværdigt da jeg ikke mener nogen har evnerne til at kører den videre.

Edit:

P.s https://www.youtube.com/watch?v=O5zGkqAWsWE
we've tried nothing and we're all out of ideas.
doctorious

Post by doctorious »

Hej Alle, drenge og piger

På forhånd beklager jeg for eventuelle gentagelser, manglende kommaer og meget mere !

Jeg har siddet og tænkt for mig selv, at da Ninjastick, Julemanden, Xscanner startede med at være admins og mods på serveren, så kendte de umuligt til alle de plugins der var, nogen plugins var der nok hellere da Crafters.dk startede. Jeg har siddet for mig selv og tænkt én del de sidste par dage, "hvordan kan det være nogen stopper", fulgt med på forum på hvorfor Julle vælger og træde fra, og den dybeste respekt for grundlaget. Hvad gør vi andre som så er efterladte tilbage, tjo, nogen laver ballade, mens andre triller tommelfingrer, en helt tredje vælger at undersøge mulighederne for hvordan dette kunne køres videre, hvor idéen hurtigt falder til jorden igen, mens en fjerde tænker og undertegnet tænker det kunne være sundt med noget nyt. Jeg ved der er mange, nej utroligt mange der er rigtigt glad for det nuværende. Flere af os har været der hvor vi har bygget med Lego, i utallige timer, hvor enten vores forældre eller den daværende pædagog har sagt, så er det vidst til at pakke det hele sammen, det er på tide nogen andre får lov at lege med klodserne eller der kommer gæster, din mega by kan ikke blive stående i stuen, eller ligne. Og det har garanteret gjort flere af os kede af det og ret så gale. Vi bed det os og acceptere beslutningen som et kapitel der skulle afsluttes.

Når jeg har snakket med folk på mumble eller ingame om hvad de laver på Crafters.dk disse dage, så er meget af responsen at de faktisk bare løber rundt og hygger sig, nogen har ikke bygget noget vidunder i mange måneder mens andre bare ikke kan få nok.

Lad mig høre, er udsigten for at Crafters.dk V2.0 med nyt map virkeligt så skræmmende at allerede der har mistet 80% af brugerne? Jeg kan på nuværende tidspunkt som mange af jer andre sige at 1.8. Ikke er understøttet af alle de plugins der er på crafters. Jeg har ikke kørt en STOR vanilla minecraft server, men har hostet flere FTB servere hvor vi har været alt fra 5 aktive spillere til nogen af 30. Jeg har derfor også undersøgt og leget med de muligheder der er på nuværende tidspunkt. Samtidigt føler jeg at, dem der har skrevet historien indtil videre skal have afslutte deres kapitel på én god måde.

Hvad mener du? Jo, at Craftrers V0-1.0 har været Xscanner, Julemandens og alle de andre bagved. Okay, hvad tænker du som om V2.0? Umiddelbart tænker jeg, at jeg på ingen måder kan efterleve de kompetencer folket foran har udvist, fordi jeg sjovt nok ikke er dem eller har samme faglige og teknisk erfaring som de har.

Hvilke kompetencer kan du så byde ind med Doc?

Windows Server - Jo jeg har i flere år leget en del med Windows Servere, ja en dyre løsning end linux, i know, men det har fungeret til mine behov og de andre der brugte det.
MySQL, PHP, HTML, HTML 5, m.v. Kendskab, men fælles for dem alle er at de interessere mig og har jeg interesse for dem er jeg også villig nok til at investere tid sætte mig ind i dem. Jeg har senest læst og fulgt en del op på 12 timers projektet som Stick beskriver, Rainbow som nogle andre har alvet osv. Og som andre pt. Beskriver er Rainbow nok den tætteste løsning hvis der 1.8. der skal køres.
Diverse plugins? Jeg har leget med groupmanager og andre sjove plugins som jeg og andre har haft behov for. Nej, på ingen måder har jeg leget med alle dem bag crafters, men igen har der nogensinde været nogen af os der har det første gang?
Events – Jeg har afholdt og været medafholder til mange sjove lans, alt fra 5 mands hold til 20, 40, 50. Jeg ved det kræver en del, både på teknikfronten og på afholdelsen af eventet, men har igennem disse fundet ud af, folket mødes omkring noget de synes er skægt, flere af jer er IRL gode venner dagen i dag, det havde i nok ikke regnet med da i startede med at spille på serveren, lige så vel som jeg ikke troede at Videospil ikke skulle fylde så meget af mit voksenliv, men hey, jeg bliver nok aldrig én rigtig voksen mand, in fact fuck it, jeg elsker at spille videospil, og har igennem minecraft og andre spil stødt på nogle rigtigt fede personnligheder og flinke mennesker.

Anyways, for ikke at trække tænder ud på nogen af jer, var min grundtanke med crafters noget ligne denne:

At køre en Vanilla server baseret på 1.8. baseret på det nuværende bedste løsning jeg kan se, rainbow hvor folket der vælger at spille var tvunget til at bygge opad hinanden til at starte med i en world border som bliver større per mc/dag. Altså at vi udnytter og bruger nogen af de mekanismer spiller har fået implementeret igennem 1.7 opdateringerne samt at bruge de mods der er kommet ud indtil som minder om de gamle f.eks. Rainbow som jeg har pillet med de seneste par dage.

Med tiden, som så mange andre gange på crafters hvor vi venter på releases, ville jeg opdatere serveren løbende. Jeg tror ikke købet af Microsoft har ødelagt spillet som sådan, jeg tror ikke slukningen af Bukkit er det sidste kald for plugins og mods. Måske er jeg bare naiv, men jeg tænker på det lidt ligesom med Napster i sin tid. Der er utroligt mange i communitet der brænder for rigtigt mange af de elementer der h ar gjort deres hverdage sjovere, om det har været deres egen server eller én de har haft spillet på, faktum har bare været, folket accepterede det ikke. Èn gren blev fældet, tre nye voksede ud, tre blev fældet, 9 nye voksede ud, you get my point.
Jeg ville midlertidigt hoste et spectator-moded server af Normal fra Crafters V0-1. Hvor de gamle såvel som de nye kunne komme ind og beundre hinadens og deres eget vidunder, indtil der er noget som var sikkert aller multivers, men hvor der stadig var anticheat, griefing, m.v. på så det hele ikke gik op i flammer.
Backup én gang i timen eller hvad der måtte være passende, til fjern server samt NAS.

Vi når som fællesskab kun længere hvis vi som gæs vælger at gå i V formation og støtte op omkring hinanden og de ønsker, ej står vi alle med al viden i egen kun, de få af os der gør er heldige, men selv de med mindre ideer kan mødes og skabe noget ingen troede kunne ske, just pga. de har haft et fælles mål at gå efter.

Dette har været mine tanker,
Doctorious Out
I'all prevail - | - Just one more Block
BetinaLerche

Post by BetinaLerche »

Doc - Jeg er med på din idé om en 2.0, og jeg tror på at hvis vi alle arbejder sammen, kan vi godt køre noget acceptabelt. Jeg ved godt at det ikke bliver som nu, men bare vi har ét eller andet, ikke? Så kan vi altid udvikle os.
pitti999

Post by pitti999 »

Jeg kan fortælle af vi er et par stykker der allerede er i fuldgang med at få sat en vanilla server op. Det vil ikke blive som det er nu, men vi vil gøre vores bedste for at gøre alle glade.

Der vil komme mere info i løbet af i dag eller imorgen.
Im mr meeseeks look at me...
Erobran

Post by Erobran »

Btnlrchjhnsn wrote:Doc - Jeg er med på din idé om en 2.0, og jeg tror på at hvis vi alle arbejder sammen, kan vi godt køre noget acceptabelt. Jeg ved godt at det ikke bliver som nu, men bare vi har ét eller andet, ikke? Så kan vi altid udvikle os.
Jeg er med på Samme gallej som Betumle og dig Doc, vil for alt i verden ikke miste fællesskabbet her inde.

Den nuværende server, op i *BiiiiiiP* med den(Ikke ondt ment), men fællesskabbet skal sgu blive og holde sammen!!!
En god ven tager altid skylden hvis du gør dumt.

Diktator i Leningrad/Sovjetunionen
Mvh Erobran
Post Reply