Vi sad og snakkede lidt forleden, der var jo noget lag på serveren og hoveddelen kom jo af at de forskellige plugins ikke virker optimalt osv osv.
Jeg var ikke helt klar over at der pt. kun er én person, som betaler for vores lejede server.
Så kom jeg i tanker om dengang da Julle trådte af, at der blev jo oprettet en donorliste, hvor disse, som blev udvalgt, betalte et beløb hver måned til betalingen af serveren.
Ville det være helt umuligt at lave noget lignende igen?
Jeg skal lige gøre opmærksom på at jeg har ingen idé om hvor meget vores nuværende server egentlig kan trække, men med alle de ting, som foregår for tiden, så må der vel være lidt pres på den i forhold til hvad vi havde brug for inden alle vores nye medlemmer kom til her for nylig.
Mit forslag er at hvis en opgradering kunne medføre at vi kunne have settings som længere view distance og større spawnområde (det område der altid er loadet og aktivt om der er spillere eller ej) og generelt bare gøre tingene lidt mere smooth, hvorfor så ikke have en donationsmulighed?
Ifølge EULA'en er det ikke tilladt at tjene penge på at drive en server, men man må gerne tage donationer til selve driften af serveren.
Hvis nu bare folk kunne smide en 20'er når de havde råd og lyst, uden nogen binding, tvang eller fordele involveret, så kunne man vel opgradere serveren for et år ad gangen når der var samlet penge nok ind til det.
Jeg ved ikke hvad det koster, men når vi snakker om at der går et år imellem hver fornyelse, så hvis der ikke er penge nok igen efter et år, så må man jo bare rulle settings og/eller regler tilbage for igen at kunne køre på den mindre (nuværende) serverkapacitet.
Begrundelsen er at jeg synes trods alt ikke at det er helt fair at én person skal sidde med hele udgiften alene og at jeg da gerne vil kunne hjælpe med til at vi får lidt mere kraft at lege med. Om ikke andet, så ville det da måske kunne betale bare den almindelige serverdrift, så hvis nu vores alles velgører kommer ud for ikke at kunne betale, så har vi undgået det problem på forhånd.
Min egen motivation er til dels at jeg hvis jeg tp'er til mit tårn i spawnbyen, så kan jeg ikke engang se spawn, samt at jeg ville gerne lave nogle offentlige farms under min bygning, som vi havde på Senex, men hvis de ikke kan være i konstant load, så tror jeg ikke de vil være meget værd, eftersom at vi ikke har det vilde spillerantal til at rende rundt deromkring særlig ofte
Måske kan serverteamet tage idéen op på søndagsmøde i næste uge?
Hvis der skulle være en problemstilling i at tillidsbåndet kunne lide skade, hvis nogle går og tror at donationer ikke kun går til serveren, så kunne man vel lave en counter på hjemmesiden, som viser den nuværende samlede donation samt hvad der kræves for at vi har penge nok til næste gang betalingen skal falde? Det hele skulle selvfølgelig være 100% anonymt, så ikke noget med *Damale har lige doneret 50 kr.* eller en liste over top donationer, men bare to linier hvor den ene er det nuværende indsamlede beløb og den anden er det nødvendige beløb der skal indsamles.
Det er da værd at overveje hvis I spørger mig
Hvad blev der af den der donorliste?
- Damale91
Hvad blev der af den der donorliste?
Jeg forbeholder mig retten til at offentliggøre alle private beskeder jeg modtager.
- julemand101
Re: Hvad blev der af den der donorliste?
Dette blev faktisk lavet dengang jeg sad med driftansvaret af serveren da jeg netop ikke ville betale alle omkostninger af egen lomme. Jeg vil sige at ideen lyder god på papiret men nøj det var et helvede rent administrativt da der ved hver eneste opkrævning altid var nogen der ikke havde penge tilovers i den måned, havde glemt at betale eller anden undskyldning som medførte at jeg skulle bruge tid på at kræve pengene ind og sende rykkere.Så kom jeg i tanker om dengang da Julle trådte af, at der blev jo oprettet en donorliste, hvor disse, som blev udvalgt, betalte et beløb hver måned til betalingen af serveren.
En af årsagerne til dette besvær var især at jeg ikke ville tage imod flere penge end der skulle bruges på driften (for at overholde EULA'en) og dette svingede en smule. Samtidig var der også ofte nogen der sprang fra listen og andre skulle så ind og overtage (og hvis der ikke kunne findes en til at overtage så skulle der sendes en større regning ud til alle dem der stadig var på listen).
Til trods for totalt gennemsigtighed og fri brug af ledig serverkapacitet til betalende medlemmer så blev det aldrig nogen success og rigtig meget tid kunne være sparet ved at droppe hele denne forestilling og så bare betale af egen lomme. Jeg er ret sikker på det er denne konklusion som Jakob også er kommet frem til.
Hvis man skulle lave noget lignende så vil jeg foreslå at man deler Crafters.dk op i to "organisationer" således drift/udvikling og "sikring af serverkapacitet" håndteres af to forskellige grupper således hele ansvaret ikke ligger på enkelte personer. Sidstnævnte gruppe kan så stå for hele opkrævningshelvedet og overveje hosting løsninger uden at skulle have forstand på teknikken. Dette kunne måske også være med til at få flere til rent faktisk at hjælpe med Crafters.dk projektet hvilket der altid har været et kæmpe problem (alle har en masse ideer men når det kommer til egentlig at hjælpe til så er der ingen der kommer). Her er en opgave der overhovedet ikke kræver nogen teknisk indsigt og som er lige til at gå til.
Nu er jeg ikke længere admin på serveren og kan derfor sige hvad der passer mig uden nogen behøver at lytte. Men hvis du, Damale91, synes at det er synd Jakob betaler for alt så synes jeg bare du skal gå i gang med at udtænke et system som det du selv foreslår og få kontakt med servergruppen om at du gerne vil stå for finanseringen af serveren og hvor du beskriver hvordan du vil håndtere indkrævninger og regnskab så det overholder EULA'en for Minecraft.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
- Damale91
Jeg tror du misforstår mit foreslåede koncept Julle
Så vidt jeg ved, så mener jeg at man kan oprette fx. en paypal konto som ikke går ind over nogens personlige konto eller betalingskort.
Doneringer skal være 100% frivillige og ikke på månedlig opkrævning.
Der ville være en donationsknap på forsiden af crafters.dk og man kunne sætte en lille besked på serveren a la "Alle som har lyst til at donere et lille beløb til driften af vores fantastiske server kan gøre dette på crafters.dk/donér, alle der ikke har lyst eller råd er stadig lige så velkomne hos os som altid!"
Nu ved jeg ikke hvad finansieringen af vores nuværende server står i, men jeg føler mig til gengæld ret overbevist om at beløbet skulle kunne dækkes af dem der er villige til at donere, store som små beløber.
Jeg forstår udmærket at det bliver noget rod med at skulle indkræve og rykke folk for betaling, men det er jo netop også det jeg vil omgå.
Jeg skrev mig selv på listen dengang, men endte ikke med at være en af de "udvalgte", men på denne måde vil alle kunne donere og ved at vi lægger betaling for et år af gangen, så står vi ikke fra måned til måned med hovedpinen hvis der ikke er nok der donerer.
Det vil blive noget man kan se som minimum 3 mdr. før, hvis beløbet er langt fra opnået og så tage stilling til løsningen dér
*1½ times pause mens Damale gik i researchmode*
Jeg har dog taget imod dit råd/forslag kære Julemand og oprettet en Paypal erhvervskonto i mit eget navn under virksomhedsnavnet Crafters Serverfond. Jeg vil gerne gøre noget, ligesom med startkittet, som jeg og Toeffe gerne ville have oprettet og som jo tydeligvis har været en bragende success, nu hvor jeg står tilbage med det der ligner en enkelt stak diamanter
Men jeg ville ikke bryde mig om at gøre det her helt alene. Hvis nogen fra serverteamet vil være med ind over denne form for løsning, så skal jeg gerne være en stor del af det, så vidt muligt jeg kan og samtidig synes jeg ikke det skal være én person, som adminstrerer Serverfondens ressourcer, af tydelige årsager (red. mit første post omkring tillidsbåndet)
I første omgang kunne man forsøge at indsamle penge nok til at tage byrden af vores kære Tollaks skuldre og hvis det viser sig at være en success, kunne man prøve at udvide til at når serveromkostningen er dækket, kan man donere til opgradering af serveren som så skulle betales for et år ad gangen, sammen med den normale betaling af serveren (ved godt jeg roder lidt i min forklaring, men hæng på lidt endnu ).
Hvis vi opnår det udvidede beløb, vil vi så kunne opgradere serveren, som ville kunne medføre større spawn, så fx. jeg selv kunne lave nogle offentlige farms under min bygning, som så altid kan være i load og være effektive døgnet rundt.
Længere viewdistance, så man faktisk kunne nyde udsigten fra sin bygning eller en andens uden bare at have udsigt til unloaded void.
Generelt bare ting som kommer alle til gode uanset hvad.
Under alle omstændigheder vil vi betale for et år ad gangen og på den måde undgår vi at skulle rykke folk.
Vi vil kunne holde øje med det månedlige gennemsnit og i god tid få en klar idé om det går i den gale retning, så der skal findes en anden løsning eller det kunne måske motivere folk til at smide en 20'er afsted her og der, mange bække små som man siger og pludselig indsamler vi alle omkostninger for et år i løbet af 3 måneder.
Jeg selv har været igennem et meget ustabilt år, rent økonomisk, med nogle måneder på su, så noget dagpenge og nu er jeg så i arbejde igen. På su'en kunne jeg med min model nøjes med at donere 50 kr om måneden og nu hvor jeg så er kommet i arbejde kunne jeg frit hæve beløbet som jeg havde lyst til, nu hvor jeg rent teknisk sagtens kunne smide 10 gange så meget aka 500 kr, hvis det var det jeg følte for
Og så vil jeg lige nævne at alle er velkomne til at smide deres mening omkring muligheden for at donere til Crafters drift, det er ikke kune et post for mig og serverteamet (og Julle obviously, selvom han jo nok kan betragtes som livslangt æresmedlem af teamet )
Puha, ham Damale, den forbandede Galilæo med sine trodsige idéer og lange posts. Ja, beklager, men sådan er det altså
Og nu har jeg brugt 2 timer på det her indlæg, så nu vil jeg gerne en tur ind forbi vores opdaterede 1.10.2 server, som jeg desværre ikke kan donere til (endnu(forhåbentlig)).
/Out
Så vidt jeg ved, så mener jeg at man kan oprette fx. en paypal konto som ikke går ind over nogens personlige konto eller betalingskort.
Der ville være en donationsknap på forsiden af crafters.dk og man kunne sætte en lille besked på serveren a la "Alle som har lyst til at donere et lille beløb til driften af vores fantastiske server kan gøre dette på crafters.dk/donér, alle der ikke har lyst eller råd er stadig lige så velkomne hos os som altid!"
Nu ved jeg ikke hvad finansieringen af vores nuværende server står i, men jeg føler mig til gengæld ret overbevist om at beløbet skulle kunne dækkes af dem der er villige til at donere, store som små beløber.
Jeg forstår udmærket at det bliver noget rod med at skulle indkræve og rykke folk for betaling, men det er jo netop også det jeg vil omgå.
Jeg skrev mig selv på listen dengang, men endte ikke med at være en af de "udvalgte", men på denne måde vil alle kunne donere og ved at vi lægger betaling for et år af gangen, så står vi ikke fra måned til måned med hovedpinen hvis der ikke er nok der donerer.
Det vil blive noget man kan se som minimum 3 mdr. før, hvis beløbet er langt fra opnået og så tage stilling til løsningen dér
Jeg har dog taget imod dit råd/forslag kære Julemand og oprettet en Paypal erhvervskonto i mit eget navn under virksomhedsnavnet Crafters Serverfond. Jeg vil gerne gøre noget, ligesom med startkittet, som jeg og Toeffe gerne ville have oprettet og som jo tydeligvis har været en bragende success, nu hvor jeg står tilbage med det der ligner en enkelt stak diamanter
Men jeg ville ikke bryde mig om at gøre det her helt alene. Hvis nogen fra serverteamet vil være med ind over denne form for løsning, så skal jeg gerne være en stor del af det, så vidt muligt jeg kan og samtidig synes jeg ikke det skal være én person, som adminstrerer Serverfondens ressourcer, af tydelige årsager (red. mit første post omkring tillidsbåndet)
I første omgang kunne man forsøge at indsamle penge nok til at tage byrden af vores kære Tollaks skuldre og hvis det viser sig at være en success, kunne man prøve at udvide til at når serveromkostningen er dækket, kan man donere til opgradering af serveren som så skulle betales for et år ad gangen, sammen med den normale betaling af serveren (ved godt jeg roder lidt i min forklaring, men hæng på lidt endnu ).
Hvis vi opnår det udvidede beløb, vil vi så kunne opgradere serveren, som ville kunne medføre større spawn, så fx. jeg selv kunne lave nogle offentlige farms under min bygning, som så altid kan være i load og være effektive døgnet rundt.
Længere viewdistance, så man faktisk kunne nyde udsigten fra sin bygning eller en andens uden bare at have udsigt til unloaded void.
Under alle omstændigheder vil vi betale for et år ad gangen og på den måde undgår vi at skulle rykke folk.
Vi vil kunne holde øje med det månedlige gennemsnit og i god tid få en klar idé om det går i den gale retning, så der skal findes en anden løsning eller det kunne måske motivere folk til at smide en 20'er afsted her og der, mange bække små som man siger og pludselig indsamler vi alle omkostninger for et år i løbet af 3 måneder.
Jeg selv har været igennem et meget ustabilt år, rent økonomisk, med nogle måneder på su, så noget dagpenge og nu er jeg så i arbejde igen. På su'en kunne jeg med min model nøjes med at donere 50 kr om måneden og nu hvor jeg så er kommet i arbejde kunne jeg frit hæve beløbet som jeg havde lyst til, nu hvor jeg rent teknisk sagtens kunne smide 10 gange så meget aka 500 kr, hvis det var det jeg følte for
Og så vil jeg lige nævne at alle er velkomne til at smide deres mening omkring muligheden for at donere til Crafters drift, det er ikke kune et post for mig og serverteamet (og Julle obviously, selvom han jo nok kan betragtes som livslangt æresmedlem af teamet )
Puha, ham Damale, den forbandede Galilæo med sine trodsige idéer og lange posts. Ja, beklager, men sådan er det altså
Og nu har jeg brugt 2 timer på det her indlæg, så nu vil jeg gerne en tur ind forbi vores opdaterede 1.10.2 server, som jeg desværre ikke kan donere til (endnu(forhåbentlig)).
/Out
Jeg forbeholder mig retten til at offentliggøre alle private beskeder jeg modtager.
- doctorious
I approve and agree : )Damale91 wrote:Jeg tror du misforstår mit foreslåede koncept Julle
/Out
I'all prevail - | - Just one more Block
- Toeffe
Doc har talt! xD <3
Men to be fair... Jeg ville da ikke have noget imod at overføre et par kroner, for det dør jeg sku nok ikke af xD
Så... hit me up *wink*
Men to be fair... Jeg ville da ikke have noget imod at overføre et par kroner, for det dør jeg sku nok ikke af xD
Så... hit me up *wink*
It Can be done, but do You have the time?
- Erobran
Jeg kan også sagtens undvære en 50'er pr måned.
jeg skriver mig gerne på.
En god ven tager altid skylden hvis du gør dumt.
Diktator i Leningrad/Sovjetunionen
Mvh Erobran
Mvh Erobran
- Damale91
Idéen er netop at du ikke behøver undvære en 50'er "pr måned".Erobran wrote:Jeg kan også sagtens undvære en 50'er pr måned.
Idéen er at du bare donerer en 50'er når du har "råd og lyst"
Jeg er sikker på du allerede havde opfanget det, men bare lige for at gøre mit koncept helt tydeligt.
- Erobran
Det havde jeg allerede fanget , og med undvære en 50'er, der mener jeg at jeg FRIVILLIGT GERNE VIL give en 50'er pr måned .Damale91 wrote:Idéen er netop at du ikke behøver undvære en 50'er "pr måned".Erobran wrote:Jeg kan også sagtens undvære en 50'er pr måned.
Idéen er at du bare donerer en 50'er når du har "råd og lyst"
Jeg er sikker på du allerede havde opfanget det, men bare lige for at gøre mit koncept helt tydeligt.
En god ven tager altid skylden hvis du gør dumt.
Mvh Erobran
Mvh Erobran
- JBTollak
- Administrator
Tak for Jeres fine forslag. Hvor er det rart at I viser engagement og ansvar ift. at videreføre driften af Crafters.dk.
Vi har påbegyndt en snak om emnet i ServerTeamet, og melder ud når vi kommer til en konklusion.
Vi har påbegyndt en snak om emnet i ServerTeamet, og melder ud når vi kommer til en konklusion.
- Damale91
JacobBoTollak wrote:Tak for Jeres fine forslag. Hvor er det rart at I viser engagement og ansvar ift. at videreføre driften af Crafters.dk.
Det er da værd at prøve vil jeg mene, men jeg ser frem til at se hvad konklusionen bliver
Jeg håber da kraftigt vi kan teste det af som minimum, hvem ved, måske bliver det en bragende succes, som gør at vi kan cranke settings lidt op!