Crafters.dk Wiki

User avatar
FedeAnderzen
Posts: 2062
Joined: 09 Mar 2011, 19:06

Crafters.dk Wiki

Post by FedeAnderzen »

Jeg har i årevis gerne villet have en wiki side til Crafters, men har aldrig fået gjort noget ved det. Jeg aner intet om hvor let/svært det er eller hvor jeg skulle begynde for at lave en selv.

Dette forslag er derfor ment som en bold jeg smider op i luften og så er det mit håb at nogen med erfaring og forstand på wiki griber den. Jeg er naturligvis villig til selv at investere tid og energi i at hjælpe med opgaven hvis det fanger nogens interesse.

Det jeg gerne så var muligt på en Crafters wiki er flg:

Beskrivelse af serverens historie, setup, staff, osv.

Beskrivelse og billeder af bygninger/kreationer, gerne med mulighed for sammenkobling med worldmap, så hvis man finder et fedt build på kortet og der er en markør, kan man klikke og komme til wiki siden for netop den bygning

Der er sikkert meget mere man kan smide ind, men det her er da en start.

Er der nogen der er friske ??
Image
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Crafters.dk Wiki

Post by julemand101 »

Jeg tænker ikke det er nogen dårlig ide men jeg vil dog lige smide mine erfaringer med at holde en wiki i live:
  • Lad vær med at brug MediaWiki (det som wikipedia bruger). Det er et alt for stort kompliceret monster at holde opdateret. Find hellere noget helt simpelt (kunne selv godt finde på at se i retning af DokuWiki hvis det skal hostes med php).
  • Vær beret på spam. Uanset hvad wiki løsning der vælges så vil der allerede findes bots ude på nettet der er skræddersyet til at oprette en bruger og fuck alt op. Derfor er det vigtigt at tænke ind på forhånd hvordan der begrænses adgang til wiki systemet og samtidig gøre det på sådan en måde at det ikke bliver for besværligt for tilfældige folk at få adgang.
  • Vær klar over der er en opgave med at moderere. Wiki giver adgang til at alle kan gøre hvad de vil og derfor er det vigtigt at man ikke ignorerer opgaven med at skulle moderere i indholdet. Dette problem er selvfølgelig mindre hvis man vælger at begrænse adgangen til folk men det er en balance der skal holdes.
  • Bliv ikke skuffet hvis det viser sig kun en mand gider projektet. :)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Ch0x
Posts: 249
Joined: 16 Jun 2011, 22:16

Re: Crafters.dk Wiki

Post by Ch0x »

Jeg synes, at det er en rigtig god idé, og kunne også godt være frisk på at skrive og vedligeholde.
User avatar
FedeAnderzen
Posts: 2062
Joined: 09 Mar 2011, 19:06

Re: Crafters.dk Wiki

Post by FedeAnderzen »

Det ville måske være bedst hvis man begrænsede folks adgang til at skrive, så man kun kunne ændre i de indlæg man selv havde oprettet.

Det ville selvfølgelig betyde at man ikke kan beskrive andres byggerier og dermed ikke få inaktive spilleres bygninger med.
Image
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Crafters.dk Wiki

Post by julemand101 »

Det vil også gøre det svært at linke til sider. En stor del af wiki konceptet er du nemt kan linke mellem indhold men hvis du ikke har skriveadgang til en side er det svært at indføre nye links.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
FedeAnderzen
Posts: 2062
Joined: 09 Mar 2011, 19:06

Re: Crafters.dk Wiki

Post by FedeAnderzen »

julemand101 wrote:Det vil også gøre det svært at linke til sider. En stor del af wiki konceptet er du nemt kan linke mellem indhold men hvis du ikke har skriveadgang til en side er det svært at indføre nye links.
Hmm måske man skal se om der er andet end Wiki der bedre kan bruges.
Image
User avatar
julemand101
Posts: 3327
Joined: 06 Nov 2010, 19:12
Location: Brabrand
Contact:

Re: Crafters.dk Wiki

Post by julemand101 »

FedeAnderzen wrote:
julemand101 wrote:Det vil også gøre det svært at linke til sider. En stor del af wiki konceptet er du nemt kan linke mellem indhold men hvis du ikke har skriveadgang til en side er det svært at indføre nye links.
Hmm måske man skal se om der er andet end Wiki der bedre kan bruges.
Altså du har jo også historik på en wiki samt alle forfattere bliver underrettet ved ændringer af sider. Så hvis du opdager at nogen forsøger at lave noget lort så kan du nemt rulle ændringerne tilbage samt blokere for personen i wiki systemet (evt. gøre det til ban grundlag på serveren?).

Det skal dog siges at dette gør også at en wiki netop øger mængden af administrativt arbejde og derfor skal der være nogen ildsjæle der vil stå for dette eftersom hele wiki'en kan bliver noget rod hvis der ikke er nogen former for fast styring og kontrol.

Og dette er så også mere eller mindre årsagen til jeg lukkede min wiki side ned for dansk Arch Linux. Der var 10+ personer der mente at vi skulle have en wiki (jeg skulle kun stå for det administrative men ikke artikler) men i sidste ende var der måske 1 der lavede en artikel eller to og droppede derefter også projektet. Alene sad jeg så og skulle overvåge en død wiki for at undgå spammere....

Tænker derfor at alle der vil have en wiki lige skal tænke sig ekstra godt om. Tænk lige om en wiki ville være fed pga. "alle de artikler andre vil have mulighed for at skrive" eller "alle de artikler jeg personligt vil skrive uden nogen måske læser det". Hvis du er mest i den første grøft så drop ideen da fundamentet ganske enkelt er en drøm... (og jeg har været admin på crafters.dk længe nok til at vide hvor svært det er med frivilligt arbejde...).
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
User avatar
FedeAnderzen
Posts: 2062
Joined: 09 Mar 2011, 19:06

Re: Crafters.dk Wiki

Post by FedeAnderzen »

julemand101 wrote:
FedeAnderzen wrote:
julemand101 wrote:Det vil også gøre det svært at linke til sider. En stor del af wiki konceptet er du nemt kan linke mellem indhold men hvis du ikke har skriveadgang til en side er det svært at indføre nye links.
Hmm måske man skal se om der er andet end Wiki der bedre kan bruges.
Altså du har jo også historik på en wiki samt alle forfattere bliver underrettet ved ændringer af sider. Så hvis du opdager at nogen forsøger at lave noget lort så kan du nemt rulle ændringerne tilbage samt blokere for personen i wiki systemet (evt. gøre det til ban grundlag på serveren?).

Det skal dog siges at dette gør også at en wiki netop øger mængden af administrativt arbejde og derfor skal der være nogen ildsjæle der vil stå for dette eftersom hele wiki'en kan bliver noget rod hvis der ikke er nogen former for fast styring og kontrol.

Og dette er så også mere eller mindre årsagen til jeg lukkede min wiki side ned for dansk Arch Linux. Der var 10+ personer der mente at vi skulle have en wiki (jeg skulle kun stå for det administrative men ikke artikler) men i sidste ende var der måske 1 der lavede en artikel eller to og droppede derefter også projektet. Alene sad jeg så og skulle overvåge en død wiki for at undgå spammere....

Tænker derfor at alle der vil have en wiki lige skal tænke sig ekstra godt om. Tænk lige om en wiki ville være fed pga. "alle de artikler andre vil have mulighed for at skrive" eller "alle de artikler jeg personligt vil skrive uden nogen måske læser det". Hvis du er mest i den første grøft så drop ideen da fundamentet ganske enkelt er en drøm... (og jeg har været admin på crafters.dk længe nok til at vide hvor svært det er med frivilligt arbejde...).

Ja der tror jeg du rammer sømmet lige på hovedet. Alene "interessen" for denne tråd kunne jo tyde på at det bare er mig dre har lyst til at beskrive mine byggerier.
Image
User avatar
Erobran
Posts: 512
Joined: 10 Jun 2012, 16:53
Location: Sjælland

Re: Crafters.dk Wiki

Post by Erobran »

Egentlig synes jeg at dette lyder meget intressant, men selv har jeg ikke den store vide om Wiki'er til at jeg kan lægge noget op, men idéen er jeg helt med på :-).
En god ven tager altid skylden hvis du gør dumt.

Diktator i Leningrad/Sovjetunionen
Mvh Erobran
BetinaLerche
Posts: 917
Joined: 09 Sep 2012, 12:23

Re: Crafters.dk Wiki

Post by BetinaLerche »

FedeAnderzen wrote:

Ja der tror jeg du rammer sømmet lige på hovedet. Alene "interessen" for denne tråd kunne jo tyde på at det bare er mig dre har lyst til at beskrive mine byggerier.
Jeg tror at der er mange der er med på idéen, men vælger ikke at sige noget grundet mangel på evner inden for området :)
Jeg ville elske en Crafters wiki, men jeg tror at der er mange der ved forskellige småting om én bestemt bygning eller begivenhed, og det burde være muligt at kunne tilføje hvad man ved et sted, og så er der én renskriver på hvert emne.
Jeg har ingen idé om hvordan det skulle fungere i praksis dog, og derfor har jeg ikke sagt noget før nu :D
Post Reply