Jeg vil ikke stå her og forsvare noget jeg ikke er inde i, men jeg mener vi bliver nødt til at italesætte hele det forbud som udløser deres straf. Jeg rystede godt nok på hovedet af ordlyden i Jacobs udmelding i mandags, specielt delen om chatten:
“Hverken offentligt eller privat” - offentligt kan jeg forstå. Det tjener ikke den gode stemning at tale grimt eller nedsættende om andre i det offentlige rum. Men i privat samtale skal man i mine øjne ikke blande sig.Det er ikke acceptabelt at tale grimt og nedsættende om andre. Hverken direkte, eller mellem linjerne.
Det er ikke acceptabelt at kommunikere i chatten med det ene formål at skabe splid, og fremprovokere reaktioner hos andre. Hverken offentligt eller privat.
Det er ikke acceptabelt, gennem sine handlinger, at forsøge at provokere, eller forsøge at få andre til “at slå først”.
Jeg kan godt se at beslutningen om at moderere privat chat kommer ud fra bedste mening, man vil gerne prøve at sikre en god stemning på serveren og ved at forbyde al negativ omtale af andre skal det sikres.
Nu er der så nogen der har forbrudt sig på den regel og man har været nødt til at straffe dem. Jeg tør godt vove den påstand at det har haft stik modsat effekt på stemningen end man havde håbet.
Men hvad er problemet så med at folk bagtaler andre i /m og er der behov for det ?
Jeg har selv siddet som mod i en del år og kan uden at blinke sige at INGEN på crafters har set mere privat chat end mig. Næsten daglig år efter år har jeg skimmet chatten for at se om der har været noget der skulle kigges på. Det er der meget sjældent, men vi har da fanget flere syndere der kom til at tale over sig i /m og derefter røg ud. Dermed er der jo en berettigelse for at vores mods skimmer chatten.
Jeg har over årene set mangt og meget, alt fra teenage forelskelser til manden der kom for at vinde sin kone tilbage efter hun havde forladt ham. Jeg har også været vidne til et utal af tilsvininger af både mig selv og dem jeg spiller sammen med herinde og naturligvis også af alle mulige andre.
Hver gang jeg har siddet med snuden i chatloggen har det altid været med moderator kasketten på. Selv når folk virkelig gav den gas i /m med at svine SC har jeg holdt mig på måtten, netop fordi det er sådan moderator rollen skal være. Som mod er du upartisk og taler for Crafters, ikke for hvad gruppe du ellers render rundt med.
Jeg vil gerne tro at det hold vi har sat til at moderere Crafters er voksne og modne nok til at skelne på samme måde. Det er lige Stasi agtigt nok hvis vi skal have folk til at sidde og overvåge om hvem der siger hvad og samtidig vurdere hvad der er ok og hvad der er en provokation. Det skrevne ord er meget lettere at misforstå end det udtalte og det er jo ikke sikkert at noget jeg siger er ment som en provokation, men alligevel bliver opfattet som sådan, specielt når folk i forvejen er oppe og køre.
Censur af ytringsfrihed er noget man historisk har forbundet med de værste diktaturstater, kommunister, fascister og nazister, lande som Nordkorea og Østtyskland er de værste eksempler. Jeg vil blive enormt trist hvis vi skal til at placere Crafters.dk i bås med dem.
Jeg kan på ingen måde acceptere at vi skal moderere privat chat uden et fast regelsæt og jeg kan slet ikke se hvordan vi skulle kunne lave sådan et regelsæt. Det ville blive en lang stribe af gummiparagraffer.
Det er lidt som om man fra ledelsens side i den her sag har fået sig malet op i et hjørne, lidt som en forælder der siger til sit barn at hvis det ikke vil rydde op, så smider de legetøjet ud. Og nu står med valget imellem at smide legetøjet væk eller “tabe” kampen med sit barn.
Hvorfor er vi så havnet i denne kattepine ?
Tja, jeg tror det bunder helt tilbage i januar balladen og den efterfølgende omstrukturering.
Det er som om at fraværet af ninja og mig har fjernet al omtanke fra søndags møderne, der er truffet en stribe af himmelråbende åndssvage beslutninger siden vi trak os. Al respekt for Crafters histore, kultur og hvor vi kommer fra er forsvundet.
Seneste eksempel er den store klods af en farm man begyndte at bygge ved spawn, uden helt at have tænkt projektet igennem. Hvis det projekt var kommet op på møde i den gamle ledelse var det aldrig blevet sat i gang så hurtigt, så tæt på spawn og måske slet ikke. Jeg vil gerne forklare hvorfor.
Første problem er størrelsen og valg af blokke. Det er meget farverigt og spraglet i gult og rødt (farverne for advarsel og fare !) men det er jo en smagssag. Det vil dog unægteligt skille sig meget ud inde ved spawn. Spawn blev oprindeligt planlagt til at skulle bestå af mange små byggerier så det var hyggeligt og man kunne rende rundt som på Senex inden spawn balladen derovre. Dette koncept bryder farmen ret så voldsomt med.
Placeringen giver også det problem at man skal fjerne eksisterende bygninger, de fleste har man kunnet komme til en forståelse med ejerne og andre er man bare pløjet hen over, såsom kanalen, der bare blev en tunnel. Et byggeri skiller sig dog ud og det er den udsigtsplatform som Fantasykitten har bygget. Den er et af de første byggerier som blev lavet efter spawn området blev givet fri. Det er også der startkit maskinen ligger og dermed bliver det en bygning som stort set alle craftere der er kommet til de sidste 3-4 år har et personligt forhold til. Det er her man har stået den første dag på Crafters, fuld af håb og drømme og forventninger om at blive en del af det sammenhold som har doneret ens nye rustning, værktøj og madpakke.
Det er server historie og vi kan ikke være bekendt bare at tromle hen over det fordi vi vil bygget en stor farm.
Næste problem med byggeriet er dets funktion. Det skulle være en farm der kunne lave alt der kan farmes og så skulle Crafterne bare kunne komme derhen og hente ganske gratis. En bygning der hjalp communityet. Desværre ikke - vi bryster os på denne server af at vi arbejder for føden og når man giver folk mad gratis er der jo ingen grund til at lave en farm selv.
Det må være ledelsens opgave at prøve at skabe det bedst mulige spilmiljø på Crafters, et sted hvor folk gerne vil være. I stedet for en farm der giver færdig mad, så giv folk frø. Det giver incitament til at folk bygger egne farme og dermed at bruge tid på Crafters. Hvis man bare forærer folk det de skal bruge så de slipper for at arbejde har man jo reelt bygget et bistandskontor.
Det største problem med farmen er dog hverken udseende eller placering, men at man overhovedet har taget beslutningen om at bygge den. Serveren kæmper med lav tps og læser man referaterne fra de seneste mange møder er problemet jævnligt oppe og vende. Det tages seriøst er udmeldingen - men alligevel beslutter man i en håndevending at bygge en kæmpe farm med alverdens redstone i et område hvor trafikken på serveren er størst. Hvilket betyder at chunks ofte bliver loadede. Det skriger til himlen at man ikke kan se signalværdien i det.
Alt det ville blive påtalt på mødet hvis jeg havde været med. Det lader ikke til at der har været nogen på møderne der har tænkt over noget af dette, hvilket leder mig hen til det egentlige problem vi har.
Vores ledelse er for svag.
Lad mig starte med ros for det er jo ikke fordi vores mods ikke kan deres kram på det lavpraktiske, promotes, kicks, bans, ansøgninger og moderering af den offentlige chat sidder som regel lige i skabet. Selvfølgelig er der kiksere, men det har der altid været og vi er jo kun mennesker.
Det er når vi kommer op på den store klinge og de store ting skal besluttes. Der hvor vi snakker om grundlæggende ændringer af serveren. Her er vi for svage. Fornuftens stemme mangler og det ser ikke ud til at man har forståelse for at når man skal ændre store ting, så skal man fare langsomt frem. På samme måde lader det til at vi har svage mods når det kommer til at kunne separere livet som mod og livet som Crafter. Det burde aldrig være et problem at nogen skriver noget negativt i en privat chat, men mindre det rækker ud over chatten.
Ser en mod at SC’er1 skriver “lorte ub’er” til SC’er2 skal han kunne abstrahere fra det. Men skriver SC’er1 “jeg har en modtageren betaler mærkat her og Astros adresse, nu sender jeg ham det flygel her” så skal der naturligvis skrides ind.
Private beskeder et privat anliggende og det burde vores mods kunne håndtere, ellers burde de ikke kigge i chatloggen.
Det var kritikken - er der så løsninger ?
Ja klart, for det første få fikset hele det censur pjat og få moderator holdet til at nosse sig sammen. Hvis ikke i kan tåle at se hvad folk skriver når de tror de er alene så træk jer fra teamet eller lad være med at kigge.
Dertil, så skal holdet styrkes, der skal hjerne og fornuft ind i ledelsen. Jeg har allerede sendt et forslag til Jacob i sidste uge hvor jeg foreslår at udvide holdet for at styrke det.
Det går i alt sin enkelthed ud på at vi ændrer praksis så ledelsesgruppen ikke kun skulle bestå af moderatorer fremover. Vi har i løbet af årene altid haft svært ved at finde egnede mods fordi der aldrig har været mange oplagte emner. Nogle af dem der kunne være egnede, kunne blive sorteret fra feks pga ordblindhed. Hvis man ikke kan begå sig i chatten kan man ikke klare opgaven som moderator, da den indeholder meget skriveri med brugerne. Men det betyder jo ikke at de ordblinde ikke har masser af energi og gode ideer som vi kunne bruge på Crafters.
Hvorfor ikke finde 2 - 3 Craftere som har været her længe og som kender til Crafters på godt og ondt og så tage dem med til møderne på lige fod med mods. Det kunne reducere mængden at tvivlsomme beslutninger kraftigt.
Det var ordene og jeg vil godt sige at jeg ikke ønsker at være en del af en evt. ny ledelse, men der er så mange skønne mennesker på Crafters som burde være oplagte emner.