Debat omkring reglen om "flyvende/svævende bygninger"

pitti999

Re: Debatoplæg - optimeret regelsæt.

Post by pitti999 »

JacobBoTollak wrote: 17.
  • Det er som hovedregel ikke tilladt at lave flyvende/svævende konstruktioner medmindre det er noget der kan flyve/svæve i virkeligheden (f.eks. en flyvemaskine) eller i et eventuelt fantasiunivers (F.eks. svævende stearinlys som i Harry Potter universet).
  • Du må kun lave svævende ting, hvis det er noget der kan flyve i "virkeligheden".
Jeg er både for og imod denne regl. Mest imod. Det her er Minecraft, hvis jeg vil bygge en flyvende ø ala steam punk theme, med broer fra ø til ø, det kunne da være mega cool, men det må man ikke da den ikke kan flyve i virkeligheden. Den eneste grund til jeg er for reglen er, at man ikke gider have en masse flyvende junk ud over det hele, men det har vi alligevel også sagtens på jorden.

Lad mig lige tilføje igen, det her er Minecraft, et video spil. Huse og ø'er kan ikke flyve i virkeligheden, det samme kan spillere og mennesker heller ikke, men det kan de alligevel godt i Minecraft.
Im mr meeseeks look at me...
Toeffe

Post by Toeffe »

pitti999 wrote:
JacobBoTollak wrote: 17.
  • Det er som hovedregel ikke tilladt at lave flyvende/svævende konstruktioner medmindre det er noget der kan flyve/svæve i virkeligheden (f.eks. en flyvemaskine) eller i et eventuelt fantasiunivers (F.eks. svævende stearinlys som i Harry Potter universet).
  • Du må kun lave svævende ting, hvis det er noget der kan flyve i "virkeligheden".
Jeg er både for og imod denne regl. Mest imod. Det her er Minecraft, hvis jeg vil bygge en flyvende ø ala steam punk theme, med broer fra ø til ø, det kunne da være mega cool, men det må man ikke da den ikke kan flyve i virkeligheden. Den eneste grund til jeg er for reglen er, at man ikke gider have en masse flyvende junk ud over det hele, men det har vi alligevel også sagtens på jorden.

Lad mig lige tilføje igen, det her er Minecraft, et video spil. Huse og ø'er kan ikke flyve i virkeligheden, det samme kan spillere og mennesker heller ikke, men det kan de alligevel godt i Minecraft.
Blandt Drager, Redstone, alternative dimensioner, virker det som det mest sølle område at begrænse spillerens kreativitet.
Folk kan bygge grimt som pænt(Som Pitti også siger) men i det her sammenhæng virker det mere som om at vi skal til at være smagsdommere over andre folks byggerier.
Føler godt nok også at det ville begrænse et "Fantasi" spil Alt for meget... Specielt fordi at vi kan flyve xD
Men nu må vi da se om der faktisk er andre som har en mening om dette. Mon ikke at der er ;)
It Can be done, but do You have the time?
Relgus

Post by Relgus »

Jeg må give Pitti 100% ret her.

ellers er det nogle meget gode regler som er blevet lagt op,
medlem af UB. og Kaffe skal der til <3
astro379

Post by astro379 »

17.

Det er som hovedregel ikke tilladt at lave flyvende/svævende konstruktioner medmindre det er noget der kan flyve/svæve i virkeligheden (f.eks. en flyvemaskine) eller i et eventuelt fantasiunivers (F.eks. svævende stearinlys som i Harry Potter universet).

Du må kun lave svævende ting, hvis det er noget der kan flyve i "virkeligheden".
det er da fjollet at sige at man ikke må lave ting fra fantasy verdner eller andre fiction universer.
man spiller jo minecraft for at være lidt creative, jeg forsøger da i hvert fald på det punkt
Me love Battlefield Intel® Core i7-6700K 4.4Ghz, MAXIMUS VIII RANGER, Nvidia GeForce GTX 1080 8 GB, 32 GB Kingston DDR4 -2132, SAmsung SSD 750 EVO 250 GB, Jeg forbeholder mig retten til at offentliggøre alle private beskeder jeg modtager.
BetinaLerche

Post by BetinaLerche »

Jeg er enig med Pitti og de andre omkring punktet med flyvende ting. Man bliver super begrænset på den måde, og så er det måske mere tiltalende at starte et projekt på en server der ikke har en regel omkring det.
JBTollak
Administrator

Debat omkring reglen om "flyvende/svævende bygninger"

Post by JBTollak »

Der har været en god interesse i reglen der begrænser friheden i forhold til flyvende byggerier på Crafters.
Jeg samler indlæggene her, og vil gerne have debatten fortsætter i denne tråd.

Formålet med debatten er at finde frem til en formulering der er bedre end den foreslåede (muligvis ændre reglen). Derfor: udover at debattere for og imod, så skal vi ende med en reel tekst, der kan erstatte den foreslåede.

Den foreslåede tekst lyder:
Du må kun lave svævende ting, hvis det er noget der kan flyve i "virkeligheden".
pitti999

Re: Debat omkring reglen om "flyvende/svævende bygninger"

Post by pitti999 »

Synes blot den skulle fjernes.
FedeAnderzen

Post by FedeAnderzen »

Svævende ting:

Dette er en af de regler vi oftest har diskuteret igennem årene og den er også blevet revideret mere end en gang før. Problematikken har igennem alle årene været den samme: Vi vil gerne have de fede flyvende builds og slippe for de knap så fede. Men hvordan får vi formuleret vores regelsæt så vi tilfredsstiller flest mulige, og helst alle, i denne sag ?

Hvis vi stiller de 2 yderfløje op imod hinanden, at man må bygge alt hvad man vil i luften, eller man må ikke bygge noget i luften, så er der i mine øjne ikke nogen af dem der duer.
Hvis vi intet tillader begrænser vi kreativiteten for meget, men tillader vi alt, går det sikkert ud over serverens “æstetik”.

Hvad er æstetik så for en størrelse? Jo vi har jo allerede regler der regulerer hvad vi må bygge på vores server, regler der er sat i verden for at prøve at holde vores landskab nogenlunde pænt og naturligt. Reglen om træfældning, Singleblok reglen og den der siger man skal efterlade overfladen så den ser naturlig ud.Vi tænker ikke over det men det er jo alle regler der begrænser os i vores kreativitet, hvis vores største ønske er at lave en svævende skov, et stort firkantet hul i jorden, en flad 100x100 jordplade eller en 100 blokke høj 1x1 obsidian monolit.

Nu er det heldigvis sjældent at folk kommer med den slags projekter så ingen føler sig begrænset af de regler, men der er bare så mange fede ting der flyver eller svæver at netop den regel er møgsvært at få formuleret så den passer alle og samtidig efterlader vores landskab naturligt.

Pitti nævner flyvende junk og det er netop det vi prøver at undgå ved at sætte en ramme for hvad man må og ikke må. Det er ikke et spørgsmål om noget er grimt eller pænt (ingen smagsdommeri) men som nævnt ovenfor om æstetikken på serveren.

Når vi skal finde fælles grundlag for hvad der er i orden at bygge og hvad der ikke er, er det vigtigt at vi taler om de samme ting, eller taler samme sprog om du vil. Derfor giver jeg lige mit bud på hvor forskellen ligger, når vi taler om “virkeligheden” og fantasi univers. Så håber jeg at i er mere med på hvad jeg taler om når jeg nævner en af de to.

“Virkeligheden” - Det er sat i citationstegn for at understrege at der IKKE er tale om virkeligheden uden for Minecraft, men virkeligheden inde i spillet, dog er det funderet i den fysiske virkelighed. I praksis betyder det at der skal være en form for realisme i byggeriet, feks Up huset der hænger i balloner, støttesøjler som byggeriet hviler på, propeller eller raketmotorer der giver opdrift, osv

Fantasiuniverset - Ting der kan svæve i et fantasiunivers er noget mere omfattende end den anden formulering, feks Alladins flyvende tæppe, faklerne i Hogwarts, Svævende øer, osv Kort sagt kan nogen forestille sig det, er det ok.

Eksempel:

Hvis man bygger Hogwarts skal der naturligvis være svævende fakler i spisesalen for at byggeriet virker rigtigt. Men hvis man skal skelne imellem de 2 muligheder “virkeligheden” og Fantasiuniverset betyder det alligevel noget forskelligt.

I “virkeligheden” kan fakler godt svæve i netop DEN spisesal, men KUN i den fordi de ikke findes andre steder..

I Fantasiuniverset betyder det, at fordi de svævende fakler findes i Harry Potter fantasi universet, så kan man bygge dem, ikke bare i spisesalen men overalt, netop fordi de findes i et fantasiunivers. Man kan altså sætte flyvende fakler over hele serveren hvis man ønsker.

Problemet med fantasi universet opstår når vi skal moderere reglen, for hvornår er noget et fantasiunivers ? Skal det være noget der er skrevet i en bog, indspillet som film eller lign ? Skal det være noget der er kendt af andre end en selv ? Vi har jo alle et fantasiunivers inde i hovedet, men hvor mange skal så kende det ?
Der bliver for mange ubekendte ting som skal vurderes og hvordan skaber vi en metode der sikrer at spillerne bliver behandlet ens ?

Vi risikerer også at rende ind i problemer med fantasiunivers reglen hvis folk prøver at omgå reglerne, feks:

Hvis jeg er for doven til at fælde hele træet og bare tager de nederste stykker der er lette at få fat i fordi jeg stinker til pve og ikke tør gå i mining world. Så kommer der en mod og beder mig fælde det hele for ikke at bryde reglen om træfældning.
Det gider jeg ikke, så jeg skriver en kort novelle i en bog og kalder den “Den svævende skov” sætter så et par skilte rundt om skoven og voila, nu overholder den reglerne.Jeg har skabt et fantasiunivers og dermed må skoven godt svæve.

Eller:
Jeg er ny på serveren og gider ikke rende langt for at finde et sted at bygge. Jeg vælger derfor at bygge en jordplade oppe i luften med min base på. Jeg overholder naturligvis 20 bloks reglen og bygger 50 blokke over nærmeste nabo men kommer så til at skygge for andre nede på jorden.
Vi risikerer at få et kort hvor der bygges i flere lag, med mindre vi laver regler for, at man ejer ens område fra top til bund og øvelsen vi har gang i er netop, at gøre reglerne lettere, ikke tilføje flere.

Flyvende øer med broer imellem kan allerede bygges i Sky World, eller Perm End, men ingen har endnu givet sig i kast med noget i den dur, jeg husker heller ikke at nogen skulle have efterlyst muligheden.

Det er ikke fordi jeg er imod flyvende ting på vores server, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan vi skal skrue en regel sammen der sikrer ens behandling af alle spillere, som vores moderator korps kan læne sig op af uden at skulle vurdere fra sag til sag. Eller skulle sætte sig ind i alverdens fantasiuniverser der findes rundt omkring.

TL;DR
Jeg tror at hvis vi vælger Fantasiunivers vejen i den regel her, så får vi en gummiparagraf som bliver et helvede at moderere for vores staff og som kan misbruges til at omgå andre regler.
Image
pitti999

Post by pitti999 »

Jeg skal bare lige forstå det rigtig her. For du nævner Hogwarts som er en bygning jeg fra starten af har undret mig lidt over.

Fakler kan ikke flyve i virkeligheden, - det kan vi vidst godt blive enige om - men de kan flyve i virkeligheden på Hogwarts. Vil det så sige at man godt må bygge ting der kan flyve i virkeligheden i en film/universe, eller er der bare nogen som for lov at bøje i reglerne, mens andre ikke må?

Jeg synes det er et rigtig fint indlæg du skriver her - det er langt, men det antager jeg at det er fordi du går op i sagen.

Du kommer også med en helt masse gode problemstillinger, som jeg desværre ikke har svaret på. Jeg synes blot at denne regl er en idiotisk regl

Et forslag til hvordan reglen kunne se ud "Det er ikke tilladt at bygge flyvende konstruktioner/baser, dog er det tilladt at lade sig inspirere fra film universet

Jeg siger ikke at dette er svaret, men det er da et forslag der måske kan arbejdes på.
FedeAnderzen

Post by FedeAnderzen »

Fakler kan ikke flyve i virkeligheden, - det kan vi vidst godt blive enige om - men de kan flyve i virkeligheden på Hogwarts. Vil det så sige at man godt må bygge ting der kan flyve i virkeligheden i en film/universe, eller er der bare nogen som for lov at bøje i reglerne, mens andre ikke må?
Det er sådan jeg tolker "virkeligheden" Det vil i mine øjne ikke give mening at kræve at ting vi bygger skal være ligesom i den fysiske verden, vi spiller jo trods alt et spil.
Image
Post Reply