Computer problemer (igen...)

Alt ikke releteret til Minecraft eller crafters.dk.
gbl11

Computer problemer (igen...)

Post by gbl11 »

Nå... Så må jeg spørge sereverens genier om råd igen... I min sidste tråd skrev vi om drev, jeg skulle installere skyrim, og fik det gjort på et andet drev end mit primære drev. (Tak for hjælpen igen!) nå men nu, nogle dage efter har jeg brugt min computer til det sædvanlige, spil og skole. Nå men i dag da jeg så ville spille skyrim, og har spillet i 5-10 min. Crasher min computer helt sammen, fejl skærm der siger at der er sket en fejl...jeg tænker typisk Windows og starter computeren op igen. 5 min. Senere sker det samme... Og igen og igen og igen... Til sidst bliver jeg lidt træt af det og slukker computren helt ned.

Da jeg så senere prøver at starte den igen, sker det samme... Så nu har jeg taget back-up af mine spildataer, (mangler lige resten af mine vigtige filer...) nå men mit spørgsmål lyder om der er nogle der ved hvad jeg skal gøre? Skal jeg som der også blev nævnt i min drev-tråd, formatere min disk? Eller skal jeg slette hele computren og lave den tilbage til fabriks instillingen? ELLER er det tid til at skaffe en ny computer? Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig, da min computer er super vigtig for mig i skolen.

Venlig hilsen gbl11
julemand101

Re: Computer problemer (igen...)

Post by julemand101 »

Crafters.dk IT-support er på banen igen kan jeg se.

Hvis vi skal vurdere om computeren er helt færdig (altså som i at du skal købe en ny) så må du lige skrive hvad der er i den maskine du har nu og om det er en bærbar.

De problemer du nævner kan betyde flere ting. Det første jeg tænker er varmeproblemer da Skyrim godt kan trække tænder ud. Går den også ned når du ikke spiller? Hvis den er stabil når du ikke spiller noget så kan det godt være varmeproblemer så åben lige computeren og se om der er støv i de forskellige blæsere. Hvis der er støvet så tag en støvsuger og fjern det forsigtigt uden at være voldsom (undgå fx at blæseren kører vildt hurtig rundt når du støvsuger dem).

Det andet jeg tænker er enten RAM eller harddisk problemer. Skyrim bruger ret så meget ram og derfor oftere offer for ramfejl (altså at spillet kommer ind i et område hvor rammen er ødelagt). Det er forholdsvis nemt at tjekke efter RAM fejl og kræver blot en CD du kan brænde på (http://www.memtest.org/#downiso). Hvis det er harddisken der er på vej i graven så kan man typisk høre det ved at den "klikker" eller anden mystisk støj når du ligger øret tæt på.

Det sidste kan være grafikdrivere. Det er vigtigt ved nyere spil at få installeret nyeste grafikdrivere og især Skyrim har fået nogle opdateringer i de seneste Nvidia drivere. Så få også lige det undersøgt.

Hvis det er kan jeg også lige gå maskinen igennem via noget Teamviewer men jeg kan ikke teste så frygteligt meget den vej.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
gbl11

Post by gbl11 »

Prøver lige at skrive nogle specs på den: computeren er en bærbar Acer Aspire 6930G, den er cirka 2 år gammel og kom med 4 gb RAM (har nu cirka 2,56 gb eller lign. Tilbage) den har 500 gb harddisk lagt på 2 drev ( C: og D: )
Jeg syntes nogle gange at jeg kan høre nogle sjove klik lyde fra harddisken, de lyder ret højt, de forkommer mest når jeg installere, gemmer eller åbner programmer på harddiskn. Det kunne også sagtens være min blæser, da den på et tidspunkt gik ned (bare med at den slukkede helt ned, istedet for at vise fejlskærm) så det ville jeg lige prøve. Men computeren viser bare fejlskærm, der er sket en fejl, indsamler systemdata og en masse andet tekst man ikke kan nå at læse...
Grafik driver kunne det også være tror ikke jeg har opdateret sådan noget i laaaaang tid (kan ikke huske, hvornår og hvordan man gør?) men kan et outdated grafik kort virkelig lave et system crash? Foresten sker det ikke kun når jeg spiller skyrim, men også hvis jeg bare er på nettet. Har lidt en fornemmelse af at det sker hvis jeg udnytter computeren for meget, altså bruge den for hårdt?
xcanner

Post by xcanner »

gbl11 wrote:Foresten sker det ikke kun når jeg spiller skyrim, men også hvis jeg bare er på nettet. Har lidt en fornemmelse af at det sker hvis jeg udnytter computeren for meget, altså bruge den for hårdt?
Mine niecer har det med at bruge deres laptops i sengen/sofaen osv. dette medfører "nullermand buggen" som jeg kalder det :D Symptomer - systemcrash selv ved mild belastning.

"Nullermand buggen" er "nullermænd" der kommer ind i computeren's køling (blæsere, heatsinks og alle anndre steder). Mest effektive løsning er at skille den ad så meget at man komme til at rense heatsinks og andet, men tag det stille og roligt, laptops kan være meget besværlige at samle igen (indtil man har prøvet det et par gange).
It's all about the community
gbl11

Post by gbl11 »

Ok tak:-) så ville jeg prøve at åbne computeren og rense blæseren, skal man bruge støvsuger? Eller skal man bruge så meget forsigtighed som muligt?
xcanner

Post by xcanner »

gbl11 wrote:Ok tak:-) så ville jeg prøve at åbne computeren og rense blæseren, skal man bruge støvsuger? Eller skal man bruge så meget forsigtighed som muligt?
Vær så forsigtig som muligt :D
It's all about the community
gbl11

Post by gbl11 »

Ok jeg prøver;-)
julemand101

Post by julemand101 »

Hvis det er en bærbar så KAN det være et helvede af fjerne støv derfra og det kræver lidt erfaring med tingene. Hvis alt er simpelt så kan du fjerne en plade der sidder lige under blæseren og så komme direkte ind til den. Sådan fungerer det på min gamle Zepto bærbar hvor en af mine krav var nem tilgang til blæseren.

Hvis det så skal være mere besværligt så er der nogen producenter der kræver du tager tastaturet af maskinen for at kunne komme ind til blæseren. Ved den slags tilfælde bør du højst sandsynligt droppe projektet med mindre du er yderst forsigtig og har lidt teknisk snilde. Processen går typisk ud på der skal fjernes 3-4 skruer i bunden af computeren og derefter skal man med en blanding af vold og forsigtighed skubbe tastaturet af. Her er det så ekstra besværligt da der sidder et kabel mellem tastaturet og bundkortet og det kan være virkelig frustrerende på nogen modeller at fjerne (og tilslutte igen når den skal samles). Hvis du er så langt i processen og kan vurdere at kablet er så kort at du umuligt kan sætte det på plads igen så drop projektet (har været uden for at jeg måtte bruge strikkepinde). ;)

Hvis bærbaren så er endnu mere kompliceret (læs typisk HP) så kan man ikke tilgå blæseren uden at skulle hive hele maskinen fra hinanden. Her bør du bare droppe projektet hvilket jeg selv også gør.

Alternative måder du kan rengøre maskinen på er at tage en støvsuger og bare suge kraftigt ind i indgangen til blæseren. Det fjerner typisk ikke meget store nullermænd men hvis blæseren ikke er til at komme ind til er det bedre end ingenting.

Og må jeg så lige kraftigt fraråde folk PÅ NOGEN SOM HELST MÅDE! at tage deres bærbar med i sengen (på nær hvis man selv kan rengøre computeren). Jeg har måtte se seriøst voldsomme tilfælde af støv i bærbare og jeg blandt andet fandt en nullermand der var vokset sig stor nok til at dække alle køleripper der hvor blæseren sidder så der var 0% luftgennemstrømning. Hvis det er livsvigtigt at have sin bærbar i sengen så stil den på en solid plade således der sikres luft under bærbaren.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
julemand101

Post by julemand101 »

Lige en hurtig note:
Det kan være fristende at bruge en kompressor men det kan skade mere end det gavner hvis du ikke lige tænker dig om i processen. Hvis du ikke har fri adgang til blæseren så risikerer du bare at støvet kommer ind i blæseren hvilket kan medføre forstoppelse. I værste fald kommer der støv i kuglelejret i blæseren hvilket medfører utrolig meget støj. ;)
gbl11

Post by gbl11 »

Kan man eventuelt få fona, elgiganten eller lign. til at skille den ad og rense blæseren?
Post Reply