Kort status for serveren

Nyheder fra holdet bag crafters.dk samt events.
julemand101

Kort status for serveren

Post by julemand101 »

Hvis nogen synes serveren virker en anelse ude af kontrol og mangel på ledelse og initiativer så er det fuldt ud forståeligt og jeg beklager det virkelig meget. (Nogle af) problemerne er følgende:
  • CraftBukkit til 1.7.x mangler stadig.
  • Xcanner har ikke længere tid til at passe serveren pga. arbejde.
  • Jeg har ikke haft nogen fritid i nogle måneder pga. arbejde.
Eftersom vi ikke kan gøre så meget ved det første punkt vil jeg diskuttere de to sidste og forklare hvordan situationen ser ud lige nu og hvilke fremtidsplaner der ligger for serveren.

Lad os tage den værste nyhed først således vi er ovre den del. Xcanner har meddelt mig for en måned siden at han overvejer at trække stikket til serveren da han ikke længere ser sig i stand til at kunne passe serveren eller spille på den pga. arbejde. Det er noget vi har talt om i noget tid og planen har været vi lige venter til jeg har mere tid således det bliver nemmere at få koordineret hvad vi gør ved situationen.

Eftersom jeg nu begynder at få lidt mere fritid løbende i takt med jeg flytter til Aarhus så begynder der igen at være lidt mere tid jeg kan ofre på Crafters.dk projektet. Derfor er det nærliggende at begynde at arbejde hen imod en plan for hvad vi gør med Crafters.dk således xcanner kan få lov til at lukke serveren ned.

Xcanner ligger selv op til at ejerskabet for projektet gives videre til en eller flere som så kan stå for det. Dette inkludere alle data som fx Minecraft delen, databaser osv. således det er muligt at køre projektet på en anden server.

Og det er så det vi er ved at rode med nu bag scenen og har gjort det i de sidste par dage. Planen er i øjeblikket at danne en gruppe der står for finansieringen af serveren. Gruppens medlemmer vil være stabile spillere som gerne vil donere til projektet således vi ikke har alt for mange udskiftninger i løbet af året. Formålet med gruppen er således at vi har penge nok hver måned til at kunne betale for en dedikeret fysisk server der står ved en hosting-leverandør.

Den server vi har i kikkerten er følgende fra Hetzner (tysk server) (der ligger mange overvejelser bag og dette er den server vi har fundet frem til opfylder vores krav bedst muligt):
http://www.hetzner.de/en/hosting/produk ... erver/ex40

Serveren er langt kraftigere end vi har behov for så den model jeg forestiller mig er at dem der er medlem af gruppen der betaler for serveren får en brugerkonto på serveren og har lov til at hoste hvad der passer dem så længe det ikke går ud over Crafters.dk Minecraft serveren. Det vil derfor være muligt at hoste sin egen TF2, Minecraft, Webserver med galleri af katte eller hvad man nu finder på (jeg vil såvidt muligt stille min hjælp til rådighed omkring opsætning). Meningen er der skal være en gulerod for at donere men samtidig skal man ikke forvente nogen ingame bonus i Minecraft.

Vi diskuterer stadig hvor mange medlemmer der skal være i gruppen og om hvordan prisen vil være (nogen vil gerne kunne betale mindre da de har mindre at gøre med). Men jeg regner ikke med vi får problemer med at finde personer der vil være med til at betale for at holde serveren kørende og give os større muligheder for at hoste events i andre spil.

Hvad så nu?
Det der sker lige nu er jeg har bedt xcanner om at flytte ejerskabet af Crafters.dk domænet over til mig således jeg hurtigt kan skifte IP adressen når den nye server kører.

Samtidig fortsætter diskussionen på admin forummet omkring økonomien samt hvordan Crafters.dk Minecraft serveren skal komme til at køre i fremtiden og med hvilken opsætning.

Og sidst så roder jeg rundt med at forberede opsætningen af Hetzner serveren ved at undersøge hvordan vi teknisk set får lavet den mest stabile opsætning der samtidig har god ydelse. Dette arbejde er nødvendigt hvis vi skal undgå overraskelser når selve opsætningen af serveren kommer til at foregå og jeg håber vi kan eliminere så mange overraskelser som muligt således vi kan være oppe og køre igen med under en dags nedetid. Jeg vil selvfølgelig kommer med en teknisk forklaring omkring hvordan den endelige opsætning bliver hvis der skulle opstå noget spændende (alene det at vi får adgang til RAID1 skulle give anledning til lidt sjov).

Serveren er endnu ikke indkøbt men den bliver købt så snart der er grønt lys til projektet og jeg har forbedret mig. Jeg er som altid en Linux nørd der vil have kontrol over tingene men jeg er også Nordjyde der ikke ønsker at spilde pengene på en server der står i tomgang og ikke laver en skid pga. jeg sidder og læser wiki artikler omkring en idiotisk fejl.

Håber dette lige giver et lille indblik i hvad vi går og roder med i øjeblikket. Jeg ved godt det virker som om jeg er ret inaktiv i øjeblikket men jeg arbejder ihærdigt bag scenen på at finde en løsning således Crafters.dk også vil kunne afholde fremtidige fødselsdage.

Kom gerne med kritik af planerne og/eller spørgsmål. Jeg er den der er smuttet for denne omgang.
Image
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
JBTollak
Administrator

Re: Kort status for serveren

Post by JBTollak »

Wow.

Sikke en mundfuld.
Lad mig først slå fast at jeg er utroligt tæt knyttet til Crafters.dk, og det er blevet en så stor del af mit følelsesmæssige liv, at jeg selvom jeg ikke er online, tænker over serveren mange gange i løbet af en dag.
Det er kammeratskabet, fællesfølelsen og stoltheden over at være en del af Danmarks bedste server der gør forskellen for mig.

Der er uden tvivl lagt et enormt arbejde i at køre denne server fra mange personer, deriblandt især Julemand og Xcanner.
Det bedrøver mig at læse at tiden til at koncentrere Jer om dette projekt er svundet ind, jeg forstår dog at livet går videre, og ikke altid i en retning hvor tiden/begejstringen/interessen over projekter er uændret.
TAK for den tid der allerede er lagt i Crafters.dk

Jeg melder mig gerne som en af de personer der vil donere et beløb. Jeg behøver ikke få adgang til noget som helst, jeg vil bare gerne have at serveren kører videre, og helst på uændrede vilkår og regelsæt.
Jeg betragter mig selv som del af kernen af spillere, og har alle intentioner om at fortsætte med dette såfremt ovenstående kan opfyldes.

Derfor står jeg gerne klar med et månedligt beløb. Det skal da være det mindste jeg kan gøre for at sige tak for de mange hundrede af timers fællesskab jeg har nydt godt af.
Cola_00

Post by Cola_00 »

Hejsa tak for information

Det er naturligvis ikke rart at høre at xcanner stopper, og trækker stikket, men det er helt forståligt. samtidig lyder det rigtig godt at der er mulighed for at køre serveren videre.
Jeg er med på samme vogn som JacobBoTolak siger
Jeg melder mig gerne som en af de personer der vil donere et beløb. Jeg behøver ikke få adgang til noget som helst, jeg vil bare gerne have at serveren kører videre, og helst på uændrede vilkår og regelsæt.
Held go lykke fremover xcanner ;)

MVH.
Cola_00
5d4u7.gif
5d4u7.gif (1.82 MiB) Viewed 7020 times
Last edited by Cola_00 on 10 Dec 2013, 23:09, edited 4 times in total.
muldvarpen

Post by muldvarpen »

bum bum.
lidt chokeret men vi skal nok klare os.

vil meget gerne hjælpe med betaling hver måned og som jacob siger behøver jeg heller ikke nogen gullerod.
er glad for fællesskabet på crafters og jeg har slet ikke brugt den tid der inde jeg skal endnu...
Gemmer mig for det meste i mit hul... men kald, så kikker jeg da lige op :D

Image
grevwilliam

Post by grevwilliam »

Det må jeg nok sige. Til trods for at jeg ikke har været så aktiv på serveren over lang tid, så ville det da smerte mig meget hvis denne server og fællesskabet skulle ende sine dage. Jeg ved at teknikken og det administrative arbejde hviler meget tungt på to personer, og uden jeres arbejde kan det være svært at føre projektet videre. Jeg var ikke i tvivl om at der hurtigt ville melde sig supportere, og jeg er naturligvis også selv villig til at bidrage til økonomisk opretholdelse af serveren.
Min bekymring ligger (som antydet) i at du, Julemand, med tiden skulle få mindre tid til projektet, og/ eller at det administrative bliver for krævende i det almene. Jeg betvivler ikke dit tekniske kundskab på nogen måde, men foreslår at driftsbyrden måske kan spredes over flere ansvarshavende, så der er et sikkerhedsnet i tilfælde af fravær el. lign. Det kan være tingene har forbedret sig, men jeg husker det som en meget tidskonsumerende beskæftigelse, dengang jeg rodede med serveradministration. Nye updates, nye plugins, manglende kompatibilitet, nedbrud, korrumperede filer, uforudsete hændelser - Du kender smøren ;)

Jeg er sikker på at der nok skal komme en fornuftig løsning på tingene, for med så engagerede medlemmer, så kan dette community godt klare sig.

De bedste hilsner
julemand101

Post by julemand101 »

Forstår din bekymring og tanken er også at Minecraft delen vil blive mere styret af Ninjastick (måske flere?) mens jeg fokuserer min tid på selve serveren. Eftersom hver person der donerer kan få adgang til serveren og selv stå for opsætning af gaming events så håber jeg nogle er villige til at gribe denne mulighed for at være med til opsætning af services på serveren og vedligeholdelse af disse. Når alt er sat korrekt op regner jeg ikke med der ligger de store udfordringer ved vedligeholdelsen af selve serveren fra min side af andet end jeg har et overblik over hvad der kører så jeg ved hvad der påvirkes af opdateringer.

Men der ligger lige en del sten på vejen som jeg nok er den eneste der lige kan gøre. Fx skal vores admin-system lige kodes kraftigt om pga. det ikke vil være kompatible med næste PHP version. Planen var xcanner ville få gjort dette men jeg ender nok med at være den der står med opgaven.

Om det er tidskrævende? Tja, jeg bruger lige nu ca. 15 min om ugen på egentlig systemadministration af serveren hvor jeg lige sætter den til at tjekke efter opdateringer og hvis der er noget der er værd at opdatere så sætter jeg den i gang. Det er ikke hver uge der er opdateringer så nogle uger er det under 2 min. Det er fordelen ved at have et system der faktisk er mere eller mindre komplet selvkørende og min tanke ved den nye server er at få endnu flere services til at fungere automatisk.

Det er korrekt at når der så er Minecraft opdatering så kræver det en del mere tid men det er administration af Minecraft serveren og det er netop dette arbejde jeg kan se en egentlig pointe i at få flere til at medvirke i så længe vi ikke tramper hinanden over tæerne. :)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Zicy

Post by Zicy »

Har ikke tid til at spille så meget for tiden, men ville helt klart gerne hjælpe med at betalle :)

Længe leve Crafters !
Image
Torqia

Post by Torqia »

Det er dejligt med åbenthed omkring disse ting og i den slags situationer ser vi også hvilket sammenhold vi har her.
Jeg er sikker på vi er mange der kommer til at træde hinanden over tæerne når det kommer til villighed til at betale for serveren:), og jeg er selvfølgelig også klar til at betale så vi kan køre videre.
Nemo saltat sobrius
pitti999

Post by pitti999 »

Jeg følger trop sammen med de andre, og siger at jeg også gerne vil give en hånd med til betaling!

Der er så godt et fællesskab på den her server at man ikke kan beskrive det, og det vil jeg for alt i verdenen ikke miste!
Last edited by pitti999 on 11 Dec 2013, 23:01, edited 1 time in total.
Im mr meeseeks look at me...
TheNM22

Post by TheNM22 »

Wow, pludselige nyheder, men nok ikke overraskende, alt taget i betragtning.

Selvom at jeg ikke har været online længe, ville det være en yderst sørgelig hendelse, hvis Crafters.dk blev nødt til at lukke ned.

Selvom at jeg ikke har særlig meget at gøre godt med, vil jeg med glæde gerne give et månedligt bidrag, hvis det kan hjælpe med at holde serveren online!
Post Reply