Hvor bliver 1.7.x af?
- julemand101
Hvor bliver 1.7.x af?
Tiden er vidst inde til endnu en status for hvad der lige sker med opdatering af serveren til 1.7.x. Jeg lovede vidst til nogen lidt halvt at serveren ville blive opdateret for snart 2 uger siden og det er jo tydeligvis ikke sket. Samtidig er der ikke sket ret meget arbejde med serveren i den seneste uges tid.
Omkring det sidste skyldes det at jeg faldt ned af min trappe i mit nye hus i tirsdags. Der skete ikke ret meget da jeg kun faldt ned af de nederste trin men jeg ramte lænden og kunne knap nok gå, sidde eller ligge ned uden smerter det meste af sidste uge. Derfor var jeg heller ikke lige i stand til at rode med serveren. Jeg har efterhånden fået det noget bedre og jeg burde kunne lave lidt arbejde med serveren igen.
Den manglende 1.7.x opdatering skyldes så at der igen er kommet ret meget aktivitet omkring Bukkit projektet og der bliver fikset en række alvorlige fejl hist og her. Det er uheldigt at denne opdatering skal være så kompliceret men lige nu kommer der nogle ret lækre features som jeg personligt ser frem til. Der bliver så om nogle dage planlagt et kort kodestop for Bukkit mens de opdaterer til 1.7.4 hvorefter de fortsætter igen.
Jeg er udmærket klar over at serveren virker mere død end levende og situationen lige nu er temmelig problematisk. Derfor tjekker jeg også flere gange dagligt efter hvad der sker omkring CraftBukkit og hvordan situationen lige udvikler sig. Men uanset hvad der bliver gjort så betragtes 1.7.4 stadig som en katastrofe alene pga. klienten der har temmelig mange fejl og performence problemer hvilket ikke forsvinder uanset hvad der gøres ved serveren.
Derfor synes jeg heller ikke der er nogen grund til at vi skynder os at opdatere til 1.7.4 for blot at konstatere at mange af vores brugere med mindre kraftige maskiner må droppe at spille på serveren pga. kraftige framedrops. Det skal siges at jeg ikke selv har prøvet 1.7.4 så ved ikke hvor stort problemet faktisk er men jeg bygger det udelukkende på erfaringer fra andre hosts jeg er i kontakt med.
Men jeg er glad for at se mange af vores brugere kan finde ud af at spille andre spil imens vi venter på det bliver bedre med Minecraft serveren. Jeg vil desuden lige anbefale folk at holde øje med forummet i løbet af i dag eller i morgen da der højst sandsynligt lige kommer en afstemning op omkring Minecraft serveren.
Omkring det sidste skyldes det at jeg faldt ned af min trappe i mit nye hus i tirsdags. Der skete ikke ret meget da jeg kun faldt ned af de nederste trin men jeg ramte lænden og kunne knap nok gå, sidde eller ligge ned uden smerter det meste af sidste uge. Derfor var jeg heller ikke lige i stand til at rode med serveren. Jeg har efterhånden fået det noget bedre og jeg burde kunne lave lidt arbejde med serveren igen.
Den manglende 1.7.x opdatering skyldes så at der igen er kommet ret meget aktivitet omkring Bukkit projektet og der bliver fikset en række alvorlige fejl hist og her. Det er uheldigt at denne opdatering skal være så kompliceret men lige nu kommer der nogle ret lækre features som jeg personligt ser frem til. Der bliver så om nogle dage planlagt et kort kodestop for Bukkit mens de opdaterer til 1.7.4 hvorefter de fortsætter igen.
Jeg er udmærket klar over at serveren virker mere død end levende og situationen lige nu er temmelig problematisk. Derfor tjekker jeg også flere gange dagligt efter hvad der sker omkring CraftBukkit og hvordan situationen lige udvikler sig. Men uanset hvad der bliver gjort så betragtes 1.7.4 stadig som en katastrofe alene pga. klienten der har temmelig mange fejl og performence problemer hvilket ikke forsvinder uanset hvad der gøres ved serveren.
Derfor synes jeg heller ikke der er nogen grund til at vi skynder os at opdatere til 1.7.4 for blot at konstatere at mange af vores brugere med mindre kraftige maskiner må droppe at spille på serveren pga. kraftige framedrops. Det skal siges at jeg ikke selv har prøvet 1.7.4 så ved ikke hvor stort problemet faktisk er men jeg bygger det udelukkende på erfaringer fra andre hosts jeg er i kontakt med.
Men jeg er glad for at se mange af vores brugere kan finde ud af at spille andre spil imens vi venter på det bliver bedre med Minecraft serveren. Jeg vil desuden lige anbefale folk at holde øje med forummet i løbet af i dag eller i morgen da der højst sandsynligt lige kommer en afstemning op omkring Minecraft serveren.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
- Nielsen74
Re: Hvor bliver 1.7.x af?
Jeg er glad for at høre det går beder med dig efter dit "lille" stunt på trappen.
Personligt vil jeg heller spille på en stabil server fremfor en med framedrops og hvad der ellers kunne følge med af bugs ved 1.7.4 vi har vente lang tid nu, så kan vi vel også vente en lillesmule inu IMO.
Personligt vil jeg heller spille på en stabil server fremfor en med framedrops og hvad der ellers kunne følge med af bugs ved 1.7.4 vi har vente lang tid nu, så kan vi vel også vente en lillesmule inu IMO.
- julemand101
Afstemningen er midlertidig udskudt til vi engang har opdateret serveren til 1.7 eller 1.8. Der vurderes at der er for få spillere til at afgøre noget som helst igennem en afstemning.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
-
God bedring med lænden, og få så anskaffet noget skridsikkert til trapperne
- Cola_00
For mit vedkommende er det fuldstændig ligemeget om vi opdater til 1.7.x, 1.8 i morgen eller til maj, det den enste grund til jeg ikke spiller på serveren pt. er den store usikkerhed om hvad der kommer til at ske nu når 1.7.x og 1.8 udkommer.
Som tingene ser ud lige nu er der så mange "rygter" og meninger at det er svært at finde ud af hvad man skal tro, Jeg syntes det vil være en god ide at tage en afstemning nu, for at få klarhed over hvad der kommer til at ske, og lade afstemningen køre i et stykke tid, frem for at vente og se mange spillere begynde at forplante sig på andre servere, jeg ved at der er en del som ikke gider at spille her mere og har fundet andre servere på grund af den store usikkerhed.
Jeg forventer ikke at denne lille besked får nogen betydning, men jeg syntes bare at jeg vil fortælle hvordan tingene ser ud fra en almindelig spillers synspunkt
Cola_00
Som tingene ser ud lige nu er der så mange "rygter" og meninger at det er svært at finde ud af hvad man skal tro, Jeg syntes det vil være en god ide at tage en afstemning nu, for at få klarhed over hvad der kommer til at ske, og lade afstemningen køre i et stykke tid, frem for at vente og se mange spillere begynde at forplante sig på andre servere, jeg ved at der er en del som ikke gider at spille her mere og har fundet andre servere på grund af den store usikkerhed.
Jeg forventer ikke at denne lille besked får nogen betydning, men jeg syntes bare at jeg vil fortælle hvordan tingene ser ud fra en almindelig spillers synspunkt
Cola_00
- julemand101
Der kommer ingen afstemning når antallet af aktive spillere er så lavt og der ikke er mere aktivitet på forummet end der er. Jeg kan se det kun er et meget fåtal af spillerne der logger ind på forummet hver uge så en evt. afstemning vil ikke give noget resultat som vi kan bruge til noget som helst andet end at sige "nå det mener 10 spillere. Hvad mener resten så?".Cola_00 wrote:For mit vedkommende er det fuldstændig ligemeget om vi opdater til 1.7.x, 1.8 i morgen eller til maj, det den enste grund til jeg ikke spiller på serveren pt. er den store usikkerhed om hvad der kommer til at ske nu når 1.7.x og 1.8 udkommer.
Cola_00
Planerne for serveren er følgende som JEG ser det lige nu. Det er ikke det samme som at det er helt præcist sådan det kommer til at forløbe:
- 1.7.x vil ikke indeholde nogen ændringer overhovedet hvad angår hvordan serveren kører nu. Der vil dog højst sandsynligt ske lidt ændringer omkring plugin opsætning og Ninjastick's admin rettigheder men det burde ikke give mere usikkerhed end hvad vi plejer at have omkring opdateringer (nulstilling af pvp, adventure osv.). Jeg ved ikke om vi fortsat har en creative world efter opdateringen men det kommer helt an på om vi fortsat har det tekniske fundament til at kunne have sådan en kørende (findes der nogen alternative til vores eksisterende plugins?).
- 1.8 vil ikke indeholde nogen ændringer der skaber øget usikkerhed omkring vores stabile verdener (normal world). Der vil være planlægning omkring nye tiltag men der kommer ikke til at ske noget der påvirker normal world. Det vil således være at alle dem der bruger normal world fortsat kan gøre dette som de plejer. Dem der ønsker at hjælpe til med det nye tiltag har mulighed for det.
- 1.9 Alt efter erfaringerne fra 1.8 vil vi se om der skal laves justeringer i den måde tingene kører på. Hvis folk har taget de nye tiltag til sig så vil vi gøre mere ud af disse. Hvis det derimod viser sig de nye tiltag er en direkte fiasko må vi tage det til efterretning og enten justere efter det eller droppe disse tiltag.
- julemand101
Der er dukket de første builds op af 1.7.5 ved CraftBukkit så jeg har bestemt at droppe opdateringen til 1.7.2 og afventer 1.7.5 kommer i en mere stabil situation (har ingen ide om hvornår det sker). Der kommer nok snart en 1.7.6 fra Mojang som jeg ikke helt ved hvad kommer til at give af problemer. 1.7.6 giver mulighed for at man kan ændre sit Minecraft navn og det er potentielt muligt at to personer bytter rundt på deres navne. Hvis man ikke kan se problemet i dette så tænk lige Logblock og vores ban system.
Der er ingen detaljer omkring hvordan Mojang vil håndtere navne internt men hvis alle navne laves om til hashes så bliver det meget hurtigt komplet umuligt at finde rundt i navne i de forskellige plugins. Der er også rigtig mange plugins der givetvis skal laves om før de vil fungere hvilket jeg er sikker på Bukkit projektet er ved at tænke over hvordan dette forhindres.
Men lad os se hvordan det kommer til at gå. Jeg følger fortsat udviklingen nøje.
Der er ingen detaljer omkring hvordan Mojang vil håndtere navne internt men hvis alle navne laves om til hashes så bliver det meget hurtigt komplet umuligt at finde rundt i navne i de forskellige plugins. Der er også rigtig mange plugins der givetvis skal laves om før de vil fungere hvilket jeg er sikker på Bukkit projektet er ved at tænke over hvordan dette forhindres.
Men lad os se hvordan det kommer til at gå. Jeg følger fortsat udviklingen nøje.
- Casper98dk
Godt at få updates! u go gurljulemand101 wrote:Der er dukket de første builds op af 1.7.5 ved CraftBukkit så jeg har bestemt at droppe opdateringen til 1.7.2 og afventer 1.7.5 kommer i en mere stabil situation (har ingen ide om hvornår det sker). Der kommer nok snart en 1.7.6 fra Mojang som jeg ikke helt ved hvad kommer til at give af problemer. 1.7.6 giver mulighed for at man kan ændre sit Minecraft navn og det er potentielt muligt at to personer bytter rundt på deres navne. Hvis man ikke kan se problemet i dette så tænk lige Logblock og vores ban system.
- julemand101
Detaljerne omkring hvordan 1.7.6 kommer til at forløbe begynder at dukke op nu og det bliver bestemt ikke godt. Alle plugins der benytter sig af navne på spillere skal omskrives til at bruge UUID'er og der er ingen nåde at finde nogen steder. Du vil stadig i 1.7.6 kunne bruge de gamle plugins men der vil komme advarsler til udviklerne og ved 1.8 vil plugins så ikke længere virke.
Det vil uden tvivl skabe enormt kaos. Først og fremmest skal alle plugins lige konvertere alle de spillere der er i forvejen om til UUID og efterfølgende skal de også laves således du kan bruge UUID ved dem i kommandoerne. Prøv at forestille dig at bruge logblock nu:
/logblock rollback player 069a79f4-44e9-4726-a5be-fca90e38aaf5 since 30d
Det bliver bestemt ikke nemt og der er brug for at de forskellige plugins kommer med hver deres løsning på hvordan de skal håndtere navne (især på spillere der ikke er online imens man kører kommandoen). Der er også en hel del problemer i hvordan du fx skal sætte permissions op når spillere nu vil stå med en bunke ID'er. Mojang har lavet et værktøj der kan konvertere et navn til et UUID så det bliver noget med at bruge dette hvis der skal laves om på en given bruger i fx groupmanager filerne.
Sidst så har Mojang lige nu en bug der gør at en spiller kan have flere forskellige UUID'er. Det er virkelig ikke godt og jeg håber Mojang får fikset dette da det er en katastrofe hvis plugins skal kunne håndtere at den samme spiller løbende kan få flere UUID'er (altså det unikke ID er ikke unikt længere):
https://bugs.mojang.com/browse/MC-51758
I kan læse Bukkit's forklaring omkring sagen på følgende link:
http://forums.bukkit.org/threads/psa-th ... ge.250915/
Jeg følger sagen løbende (har selv nogle plugins der skal laves om nu)
Det vil uden tvivl skabe enormt kaos. Først og fremmest skal alle plugins lige konvertere alle de spillere der er i forvejen om til UUID og efterfølgende skal de også laves således du kan bruge UUID ved dem i kommandoerne. Prøv at forestille dig at bruge logblock nu:
/logblock rollback player 069a79f4-44e9-4726-a5be-fca90e38aaf5 since 30d
Det bliver bestemt ikke nemt og der er brug for at de forskellige plugins kommer med hver deres løsning på hvordan de skal håndtere navne (især på spillere der ikke er online imens man kører kommandoen). Der er også en hel del problemer i hvordan du fx skal sætte permissions op når spillere nu vil stå med en bunke ID'er. Mojang har lavet et værktøj der kan konvertere et navn til et UUID så det bliver noget med at bruge dette hvis der skal laves om på en given bruger i fx groupmanager filerne.
Sidst så har Mojang lige nu en bug der gør at en spiller kan have flere forskellige UUID'er. Det er virkelig ikke godt og jeg håber Mojang får fikset dette da det er en katastrofe hvis plugins skal kunne håndtere at den samme spiller løbende kan få flere UUID'er (altså det unikke ID er ikke unikt længere):
https://bugs.mojang.com/browse/MC-51758
I kan læse Bukkit's forklaring omkring sagen på følgende link:
http://forums.bukkit.org/threads/psa-th ... ge.250915/
Jeg følger sagen løbende (har selv nogle plugins der skal laves om nu)
- Nielsen74