Farvel folkens og tusind tak for nogle gode år

Nyheder fra holdet bag crafters.dk samt events.
julemand101

Farvel folkens og tusind tak for nogle gode år

Post by julemand101 »

På onsdag fylder Crafters.dk 4 år og dette markerer også min 4 års dag her på serveren. 4 år er lang tid og vi har set aktive og mindre aktive perioder i fællesskabet i disse år. Vi har oplevet hårde perioder og meget håbløse periode. Men serveren har klaret sig til trods for alt dette grundet en stabil kerne der virkelig vil denne her server.

I dag er der travlt med at diskutere hvilke konsekvenser det kommer til at få for Minecraft at Microsoft har opkøbt Mojang. Det ser også ret sort ud for udover selve opkøbet så er Bukkit projektet gået fra hinanden hvilket var en meget vigtig brik i at kunne opretholde det store fællesskab af Minecraft spillere med løbende nytænkning og mulighed for at tilpasse servere til specifikke behov. Kodebasen til Bukkit er også truet pga. DMCA klager og dette betyder at du praktisk talt i dag ikke kan spille på nogen Minecraft server uden at bryde en række regler uden du spiller vanilla.

Vi ser samtidig at Mojang har haft travlt med at finde en måde at styre servere så de overholder deres EULA betingelser hvilket jeg personligt tror hænger meget godt sammen med at Microsoft ønsker at alt dårligt PR skal være håndteret før de endelig overtager det hele (prøv at forestil jer den ballade der ville være hvis Microsoft dagen efter opkøbet kommer med de samme nyheder om EULA som Mojang kom med for nogle måneder siden).

Jeg tror ikke der er ret mange (nogen?) der kender mig fra tiden før Minecraft og Crafters.dk. Men jeg startede min online-karriere med opbygge et dansk Arch Linux fællesskab med det fundament at jeg ønskede at kæmpe imod Microsoft og især deres Windows operativsystem. Det blev aldrig noget stort fællesskab og det var primært mig der hjalp andre igennem diverse udfordringer men det var noget jeg forsøgte at holde i gang og jeg ser stadig dagligt på dette forum i håb om der stadig er en lille glød tilbage.

Hvorfor fortæller jeg nu dette? Jo, sagen er den at jeg har valgt at modstå meget møg fra mange sider og forsøgt at bære fanen højt. Jeg har stået med mudder til langt over hovedet for at kunne fortsætte med at drive Crafters.dk som projekt, som fællesskab og som Minecraft server. Minecraft var en drøm for mig på følgende tre punkter:
  • Indiespil. Kampen for det lille spilstudie der kæmper den brave kamp mod de store etablerede virksomheder og som for en gang skyld faktisk lykkedes at blive til noget stort.
  • Programmering. Et spil der i den grad har mulighed for modding og får børn til at være programmører er noget der gør jeg føler mig arrangeret i at lave et godt arbejde for at være det gode eksempel for mange andre (og for at have det sjovt).
  • Linux. Minecraft viste at de kunne skabe et spil der rækker ud til bunker af platforme og gjorde at mange børn begyndte at se nærmere på Linux for at kunne drive deres Minecraft servere med den bedste ydelse. Minecraft har været med til at kaste lys over de mange andre alternativer der faktisk er til den gode gamle PC med Windows.
Som jeg ser det i dag så har Mojang provokeret mig på alle tre fronter. De har valgt at gå over til softwaregiganten der på mange områder har lavet hvad jeg vil kalde unfair konkurrence. Microsoft er mestre i konsol-eksklusive tiltag og jeg har ingen tillid til at de kan varetage samme prioritet på alle platforme hvor mange er direkte i konkurrence mod deres egne produkter (PlayStation, Linux, Mac OSX, iOS, Android). Selv spil på Windows er i konkurrence imod deres egen Xbox platform eftersom de tjener mere på Xbox spil end PC spil.

Mojang har med deres elendige håndtering af hele Bukkit situationen vist hvor meget de faktisk har styr på deres fans og det fundament der ligger. Bukkit problematikken har vist hvor ustabilt hele Minecraft og Mojang faktisk er eftersom dette kan ende med at vælte det hele. De har stadig ikke nogen konkrete planer om deres eget bud på et Minecraft API og jeg tror ganske enkelt ikke på dette kommer til at fungere før det er for sent. Det kan godt være der stadig er roligt men forestil jer lige den frustration der sker når alverdens servere står og mangler 1.8 funktionalitet der fungerer sammen med tons af plugins.

Og sidst er der mig som Linux bruger. Jeg kan ikke se mig selv hjælpe Microsoft med at blive rigere på den ene side ved at opretholde et Minecraft fællesskab (og i sidste ende betyde mere salg af Minecraft) og samtidig stå fast ved mine principper om Linux som platform og åbne standarder.

Det er derfor jeg må meddele at jeg fra d. 17. september 2014 fratræder stilingen som administrator for Crafters.dk og jeg også vil boykotte Crafters.dk som fællesskab (og ethvert andet Minecraft-relateret projekt) så længe det har nogen former for tilknytning til Minecraft. Minecraft er i mine øjne et projekt der bør lukkes ned øjeblikkeligt således Microsoft og Mojang kan se at den her slags fis ikke er noget fællesskabet ønsker.

Nøglerne til Crafters.dk serveren (sammen med de donationer der er indbetalt) kan afhentes frem til d. 30. september 2014 ved kontakt til mig. Hvis ikke nogen har meldt sig så lukker jeg serveren og melder til Hetzner at serveren kan lukkes og slettes så snart de mener det kan gøres og så må det være det.

Det er en skam at vi skal skilles på denne måde men jeg har mine principper omkring den her slags (og mange andre ting i livet) og jeg har ikke tænkt mig at bryde med disse.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
CasperSK

Re: Farvel folkens og tusind tak for nogle gode år

Post by CasperSK »

Det var da en ærgelig beslutning. Men god vind fremover.

Vil der være mulighed for at interesserede spiller kan få adgang til download af worldmap?
we've tried nothing and we're all out of ideas.
julemand101

Post by julemand101 »

CasperSK wrote: Vil der være mulighed for at interesserede spiller kan få adgang til download af worldmap?
Det må være op til dem der vælger at overtage projektet (hvis nogen gør det). Det er ikke en service jeg vil stille til rådighed.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Toeffe

Post by Toeffe »

Ggwp
It Can be done, but do You have the time?
Ninjastick

Post by Ninjastick »

<3
En god ven lader dig aldrig gøre noget dumt! Alene...
BetinaLerche

Post by BetinaLerche »

Jeg er lidt tom for ord. Men ingen har nogensinde kunne forvente at du blev ved med at lægge så meget arbejde i en fritidsinteresse. Du har fandme gjort det godt.
Vi kan kun være glade for at det har varet 4 år - tusind tak for det.
Jeg håber ikke at det er det sidste jeg hører fra dig rent personligt. Du er en herlig mand :)
alexujm

Post by alexujm »

Men hvad bliver der så af den der logback af server på 5 årsdagen?
Jeg har sådan glædet mig til den. :cry: :cry: :cry:
Ejer af Fattigmands arenaen
Pars

Post by Pars »

Lidt af en bombe, men jeg respekterer fuldt ud dit valg. Du har lagt så uendelig meget tid i det her projekt. Og hvis gnisten ikke længere er der, ja så skal man stoppe.
julemand101

Post by julemand101 »

alexujm wrote:Men hvad bliver der så af den der logback af server på 5 årsdagen?
Hm tror ikke jeg kan nå det til onsdagen men jeg er faktisk frisk på at vi prøver at gøre det. Vil se hvad jeg kan nå for det er helt sikkert en fed ide (hvis vi kan finde et sted at stå hvor vi ikke bliver mast ihjel af blokke). ;)
alexujm

Post by alexujm »

julemand101 wrote:
alexujm wrote:Men hvad bliver der så af den der logback af server på 5 årsdagen?
Hm tror ikke jeg kan nå det til onsdagen men jeg er faktisk frisk på at vi prøver at gøre det. Vil se hvad jeg kan nå for det er helt sikkert en fed ide (hvis vi kan finde et sted at stå hvor vi ikke bliver mast ihjel af blokke). ;)

Fedt Julle
Håber det bliver til nået. Hvis det bliver til noget, kan vi så ikke gøre det om aftenen?

Hilsen Alexujm
Ejer af Fattigmands arenaen
Post Reply