Vi har vendt og drejet detaljerne i forslagene. Nogle ting har vi kunne arbejde videre med, andre ting har vi videreudviklet på så det blev til brugbare forslag.
Det har været en spændende process, og vi har gjort os umage med ikke at være fastlåste, og have forudindtagede holdninger. Vi har set på fordele og ulemper, og taget vores beslutninger ud fra dette.
Lad os kigge det igennem i den følgende tekst:
Nether og The End
Forslag:
- Nether og The End skal ikke resettes.
- Farme og bygninger skal have lov at bestå.
- Der ønskes pæne verdener inkl. regel imod singleblocks.
- Der skal laves en metro/hovedvej som på Novus normal verden.
- Verdenerne kunne udvides med et vist antal blocks ved hver opdatering istedet for at sikre adgang til nye blocks samt materialer.
Vi ændrer strukturen for Novus.
Som strukturen er nu, har vi en normal verden uden mobs der ikke bliver resat, samt et nether, et The End, et PvP, og et Adventure der alle bliver resat ved opdateringer.
Vi ændrer det til flg:
Vi beholder naturligvis vores normale verden uden mobs, der ikke bliver resat.
I portal rummet under Spawn oprettes flg. portaler til verdener:
- The End, som ikke bliver resat. regler omkring byggerier ca. som i normal.
- Nether, som ikke bliver resat. regler omkring byggerier ca. som i normal.
- Mining World, som bliver resat hvert halve år, samt ved opdateringer.
I denne Mining World er der fri adgang til oprettelse af portaler til et seperat Nether og The End, som kan hærges efter behov. Disse bliver resat når selve Mining World bliver det.
PvP skrottes, og vil fremover kun være at finde i arenaer. Det vil også sige at alle de specielle regler omkring PvP gennemgåes og ændres. Man må ikke griefe og stjæle i Mining World.
Vi kan kalde det et Adventure, uden regler for beskyttelse af naturen og den famøse træ-regel.
Med denne nye struktur imødekommer vi spillere der lader sig begrænse af verdener der bliver resat. Disse kan nu bygge farms og andre bygninger som får lov at blive stående. Dog vil der, på atuomatiske farme, være krav om en “tænd/sluk” knap/håndtag/pressureplate, så de ikke kører automatisk lige så snart chunken bliver loadet.
Nether og The End kan laves “pæne”.
Samtidig beholder vi også “ressource” verdener, som kan tømmes for indhold uden omtanke.
Vi ér og bliver en byggeserver. Vi skal have vores byggeklodser et sted fra, og det bliver i fremtiden fra Mining World.
Naturligvis kræver alt dette en grundig gennemgang af regelsættet, som dermed vil blive opdateret. Der skal fjernes nogle regler, samt tilføjes nogle nye.
PvP og arenaer.
Forslag:
- PvP ønskes slået til i et område af kortet på normal hvor man kan bygge sine arenaer
- Det skal være muligt selv at starte arenaer/minigames
PvP bliver ikke slået til permanent i et forudbestemt område. Vi har vurderet at det vil skabe for store problemer, som f.eks. defaults der kan slå spillere ihjel mens de bygger i området, eller står AFK.
Vi vil til gengæld meget gerne slå PvP til permanent i en arena som er blevet bygget. Det skal naturligvis skiltes tydeligt. Det er blot at spørge en administrator eller moderator fra vores ServerTeam.
Vi vil generelt gerne aktivere arenaer, så man kan spille på dem hele tiden, uden at bede om lov.
Vi har f.eks. Bomberman på Senex, som vi gerne vil gøre tilgængelig, samt PvP arenaer som folk selv byder ind med. Vi lytter gerne til flere forslag.
MobArena i Sandpyramiden på Senex vil vi ikke gøre det muligt at starte selv. Det er et større plugin, som kun skal håndteres af administratorerne.
Vi vil til gengæld gerne være “vært” for et spil eller ti hvis I spørger om lov. Evt. kan spillerne planlægge et event, eller booke det til vennebrug. Så kommer vi gerne og aktiverer det til Jer.
Starterkit:
Forslag:
- Et startkit til nye spillere.
- Udleveringsstand i Spawn
Vi vil rigtigt gerne støtte op om startkits til nye spillere, så længe de er lavet/doneret af spillerne på serveren.
Vi er i gang med at afstemme præcist hvad de skal indeholde, og vil vende dette med de spillere der har givet udtryk for at ville være med til at donere til kittet.
Kittet bliver udleveret til spillere der lige er blevet Craftere, af den fra ServerTeamet der promotede spilleren.
På denne måde undgår vi situationer som “hvem har fået, og hvem har ikke fået?”
Der laves en plads ved serverlageret hvor der kan doneres til starter kits, samt udlevering af disse.
Engelsk på serveren.
Forslag:
- Engelsk regelsæt
- Engelsk i chatten
Vi arbejder på at lave en engelsk version af hjemmesiden, som skal fungere sideløbende med den danske. Klik på et engelsk flag på hjemmeside headeren, eller noget lignende for at få engelsk tekst.
Det skal være tilladt at tale engelsk i chatten, så udenlandske spillere også kan få noget ud af at spille på serveren. Sprog i chatten er valgfrit, dog kun engelsk og dansk.
Der er en ny hjemmeside under udvikling. Når denne er færdiglavet, påbegynder vi at oversætte til engelsk. Det er forholdsvist uproblematisk at skyde denne del igang.
Dog skal evt. offentlige tekster på skilte på serveren skiftes til engelsk.
Der oversættes ikke skiltetekster på Senex.
Forbyd større cobblebyggerier.
Forslag:
- For at undgå grimme bygninger, specielt omkring spawn, skal større cobblebyggerier forbydes, så vi ikke får et nyt “Senex”.
Som FedeAnderzen så smukt har formuleret det tidligere i denne tråd:
Vi kommer ikke til at være smagsdommere og forbyde cobblebyggerier på serveren.FedeAnderzen wrote:Mht. bemærkningen om at Senex er grimt og vi burde forbyde byggeri med cobblestone:
Det rammer mig lige i hjertet når folk brokker sig over det, jaja der er meget halv færdigt og ikke så pænt byggeri på Senex, men.
Noget af det, er bygget i en tid hvor vi kun havde planker/træ, cobblestone, slabs og hvis man var rigtig rig, stone at bygge med. Men hvert eneste af de bygninger, der står der ovre er bygget med blod sved og tårer, af mange forskellige spillere imellem 7 og 60 år, som havde forskelligt med tid til at arbejde i, og jeg er sikker på at langt de fleste gjorde deres bedste og var stolte af deres bedrifter.
Men ja, tiden er løbet fra det og man kan lave ting meget pænere nu, men i mine øjne er det lidt som at brokke sig over at gamle mobiltelefoner var store og grimme, det var bare det man kunne dengang.
Derudover er jeg meget imod at skulle til at begrænse udvalget af materialer, feks. ved at forbyde cobblestone. Jeg finder heller ikke cobblestone bygninger særligt pæne, men det er jo min smag. Vi skal på ingen måde til at lege smagsdommere overfor hvad der må og ikke må bygges, det ville være fuldstændig umuligt at finde en fælles konsensus om hvad der er pænt/grimt.
Det man måske kunne gøre var at "nugde" folk på rette vej. En spiller kunne måske lave en post på forum hvor man kunne stemme på bygninger, hvilket måske kunne være med til at få folk til at gøre sig mere umage for at komme i betragtning til månedens bygger, eller hvad det nu er.
Men igen, det skal komme fra jer spillere. Misforstå mig ikke, jeg brokker mig ikke over at i er for dovne, men jeg opfordrer jer til at tage initiativ, til at lave noget sammen, til at gøre Crafters spændende igen.
Ansøgningsmodel.
Forslag:
- Lave kontrakt/skema som skulle udfyldes af den nye spiller.
- Droppe testen på serveren.
- Måske droppe både ansøgning og test.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at dette var det sværeste forslag at diskutere på møderne.
Vi har været, og er stadigvæk meget glade for vores model, som helt sikkert holder en masse fjolser væk, som ellers ville have lavet en masse ballade. Et godt eksempel er alle de defaults der vælter ind med umodne kommentarer, eller spammer chatten. De ville aldrig komme igennem nåleøjet.
Vi har kigget dybt indad, og taget Jeres forslag seriøst.
Ja, vi udelukker mange spillere med den nuværende model, måske også spillere som kunne have været gode at få ind.
Vi har derfor besluttet at lave en formular på forum, som meget simpelt beder spilleren om at tilkendegive:
- Navn
- Minecraftnavn
- Alder
- Lokation
- Venner på serveren
- Kort om dig
- Har du læst reglerne?
Spilleren skal selvfølgelig stadig lave en forumbruger først.
Når spilleren har udfyldt dette skema korrekt, og hiver fat i en administrator/moderator fra ServerTeamet, bliver de promotet til Crafter og får udleveret et startkit.
Altså INGEN TEST.
Vejen til at blive Crafter er hermed blevet væsentligt mere simpel.
Vi er usikre på hvilke spillere det vil tiltrække, samt hvad det vil betyde for dagligdagen på serveren.
Nu åbner vi lidt op for grænserne, (modsat hvad Europa gør i virkeligheden), og giver det et skud.
Vi forbeholder os retten til at gå tilbage til det gamle system hvis det viser sig at vi får for mange ballademagere ind.
Hjælpere.
Forslag:
- Betroede spillere med adgang til at promote, kick, og tempban.
Der åbnes op for en ny rank: Helper, som tildeles spillere vi vælger, og mener vi kan stole på. (Ærgeligt Julemand101 ikke styrer serveren mere, så kunne det hedde: Santas Little Helpers).
Det er som alle andre ranks på serveren ikke noget man kan ansøge om.
Disse Helpers får adgang til at kicke og tempmute spillere, samt uddele et tempban hvis de finder det nødvendigt. Så kan en administrator/moderator tage sig af sagen på et senere tidspunkt.
Promotes vil fortsat høre under administratorer/moderatorer.
Det er mange bolde i luften, og tingene vil løses henad vejen. Vi tager et skridt af gangen.
Det er mange super gode forslag der igangsættes, og forhåbentligt vil bringe lidt mere liv på Crafters.dk
Vi vil gerne se meget mere initiativ fra Jer spillere til at forbedre Crafters.dk. Både bag serveren (som er meget hvad dette indlæg har handlet om), samt PÅ serveren, i spillet.
Hvis der ikke er nogen der tager téten og starter et event, sker der ingenting.
Måske kommer der kun få spillere det første event, men det trækker flere og flere til hver gang der sker noget.
Med det in mente, vil jeg slutte af med endnu et citat fra FedeAnderzens indlæg tidligere i tråden:
FedeAnderzen wrote: Men igen, det skal komme fra jer spillere. Misforstå mig ikke, jeg brokker mig ikke over at i er for dovne, men jeg opfordrer jer til at tage initiativ, til at lave noget sammen, til at gøre Crafters spændende igen. En god begyndelse er denne tråd hvor vi får sat lidt ord på det hele.
Vi har haft så mange fede ting kørende på serveren, og der er masser af muligheder både inde på serveren, men også på forum. Jeg husker filmquizen på forum hvor man bygger noget fra en film og poster et screenshot og så skal folk gætte filmen, det var sjovt. Man kunne også afholde temaaftner, ligesom vi nu er begyndt på med Togsdag, så vi laver noget sammen. Hvad med aMAZEing Mondays, tag i samlet flok til en af de mange labyrinter på Senex, eller få stablet en PvP turnering op igen, eller et løb, skattejagt, hvadsom helst vi kan være sammen om.
Det behøver jo heller ikke være Minecraft relateret , vi har haft mange sjove spilaftner hvor vi spillede andre spil.
Jeg glæder mig til at se om i kan komme på noget, for jeg savner også i den grad at livet vender tilbage til Crafters.