Besked til JacobBoTollak (staves det sådan?), samt andre mods end "neovo1999" (denne mod traf mærkværdig beslutning om mute samt ban i løbet af kort tid)
Jeg har været spiller på crafters.dk i mange år efterhånden, og så frem til resultatet af de seneste forum-posts vedrørende yderligere spillerindragelse, rigtig godt styr på ledelsen mv.
Serveren er interessant, fordi det skulle forestille at være ældre spillere, og ikke udelukkende en masse børn... Derfor undrer jeg mig voldsomt meget over dagens hændelse.
Jeg er i løbet af 15 minutter blevet først permanently muted og dernæst banned fra serveren af modden "neovo1999".
Situationen opstår da jeg er på en lang farm-tur i The End, og neovo1999 ikke svarer på hvorvidt der er cap på world'en eller ej, men blot responderer med noget i retning af "det aner jeg ikke". Kort efter dør jeg, grundet en cap eller lignende(skærmen blev i hvert fald helt sort og jeg døde i 2-3 bider. Om det er grundet cap eller ej er ikke af størst relevans for det følgende), og mister alt mit grej. Herefter indleder jeg en række spørgsmål vedrørende hvad rollen som mod egentlig består af, da jeg netop anså det som en slags politibetjent, der således kan skulle rette op på eventuel fejl-rådgivning mv.
Jeg når ikke mere end nogle få spørgsmål om hvad rollen som mod på serveren egentlig indbefatter, før neovo1999 pludselig truer mig med at blive muted. Kort derefter er jeg så muted.
Vi har herefter en civil og rolig samtale i /whisper, hvortil jeg stiller mig undrende over grundlaget for at mute mig (jeg har screenshots af denne samtale). Det eneste han skriver er at jeg må skrive i forum såfremt jeg ønsker den debat jeg ovenfor havde i chatten, hvilket jeg undrer mig meget over grundet de seneste posts i forummet vedr. spillerindragelse mv. Hvordan kan det være rigtigt, at man ikke må stille spørgsmål til en mods rolle, føre debat om noget mv. udenfor forum uden at blive muted/banned?
I vores /whisper samtale spørger jeg på hvilket grundlag - ud fra serverens regler - jeg er blevet muted. Jeg kan ikke se at jeg har overtrådt nogen som helst ved at stille spørgsmål i en chat eller ønske at føre debat, netop som del i de ønskede spillerindragelser. I stedet for at give mig et svar på grundlaget for at være muted eller un-mute mig og indrømme sin fejlagtige ageren, så giver neovo1999 mig et ban fra serveren og siger jeg kan gå herind for at klage.
Begge handlinger fra neovo1999 er vanvittigt uproportionale, hvilket virkelig har sat sine skår i mit indtryk af ledelsen af serveren, såfremt dette virkelig består som kutymen?? Hvorfor har man opsat server-regler, hvis man via magtfordrejning kan se direkte forbi dem, og mute + banne fordi man ikke er moden (måske dette er grunden?) nok til at håndtere sin rolle som værende mod på serveren? En politibetjent trækker heller ikke sin pistol fordi en person cykler overfor rødt lys, eller nærmere til sammenligning; fordi en person spørger ind til indholdet af betjentens rolle. Hvis en betjent mv. udøver urprorpotional magtfordrejning i den virkelig verden, så bliver betjenten fyret fra sin stilling, da personen tydeligvis ikke besidder hvad end det kræver for at bestå i den pågældende stilling.
Tilbage sidder en "gammel" spiller, der er meget skuffet og undrende over håndteringen af denne situation.
Muted og dernæst banned på usagligt grundlag.
- JBTollak
- Administrator
Re: Muted og dernæst banned på usagligt grundlag.
Jeg har opfordret moderatorer til at behandle sager så hurtigt det er muligt. Istedet for at gemme dem til Søndagsmødet. Dog med det forbehold at det nogen gange er noget der skal undersøges til bunds, og diskuteres blandt alle i Serverteamet, og derfor tager længere tid.
Derfor dette svar til dig TheNusse, hvori jeg har fremlagt alt som jeg har taget med i mine overvejelser.
Det er din ven mand690 der stiller spørgsmålet til neovo1999, og svaret er som I kan se i chathistorikken; at han ikke er helt sikker.
Det er ikke noget der er et krav at hverken han eller du ved. Til gengæld er det offentligt tilgængeligt for alle der ønsker at vide det på: http://crafters.dk/verdener/
Da du efterfølgende dør i The End, (formentlig fordi du kommer ud til worldborder), bliver du meget vred på neovo1999, og mener at han skal erstatte dit udstyr pga. fejlinformation.
Jeg skal ikke kunne vide, hvilken besked mand690 har videregivet til dig, efter at have spurgt neovo1999 om worldborder. Men på intet tidspunkt har neovo1999 forsikret dig om at der ikke er cap på The End. Derfor stiller jeg mig uforstående overfor denne del af samtalen, hvor du agerer som om det er neovo1999's skyld at du har mistet dit gear.
Neovo1999 beder dig om at stoppe, hvorefter situationen eskalerer:
Da du ikke stopper, får du advarsel om et mute.
Det er forståeligt at være frustreret over at have mistet alt sit fine gear. Dog er det ufint, at skyde skylden på andre.
Er det forkert at mute dig her. Både ja, og nej.
Der bliver ikke lyttet til neovo1999's argumenter, og hans besked om at du skal stoppe med at skyde skylden på ham. I stedet fortsætter det. Jeg kan sympatisere med lysten til at mute dig, indtil der er kommet koldt vand i blodet igen.
Omvendt, er det heller ikke særligt konstruktivt at mute. Og det kunne have været håndteret anderledes. Det har neovo1999 og jeg haft en snak om.
Samtalen drejer sig meget hurtigt i en anden retning, som nu handler om din vrede over at være mutet, for at stille spørgsmål til rollen som moderator.
Det er ikke det du er blevet muted for. Du blev mutet for ikke at stoppe med at anklage neovo1999 for at være skyld i at du mistede dit gear, og have givet dig forkerte oplysninger.
Derefter skriver neovo1999 at han gerne vil unmute dig, hvis du er færdig med at diskutere det.
Desværre fortsætter det.
Jeg forstår at vreden vokser i sådan en situation, men det er ikke specielt konstruktivt at true med bål og brand. En "Civil og rolig" tilgang, ville have været den rigtige vej til at løse konflikten uden det helt store drama.
Det gælder selvfølgelig begge veje.
Neovo1999 giver dig en sidste advarsel, og henviser dig til forum, da han vurderer at stemningen er for ophidset til at tale om tingene.
Herefter bliver du bannet.
Er det korrekt at banne dig?
Nej det synes jeg ikke.
Neovo1999 kontakter mig med det samme, og forklarer mig situationen. Samtidig er han helt bevidst omkring at han var for hurtig på aftrækkeren.
Jeg beder ham unbanne dig, hvilket også sker.
Ville det have været korrekt at bede dig stoppe, og vende tilbage når temperamentet var faldet ned. Ja, det er jeg mere tilhænger af.
Var det ikke en mulighed, kunne et ophold i jail have været det.
Neovo1999 og jeg har talt sammen, og vi er enige om der skulle have været reageret anderledes i situationen.
Du blev unbannet kort efter vores samtale, og modtager hermed en undskyldning for det ban.
Samtidig vil jeg gerne opfordre dig til at læse udskriften fra chatloggen igennem, og kigge indad. Og tænke over om du OGSÅ kunne have reageret anderledes.
Jeg har fremlagt alle tanker, og chatlog fra denne sag.
Dette for at understøtte vores vision om at være gennemsigtige, og fremvise beslutningsprocessen i sin rå form.
Derfor dette svar til dig TheNusse, hvori jeg har fremlagt alt som jeg har taget med i mine overvejelser.
Situationen starter rigtigt nok med et spørgsmål til neovo1999, hvorvidt der er et cap på The End - Mining world.Nusse wrote:Besked til JacobBoTollak (staves det sådan?), samt andre mods end "neovo1999" (denne mod traf mærkværdig beslutning om mute samt ban i løbet af kort tid)
Jeg har været spiller på crafters.dk i mange år efterhånden, og så frem til resultatet af de seneste forum-posts vedrørende yderligere spillerindragelse, rigtig godt styr på ledelsen mv.
Serveren er interessant, fordi det skulle forestille at være ældre spillere, og ikke udelukkende en masse børn... Derfor undrer jeg mig voldsomt meget over dagens hændelse.
Jeg er i løbet af 15 minutter blevet først permanently muted og dernæst banned fra serveren af modden "neovo1999".
Situationen opstår da jeg er på en lang farm-tur i The End, og neovo1999 ikke svarer på hvorvidt der er cap på world'en eller ej, men blot responderer med noget i retning af "det aner jeg ikke". Kort efter dør jeg, grundet en cap eller lignende(skærmen blev i hvert fald helt sort og jeg døde i 2-3 bider. Om det er grundet cap eller ej er ikke af størst relevans for det følgende), og mister alt mit grej. Herefter indleder jeg en række spørgsmål vedrørende hvad rollen som mod egentlig består af, da jeg netop anså det som en slags politibetjent, der således kan skulle rette op på eventuel fejl-rådgivning mv.
Jeg når ikke mere end nogle få spørgsmål om hvad rollen som mod på serveren egentlig indbefatter, før neovo1999 pludselig truer mig med at blive muted. Kort derefter er jeg så muted.
Det er din ven mand690 der stiller spørgsmålet til neovo1999, og svaret er som I kan se i chathistorikken; at han ikke er helt sikker.
Code: Select all
[15:21:25] : mand690: Er der world cap på the end?
[15:22:06] : mneovo1999: er ikke helt sikker
Da du efterfølgende dør i The End, (formentlig fordi du kommer ud til worldborder), bliver du meget vred på neovo1999, og mener at han skal erstatte dit udstyr pga. fejlinformation.
[15:26:58] : TheNusse: Neovo??
[15:27:05] : neovo1999: ?
[15:27:11] : TheNusse: Jeg døde i the end imens jeg fløj?????
[15:27:29] : TheNusse: Og du har lige sagt at du ikke ved om der er world cap
[15:28:08] : neovo1999: ja men fløj du måske for højt?
[15:28:14] : TheNusse: Dvs. jeg lige har mistet en masse gear
[15:28:23] : TheNusse: Imens jeg var i god tro om at det ikke ville ske???
[15:28:27] : TheNusse: Synes du det er fair??
[15:28:49] : TheNusse: Når en mod siger en ting og man agerer derudfra må man da få sine ting erstattet?
[15:28:56] : neovo1999: jag sagde at jeg ikke var helt sikkert
[15:29:01] : TheNusse: Det skal en mod skuda være
[15:29:13] : neovo1999: så at du så går ud og dør er mit problem?
[15:29:18] : TheNusse: Har lige mistet jeg ved ikke hvor meget
[15:29:54] : TheNusse: Specielt når jeg lige har fået lavet hele lortet igen
Neovo1999 beder dig om at stoppe, hvorefter situationen eskalerer:
[15:30:05] : neovo1999: så stopper du
[15:30:16] : TheNusse: Så stopper jeg med hvad?
[15:30:32] : neovo1999: du skal ikke side og give mig skylden for at du ikke selv går ind på forum og findere ud af om der kan være et cap
[15:31:19] : TheNusse: Må have misforstået hvilke roller mods har på serveren så
[15:31:48] : TheNusse:Troede i var politibetjentene :)
[15:32:19] : TheNusse: Og hvis en betjent siger go' for at man kan gå over vejen fordi der ingen biler kommer, og man så bliver kørt ned, så får man erstatning :)
[15:33:06] : neovo1999: enten kan du stoppe nu ellers får jeg dig til at tie stille.
Er det forkert at mute dig her. Både ja, og nej.
Der bliver ikke lyttet til neovo1999's argumenter, og hans besked om at du skal stoppe med at skyde skylden på ham. I stedet fortsætter det. Jeg kan sympatisere med lysten til at mute dig, indtil der er kommet koldt vand i blodet igen.
Omvendt, er det heller ikke særligt konstruktivt at mute. Og det kunne have været håndteret anderledes. Det har neovo1999 og jeg haft en snak om.
"Civil og rolig samtale", det udtryk er jeg ikke enig i. Jeg synes den er til dels civil, men truende.Nusse wrote:Vi har herefter en civil og rolig samtale i /whisper, hvortil jeg stiller mig undrende over grundlaget for at mute mig (jeg har screenshots af denne samtale). Det eneste han skriver er at jeg må skrive i forum såfremt jeg ønsker den debat jeg ovenfor havde i chatten, hvilket jeg undrer mig meget over grundet de seneste posts i forummet vedr. spillerindragelse mv. Hvordan kan det være rigtigt, at man ikke må stille spørgsmål til en mods rolle, føre debat om noget mv. udenfor forum uden at blive muted/banned?
I vores /whisper samtale spørger jeg på hvilket grundlag - ud fra serverens regler - jeg er blevet muted. Jeg kan ikke se at jeg har overtrådt nogen som helst ved at stille spørgsmål i en chat eller ønske at føre debat, netop som del i de ønskede spillerindragelser. I stedet for at give mig et svar på grundlaget for at være muted eller un-mute mig og indrømme sin fejlagtige ageren, så giver neovo1999 mig et ban fra serveren og siger jeg kan gå herind for at klage.
Samtalen drejer sig meget hurtigt i en anden retning, som nu handler om din vrede over at være mutet, for at stille spørgsmål til rollen som moderator.
Det er ikke det du er blevet muted for. Du blev mutet for ikke at stoppe med at anklage neovo1999 for at være skyld i at du mistede dit gear, og have givet dig forkerte oplysninger.
[15:33:27] : TheNusse: Så du vil banne/mute mig fordi vi har en diskussion om rollen som mods?
[15:33:47 : neovo1999: så kan du skrive en klage
[15:34:17] : TheNusse: Har jeg også tænkt mig. Glæder mig til at høre hvad de andre ledere af serveren siger til det der :)
[15:35:01] : TheNusse: Når en mods reaktion på en simpel debat om mods roller er at mute / banne, så kan den mod da vidst ikke håndtere sin "magt" :)
[15:36:32] : neovo1999: det eneste jeg sagde er at jeg var ikke sikker. At du så ikke forstår det kan jeg som mod ikke se hvordan din død kan blive mit problem
[15:39:26] : neovo1999: men som fede skrev kan du jo skrive det som kretik af crafters men at du så bliver ved gider jeg ikke lægge øre til derfor fik/får du et mute til du havde forstået at du "bare" skulle lave en kretik
[15:40:08] : neovo1999: men skal nok fgjerne dit mute hvis du er færdig med at diskutere :d
[15:42:42]] : TheNusse: Dit belæg for at mute mig er at du ikke gider høre på en debat omkring rollen som mod? Vil det sige at mods kan gå og mute alle og enhver, endda en spiller, som har været på serveren i mange år efterhånden, fordi man har en simpel debat
[15:43:05] : TheNusse: Det går direkte imod de værdier serverens ejer skrev om på forum den anden dag, omkring spillerindragelse mv.
[15:44:15] : TheNusse: Du kan være ganske sikker på at jeg kommer til at spørge serverens ejer, om det kan være rigtigt at jeg får permanent mundkurv på fordi jeg stiller spørgsmål omkring en mods rolle, og så er jeg spændt på at høre om det er den kutyme
[15:44:57] : TheNusse: du udøver, som er crafters.dk's acceptable. Det stemmer i hvert fald på ingen måde overens med hans egne udsagn i de nyeste forum-posts.
[15:46:56] : neovo1999: som sagt hvis du ville have en debat skal du være mere en velkommen til at tage den på forum. Grundne til dit mute er fordi (set i mine øjne ) du piver over at have mistdet dit grej, efter jeg har skrevet at jeg ikke var sikker på om der var world cap.
[15:47:28] : neovo1999: men stadig går du ud og dernæst giver mig skylden fordi jeg ikke var sikker på om der var cap på eller ej
[15:47:57] : TheNusse: Du kan jo bare vise serverens ejer chattens logs? :) Jeg har selv screenshot af det hele, så det er intet problem. Jeg er ærgerlig over at have mistet grejet, men herre gud, det er et spil og det får jeg hurtigt igen. Debatten omhandler
[15:48:01] : neovo1999: og som sagt du må gerne tage den op på forum så skal jacob nok tage ne snak med mig
[15:49:22] : TheNusse: hvilken rolle mods har på serveren, og i stedet for at du svarer mig på de spørgsmål jeg stiller så muter du mig? Hvilken form for reaktion er det?
[15:50:11] : TheNusse: Det er langt fra en proportional reaktion, ligesom en politibetjent heller ikke trækker sin pistol mod en, der cykler over for rødt, eller ja lad os sammenligne; spørger hvilken rolle betjentene præcis har for samfundet.
[15:51:39] : TheNusse: Din reaktion virker utolig uprorpotionel og det hele meget umoddent, i stedet for at besvare spørgsmålene som en egentlig mod vel netop bør gøre. Det slår godt nok skår i min opfattelse af ledelsen af crafters.dk, hvis det er den måde
[15:51:46] : TheNusse: det foregår på.
Det gælder selvfølgelig begge veje.
Neovo1999 giver dig en sidste advarsel, og henviser dig til forum, da han vurderer at stemningen er for ophidset til at tale om tingene.
[15:53:05] : neovo1999: nu siger jeg det for sidste gang hvis du ville debattere dette skal du skrive det på forum
[15:54:05] : TheNusse: Hvor står det i reglerne at man ikke må stille spørgsmål i chatten? Fordi hvis dette ikke står ordret i reglerne, så har du fuldt gang i magtmisbrug :)
[15:56:28] : TheNusse: Og hvis det ikke står i reglerne, så har du ikke et grundlag for at fjerne min ret til at skrive i chatten på serveren. Det vil sige, at du pt. har frataget mig den ret uden at have noget som helst grundlag for det :)
[15:57:01] : neovo1999: du skriver en klage og så kan du se hvad udfaldet bliver
[15:58:09] : TheNusse: Hvad udfaldet bliver af at en mod har muted mig permanent uden at have et reelt grundlag fulgt af regler? Ja gad vide hvad det bliver. Der er noget helt galt med ledelsen af serveren, hvis du får lov til at fortsætte med de tricks der
[15:58:21] : neovo1999: skrive en klage over ban så
[15:58:33] : TheNusse lost connection: Disconnected
Er det korrekt at banne dig?
Nej det synes jeg ikke.
Neovo1999 kontakter mig med det samme, og forklarer mig situationen. Samtidig er han helt bevidst omkring at han var for hurtig på aftrækkeren.
Jeg beder ham unbanne dig, hvilket også sker.
Ville det have været korrekt at bede dig stoppe, og vende tilbage når temperamentet var faldet ned. Ja, det er jeg mere tilhænger af.
Var det ikke en mulighed, kunne et ophold i jail have været det.
Naturligvis skal det ikke være sådan at man bliver muted eller bannet for at stille spørgsmål om mods rolle, eller andre spørgsmål. Hverken i chatten, eller på forum. Dog må det forventes at det er muligt at tale sammen.Nusse wrote:Begge handlinger fra neovo1999 er vanvittigt uproportionale, hvilket virkelig har sat sine skår i mit indtryk af ledelsen af serveren, såfremt dette virkelig består som kutymen?? Hvorfor har man opsat server-regler, hvis man via magtfordrejning kan se direkte forbi dem, og mute + banne fordi man ikke er moden (måske dette er grunden?) nok til at håndtere sin rolle som værende mod på serveren? En politibetjent trækker heller ikke sin pistol fordi en person cykler overfor rødt lys, eller nærmere til sammenligning; fordi en person spørger ind til indholdet af betjentens rolle. Hvis en betjent mv. udøver urprorpotional magtfordrejning i den virkelig verden, så bliver betjenten fyret fra sin stilling, da personen tydeligvis ikke besidder hvad end det kræver for at bestå i den pågældende stilling.
Tilbage sidder en "gammel" spiller, der er meget skuffet og undrende over håndteringen af denne situation.
Neovo1999 og jeg har talt sammen, og vi er enige om der skulle have været reageret anderledes i situationen.
Du blev unbannet kort efter vores samtale, og modtager hermed en undskyldning for det ban.
Samtidig vil jeg gerne opfordre dig til at læse udskriften fra chatloggen igennem, og kigge indad. Og tænke over om du OGSÅ kunne have reageret anderledes.
Jeg har fremlagt alle tanker, og chatlog fra denne sag.
Dette for at understøtte vores vision om at være gennemsigtige, og fremvise beslutningsprocessen i sin rå form.