Xp-farm - hjælp!

Diskussion om Minecraft og crafters.dk
User avatar
den_store_konge
Posts: 42
Joined: 03 Mar 2012, 18:05

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by den_store_konge »

Nemisisdk wrote:Det med at mobne glitcher kan du ikke gøre noget ved.
Du skal tænke meget over, hvad du bruger fra en person, der har lavet det i singleplayer worlds, for der er en kæmpe forskel på multiplayer og singleplayer.

Den smule lys der kommer fra vandet, har ingen betydning for selve spawneren, da det ligger under lys niveau for spawn raten. Du skal heller fokuserer på, at oplyse alle cave´s ogudendørsarealer.

Den sidste vigtig faktorer for netop din xp farmr, og det er netop derfor, den ikke egner sig i en multiplayer verden, det er det faktum, at minecraft er lave så kun X antal mobs kan spawne i verden, og der er kendte bugs med, at de ikke altid er lige gode til at despawne, og netop denne faktorer er alt afgørende for udbyttet i den farm.

tager vi udgangs punkt i den spawner, jeg havde på det gamle map, der var bygget 40x40 i 13-14 etager, der kunne jeg kun, når jeg var alene i verden, komme op på en spawn rate af 100+ mobs, og når bare der var en enkel person, så faldt den til 50.

Nu ved jeg ikke hvor stor din er, men ud fra billede at dømme, skyder jeg på 20x20 i 5-6 etager, hvilket er en halvering af min egen, og derfor en spawn rate på kun 20.

Den sidste ting der gør, at du aldrig vil komme op på det antal, som jeg havde er netop, at når de spawnede ved mig, så faldt de hurtig ned og var væk fra chucken, da min dækket et areal af 6-8 chuncks, så ville det være muligt, når serveren scannede for steder at spawne mobs, at den spawne op til 32 stk
Okay så! Jeg vidste ikke der var et maks i multi player.
Det med at lyse caves op behøver jeg ikke. Jeg har bygget den oppe i luten over vandet, så jeg burde gerne være for højte oppe til at spawne nogle i caves under vandet...
User avatar
Nemisisdk
Posts: 208
Joined: 15 Oct 2011, 19:54

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by Nemisisdk »

den_store_konge wrote:
Nemisisdk wrote:Det med at mobne glitcher kan du ikke gøre noget ved.
Du skal tænke meget over, hvad du bruger fra en person, der har lavet det i singleplayer worlds, for der er en kæmpe forskel på multiplayer og singleplayer.

Den smule lys der kommer fra vandet, har ingen betydning for selve spawneren, da det ligger under lys niveau for spawn raten. Du skal heller fokuserer på, at oplyse alle cave´s ogudendørsarealer.

Den sidste vigtig faktorer for netop din xp farmr, og det er netop derfor, den ikke egner sig i en multiplayer verden, det er det faktum, at minecraft er lave så kun X antal mobs kan spawne i verden, og der er kendte bugs med, at de ikke altid er lige gode til at despawne, og netop denne faktorer er alt afgørende for udbyttet i den farm.

tager vi udgangs punkt i den spawner, jeg havde på det gamle map, der var bygget 40x40 i 13-14 etager, der kunne jeg kun, når jeg var alene i verden, komme op på en spawn rate af 100+ mobs, og når bare der var en enkel person, så faldt den til 50.

Nu ved jeg ikke hvor stor din er, men ud fra billede at dømme, skyder jeg på 20x20 i 5-6 etager, hvilket er en halvering af min egen, og derfor en spawn rate på kun 20.

Den sidste ting der gør, at du aldrig vil komme op på det antal, som jeg havde er netop, at når de spawnede ved mig, så faldt de hurtig ned og var væk fra chucken, da min dækket et areal af 6-8 chuncks, så ville det være muligt, når serveren scannede for steder at spawne mobs, at den spawne op til 32 stk
Okay så! Jeg vidste ikke der var et maks i multi player.
Det med at lyse caves op behøver jeg ikke. Jeg har bygget den oppe i luten over vandet, så jeg burde gerne være for højte oppe til at spawne nogle i caves under vandet...
En hurtig måde du kan finde ud af det på, er at vende blikket ned af, når du står der oppe ved spawneren, trykke f3, og se om der er nogle mobs inde for dit syns felt.
User avatar
Grandt_666
Posts: 386
Joined: 27 Mar 2012, 20:16

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by Grandt_666 »

Jeg synes lige jeg vil komme med lidt input her i debatten! ;)

At lave en effektiv mobspawner er ikke længere noget man "bare lige gør"! :cry:

Der er rigtig mange ting man skal tage højde for, efter de har ændret de forskellige mobs adfærd! Ud over de allerede nævnte, kan jeg da lige komme med et par flere:
  • Der kan ikke spawne mobs over lag 128. Så at bygge derover, får man ikke noget ud af! Du vil herfor nok heller ikke slippe for at sætte lys op i hulerne under vandet, da mobs spawner inden for ca. 120 meter(blokke) fra en spiller. Dog ikke indenfor 24 meter fra en spiller.

    Du skal være opmærksom på at mobs der er mere end 32 meter fra en spiller stort set kun står stille. De drejer kun rundt om sig selv, og går ikke rundt så de kan falde ned i noget vand til at transportere dem.

    Alle monstre der er mere end 32 meter fra en spiller har en mulighed for at despawne, og du dermed ikke kan få noget ud af dem. Teoretisk vil de despawne 30 sekunder (eller senere) efter de er kommet 32 meter fra en spiller.

    Kommer mobs mere end 128 meter fra en spiller despawner de med det samme. Så man kan ikke "gemme" dem til man kommer tilbage, hvis man render væk fra dem.
Så min konklusion, efter at have læst en del om mobs, samt studeret dem i en del timer, er at det "kun" er dem der spawner inden for 32 meter man kan udnytte optimalt, UDEN de despawner. Dem der spawner længere væk end 32 meter, tæller stadig med i den samlede mængde mobs på serveren, og de vil med stor chance nå at despawne inden du får dem lokket inden for 32 meter, hvilket jo så er med til at gøre spawneren ineffektiv.

Så altså dem der spawner mellem 24 og 32 meter fra dig kan du udnytte effektivt. Bare sørg for de IKKE kommer uden for 32 meter fra dig, og så hurtigt som muligt hen til dig, så de kan miste livet, og der dermed kan komme nye!

Her er lidt inspiration. Se specielt den del fra 9:00.

Nu ved jeg ikke hvad du går efter ud over XP? Men min personlige erfaring, hvis det KUN er XP jeg er ude efter, så er det klart en udnyttelse af en Blazespawner. Hvis du laver den ordentligt, så får du gennemsnitlig ca. 2,5 Blaze pr. 20 sek. Det giver XP fra level 0 til 50 i løbet af en god time. PAS PÅ ikke at lade den løde løbsk... for der bliver ved... og ved... og ved... og... etc... med at komme Blaze, hvilket giver så masivt lag, at du ikke kan bevæge dig! Og logger du ud, og der er andre på serveren mere end 128 meter fra "dine" Blaze, er de væk med det samme! :!:

Håber ovenstående kan være til lidt hjælp rundt omkring! ;)

Angående det med lyset, så har jeg selv oplevet det, og ikke kun med cobblestone. Jeg har endnu ikke fundet en måde at komme uden om den bug/glitch. :( Det er dog lykkedes mig at få det mørkt inden i en kasse, ved at skifte de blokke hvor det ser ud til lyset skinner igennem.

Må jeg spørge hvad alle de trykplader går ud på?

Held & lykke med projektet! :)
Member of The Islanders
User avatar
den_store_konge
Posts: 42
Joined: 03 Mar 2012, 18:05

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by den_store_konge »

Til Grandt-666:
Mobs kan sagtens spawne over lag 128. Min spawner ligger fra lag 170 til omkring lag 200, og den har virket fint.



Nu er problemet bare. I går da jeg var alene i adventure virkede den fantastisk. Jeg fik rigtig mange mobs, og når jeg trykkede F3 stod E på omkring 45 ud af 60.
Her til morgen var jeg også alene, men denne gang fik jeg næsten ingen! E stod kun på 20/23, og det var da den var højest. Hvorfor er det lige, det her sker?
User avatar
Grandt_666
Posts: 386
Joined: 27 Mar 2012, 20:16

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by Grandt_666 »

den_store_konge wrote:Til Grandt-666:
Mobs kan sagtens spawne over lag 128. Min spawner ligger fra lag 170 til omkring lag 200, og den har virket fint.
Det er da super fint hvis de har rettet det igen. For lige da de havde lavet world height til 256 kunne der spawne dobbelt så mange over 128. Dette fjernede de så helt. Og det er nok der jeg har oplevet det mellem 130 og 150. Jeg har så dog lige læst at de vist har ændret i chancen for at mobs spawner over 128, så det ikke er så tit som hvis du er nærmere jorden, hvor der er chancer for huler m.m. ;) Men jeg tager da gerne fejl igen! :lol:

En anden ting jeg har oplevet, som jeg ikke fik med i mit sidste indlæg:
  • Mobs hopper ikke ud over en kant, hvis de kan slå sig når de lander. Dette oplevede jeg ved at lave vandkanaler 4 blokke under spawnblokkene. Der blev de ved at gå rundt uden at hoppe i vandet. Da jeg så ændrede det til 3, så hoppede de glædeligt i vandkanalerne.
Svaret på dit sidste spørgsmål, har jeg ingen idé om!
Member of The Islanders
User avatar
Nemisisdk
Posts: 208
Joined: 15 Oct 2011, 19:54

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by Nemisisdk »

Grandt_666 wrote:
den_store_konge wrote:Til Grandt-666:
Mobs kan sagtens spawne over lag 128. Min spawner ligger fra lag 170 til omkring lag 200, og den har virket fint.
Det er da super fint hvis de har rettet det igen. For lige da de havde lavet world height til 256 kunne der spawne dobbelt så mange over 128. Dette fjernede de så helt. Og det er nok der jeg har oplevet det mellem 130 og 150. Jeg har så dog lige læst at de vist har ændret i chancen for at mobs spawner over 128, så det ikke er så tit som hvis du er nærmere jorden, hvor der er chancer for huler m.m. ;) Men jeg tager da gerne fejl igen! :lol:

En anden ting jeg har oplevet, som jeg ikke fik med i mit sidste indlæg:
  • Mobs hopper ikke ud over en kant, hvis de kan slå sig når de lander. Dette oplevede jeg ved at lave vandkanaler 4 blokke under spawnblokkene. Der blev de ved at gå rundt uden at hoppe i vandet. Da jeg så ændrede det til 3, så hoppede de glædeligt i vandkanalerne.
Svaret på dit sidste spørgsmål, har jeg ingen idé om!
Det er en gammel ting at mobs ikke gør det
løsningen: sæt skilte på kanten, så tror de det er en blok, de kan stå på, men i stedet bliver de snydt :D
User avatar
xmansen
Posts: 43
Joined: 28 Apr 2011, 19:11

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by xmansen »

Hey den store konge, jeg har ikke lige læst mig til om du har fået fjernet lys problemet?

Jeg har selv haft det i min spawner, men jeg ved hvad løsningen er. Det er ikke vandet der lyser, og hvis den er lukket 100 % af så er det jo heller ikke udefra. Det er en light bug, her er løsningen til at fikse den:

http://www.youtube.com/watch?v=WJp-RS17URU
Mvh xmansen

/finestone fortress crew
User avatar
bobiboblolo
Posts: 484
Joined: 29 Dec 2010, 19:53

Re: Xp-farm - hjælp!

Post by bobiboblolo »

xmansen wrote:Hey den store konge, jeg har ikke lige læst mig til om du har fået fjernet lys problemet?

Jeg har selv haft det i min spawner, men jeg ved hvad løsningen er. Det er ikke vandet der lyser, og hvis den er lukket 100 % af så er det jo heller ikke udefra. Det er en light bug, her er løsningen til at fikse den:

http://www.youtube.com/watch?v=WJp-RS17URU
Man behøver ikke at smadre blokkene, man kan bare højre klikke på dem med en blok i hånden imens du står så tæt på dem at du ikke kan sætte en blok.

Det kan også være vandet der lyser, det er jo også en form for blokke.
Image
Post Reply