En ting du lige så godt kan lære her i livet er at når det gælder frivilligt arbejde og i særdeleshed gratis arbejdskraft så skal man ikke forvente noget som helst. I stedet bør du bare forvente at du er alene og så forsøge at gøre det så godt du kan og evt. bruge kræfter på at gøre dig bedre ved fx at undersøge mulighederne for layout. (og så derefter blive glædelig overrasket hvis nogen vil hjælpe dig og lade vær med at blive skuffet når de forlader dig igen).
Jeg valgte ene mand at starte projektet Archlinux.dk op i 2006 og jeg har endnu ikke modtaget noget hjælp til vedligeholdelsen af siden (til gengæld en del tomme løfter). Efter at have spurgt en del rundt omkring endte det med jeg i starten kunne blive hostet hos et andet projekt og senere fik jeg anskaffet mig en "sponsoraftale" der giver gratis hosting. Men alt omkring opsætning af hjemmeside, forum osv. har jeg selv måtte stå for.
Og det er skam hårdt og det kan måske føles latterligt at skrive fx artikler og nyheder som ingen læser men det er vigtigt bare at gøre det for på et tidspunkt kommer der nogen og læser dem. Det lykkedes mig at opretholde et udmærket community. Men den dag i dag er det stadig mig der besvarer så godt som alle forumindlæg på vores forum.
Archlinux.dk projektet kan måske virke lidt tåbeligt at blive ved med og jeg skal ærligt indrømme at størstedelen af min fritid nu er gået over på Crafters.dk. Men Archlinux.dk har lært mig en hel del omkring programmering, opsætning af layout, få styr på databaser, få nakket spammere og meget andet. Det er viden jeg har kunne bruge i andre sammenhænge og noget af det bruger jeg også her på Crafters.dk
Pointen med denne tåbelige historie er blot at hvis du fx synes at du ikke er ret god til layout så lær at lav noget layout. Det kan godt være det bliver temmelig grimt i starten og folk skriver noget negativt til dig men du vil altid lære noget af det og få noget erfaring.
Husk på at negativ kritik er hvad du selv gør det til. Hvis du ser negativ kritik som noget skidt så forvent at blive skuffet. Men hvis du ser kritikken som en åben mulighed for at tage det til dig og gøre dit arbejde bedre så er det slet ikke så slemt. Personligt hader jeg folk der bare skriver "godt arbejde" fordi det giver mig intet at arbejde ud fra. Jeg ved selv at det jeg laver ALTID har nogle fejl og jeg forlanger at folk kan pege på nogen af dem. Det fejlfrie arbejde eksisterer ikke og det er ud fra dine fejl at du lære noget (og selvfølgelig de ting der fungerer godt).
Og sidst, jeg kender godt ungdommens lyst til at starte en masse projekter op (har selv været ude i det) og så droppe dem en uge efter pga. lysten forsvandt. Den slags projekter vil der være mange af og derfor må du selv afgøre hvilke projekter der virkelig betyder noget. Men hvis du vil drive et af projekter til noget så arbejde på det selvom lysten måske forsvinder i en periode og vær lidt stædig. Det er ikke lige sjovt hele tiden (fx når spammere nedlægger din hjemmeside) men se det som en udfordring for hvordan du kan gøre det mere interessant. Måske bliver det kedeligt at skrive nyheder/artikler i noget tid men så lær lidt omkring layout opsætning imens og undersøg om der er nogle gode programmer til det og hvordan man egentlig gør det ordentligt. Når du engang har fået styr på layout så vil du sikkert igen have lyst til at skrive noget igen (især fordi man mangler noget tekst at smide i sit skinnende nye layout).
God vind fremover.