Shoppingcenter

User avatar
FedeAnderzen
Posts: 2062
Joined: 09 Mar 2011, 19:06

Re: Shoppingcenter

Post by FedeAnderzen »

Jeg var i starten noget skeptisk over idéen, mest fordi vi sjældent er mange online og så meget handles der jo heller ikke på serveren. Efter at have tænkt over det i nogle dage er jeg dog kommet på andre tanker.

Et af mine indledende bekymringer gjaldt placering af et shoppingcenter. Det skulle jo helst ligge tæt på Spawn og hvor har vi lige plads der ? Man kan måske finde plads i en af de “tomme” bygninger derinde, eller måske grave det ned ligesom de har under gaderne i Kiev så folk kan gå og handle selv om vinteren. Men så kom ideén om en handelsby på bordet og så var jeg solgt.

Rent placeringsmæssigt bliver det naturligvis endnu sværere at få lagt tæt på spawn, men med vores tilbagevenden til TrainCarts lyn metro er det jo ikke et problem at komme hurtigt rundt længere. Man kunne måske få inkorporeret Trades funktioner i handelsbyen og dermed det tilhørende warp.

Et andet problem der kan komme med tiden er forladte butikker. Hvis dem der bygger de første butikker ikke bliver ved med at spille kommer vi med tiden til at have en by hvor centrum er fyldt med forladte butikker og hvor nye bliver bygget ude i periferien af byen.

For at imødegå det tror jeg vi får brug for en form for styring af byen, helst noget spiller baseret. Det kan feks være en handelsstands forening eller Merchants Guild, hvor nogle få spillere har ansvar for “driften” af byen. De kunne feks holde møde en 2 - 3 gange om året og kigge på om der er nogen af de inaktive butikker der skulle ryddes og gives fri til andre interesserede. Man kunne bygge et pakhus til at opbevare de fjernede ting, så tingene kunne returneres hvis spilleren igen blev aktiv.
Jeg tænker at et sådan handelsforening skulle styres af et par af de gamle der stadig er aktive, Gumz der har stillet forslaget og Nielsen74 der er en af de mest aktive både spillemæssigt og på handels fronten ville være oplagte, men det skal naturligvis være frivilligt. Der burde nok også være en repræsentant fra mod korpset, så lovens lange arm er involveret

Jeg har skam også et forslag til hvordan vi kunne skrue en by sammen.
Vi finder en ø eller en halvø, af passende størrelse, evt. her:
https://map.crafters.dk/novus/?worldnam ... 64&z=-3366
Vi planer den ud så den er i højde med havet og bygger midt på en plads. Omkring pladsen skal der så være et hovedkvarter til handelsforeningen, (en bank måske ?) Hvis vi laver bygningen høj kan vi lade metroen og /warp trade ende i toppen, så når folk kommer til byen kan man få et god udsigt over byens opbygning.
Fra centrum og ud til alle sider graver vi kanaler flankeret af smalle fortove og imellem kanalerne kan vi så bygge butikker og pakhuse osv.
Der skal også være side kanaler der forbinder hoved kanalerne og en masse broer hen over kanalerne som forbinder fortovene.
Set ovenfra ville byens kanaler ligne et spindelvæv.
Den opbygning ville gøre så man både kan sejle eller løbe rundt i byen men endnu bedre ville den være fantastisk at flyve med elytra i, tænk på alle de broer man kan flyve under….

Når jeg tænker på handelsby forestiller jeg mig noget halvgammelt i middelalderstil, gerne med havnefront og pakhuse, markedsplads og butikker, små listige knejper i kælderen osv. Noget i stil med Amsterdam, eller en af de gamle Hansestæder.

Hvis vi ender ud med at kunne bruge chestshop til handel, foreslår jeg at vi bygger et handels Venedig.
Image
User avatar
Samcro04
Posts: 12
Joined: 24 Jul 2019, 16:46

Re: Shoppingcenter

Post by Samcro04 »

jeg vil syns det ville være en mega fed ide jeg er frisk
User avatar
FedeAnderzen
Posts: 2062
Joined: 09 Mar 2011, 19:06

Re: Shoppingcenter

Post by FedeAnderzen »

Det ville være oplagt at kombinere denne ide med mik3lg's forslag om en villager trading hall
https://crafters.dk/forum/viewtopic.php?f=52&t=8523

Et sådan sted ville passe godt ind i en handels by.
Image
siig
Administrator
Posts: 174
Joined: 28 Sep 2016, 17:27

Re: Shoppingcenter

Post by siig »

Den her idé, som Fede beskriver her er jeg sindsygt fan af! Jeg forestiller mig det hele, på den her ø med fede butikker hvor spillere sælger alt muligt!
Jeg er frisk på at hjælpe til :D
Crafters.dk's egen SoMe mand 8-)
User avatar
JBTollak
Administrator
Posts: 795
Joined: 19 Oct 2012, 11:38

Re: Shoppingcenter

Post by JBTollak »

Idéen er igangsat, og et udvalg af spillere har vist interesse i at "bestyre" handelsbyen.

Vi er meget glade for engagementet, det er SÅ fedt at spillere vil være med til at gøre Crafters bedre :)
Post Reply