i dont think tha ancent inds even use the sun cross, i think they use the Orissa portal (a Chariot Wheel)
not sure tho
religiøse ting
- bobiboblolo
Re: religiøse ting
Det er det jeg mener man må bruge alle tegn medmindre det bliver brugt i en stødende form.007mads1 wrote:Det var et eksempel - men hvis der skal være en grund så kan vi da sige at jeg laver en naziborg med et hagekors i kælderenatlem wrote:wy do you even wont to make the sun cross in you basment ??
Men hvis hagekors er forbudt så kan jeg vel heller ikke bruge det i et soltempel soltempel...
Hvad angår Islam så er det en ikke sådan som du beskriver, du tænker ud fra hvad du hører i tv, aviser, osv. Men det samme skete under Muhammed krisen bare fordi nogle få personer skrev noget for de fleste muslimer diskriminerende, så blev "alle" sure og brændte Dannebrog af fordi de havde set i deres tv og aviser at det gjorde folk i Danmark så derfor blev mange sure på alle danskere. Det samme sker hver dag mod muslimer, islam er nemlig delt op i sunni og shia hvilket er to rimelige forskellige tolkninger af biblen. Dem som man høre om på tv og alle andre steder er shia som tolker de hårde ting i koranen, mens sunni tolker koranen somvi tolker vores bibel, bare fordi man ikke høre om extreme ting i biblen så er det ikke fordi det ikke er der vi har bare valgt det fra. F.eks i gamle dage hvor man var mere troende her i Danmark der slog man også børn i over ens stemmende med biblen men det har man valgt fra nu. Ligesom sunni muslimerne har valgt mange af de hårde ting ved koranen fra. Ordet er trods alt kun 10 procent af alle muslimer der er shia muslimmer og 90 sunni.GrevWilliam wrote:Hvad angår islamisk relaterede bygninger, så er jeg mindre tolerant. Islam er nemlig, efter min opfattelse, en religion som er frihedsberøvende og undertrykkende for dets medlemmer (Især kvindelige), og desuden er det en politisk lovgivende religion. Ja! Religionen lovgiver på baggrund af religiøse overhoveders tolkning af koranen efter eget forgodtbefindende. Desuden søger islam i nogle tilfælde at afskaffe andre religioner og deres tilhængere. Dette er i mine øjne undertrykkelse på højde med Hitler, og der vil jeg være meget kritisk med sammenhængen af disse symboler. Dog håber jeg ikke at det bliver relevant, da de færreste herinde formentligt vil konstruere islamiske genstande.
Vis jeg skulle være troende (jeg er ateist) så vil jeg faktisk blive sunni muslim.
Prøv at læse de 5 søjler her som er grundlæggende for enhver sunni muslims tro
http://da.m.wikipedia.org/wiki/De_fem_s ... ected=true
Last edited by bobiboblolo on 03 Feb 2011, 15:06, edited 1 time in total.
- grevwilliam
Bob jeg håber du forstod hvilken del af islam jeg i forvejen refererede til. jeg er da godt klar over at det ikke er alle der er sådan, og det er ganske overflødigt at påpege det.
Jeg har dybeste foragt for undertrykkelse, og symboler på dette, men de kristne samfund er i de fleste tilfælde kommet videre, og udøver ikke religionen på mere end hobbyplan (I modsætning til den del af islam som jeg referere til, der er et par hundrede år bagud mht. udøvelse af religion)
Jeg er ikke indoktrineret af mediernes billede, og mine udtalelser afspejler kun egne erfaringer og holdninger.
Forresten vil jeg lige påpege at medierne er med til at give befolkningen et billede af hvad der er undertrykkende og hvad der ikke er (Hvad end det har hold i virkeligheden eller ej).
Jeg håber at denne post var overflødig info for de fleste.
/Grev
Jeg har dybeste foragt for undertrykkelse, og symboler på dette, men de kristne samfund er i de fleste tilfælde kommet videre, og udøver ikke religionen på mere end hobbyplan (I modsætning til den del af islam som jeg referere til, der er et par hundrede år bagud mht. udøvelse af religion)
Jeg er ikke indoktrineret af mediernes billede, og mine udtalelser afspejler kun egne erfaringer og holdninger.
Forresten vil jeg lige påpege at medierne er med til at give befolkningen et billede af hvad der er undertrykkende og hvad der ikke er (Hvad end det har hold i virkeligheden eller ej).
Jeg håber at denne post var overflødig info for de fleste.
/Grev
- grevwilliam
Del 2:
Mine ord før skulle ikke tages for tungt. Jeg føler bare at det er min pligt at svare når der bliver gået på kompromis med vores frihed.
No hard feelings.
Forresten vil jeg lige tilføje en ting, som gør medierne til en uværdig dommer i sagen om hvad der er acceptabelt og krænkende:
Jeg var inde på DR P3's hjemmeside for at se nogle playlister, da jeg pludselig, mod al forventning, blev mødt med et yderst anstødeligt billede. P3's forside, som indeholder forskellige artikler om dit og dat, havde valgt at placere et stort billede, hvis vulgaritet jeg næppe kan gengive korrekt, midt i det hele. Det forestillede en mand med enormt ophævede testikler, større end en fodbold, der var på grænsen til surrealisme.
At man i sin dydelig fromhed og godtroenhed kan komme for sådan en skade på autoriserede hjemmesider, er ikke til at begribe. Jeg føler at vi lever lidt i en boble herinde, for virkelighedens verden byder på tons af den slags. Man kan næppe tænde for radioen, tv'et eller besøge en ellers troværdig hjemmeside som DR.dk uden at støde på sådanne (for det meste seksuelt krænkende) billeder eller sprog. Der er virkelig sket en udvikling i de seneste årtier siden disse ting er alment accepteret.
Radio, TV, Internet er for +18 hvis vi vurderer efter holdninger herinde. Især jeg selv har deltaget aktivt i debatten Ingame, og i begge fora, for at sikre at disse grænseoverskridende og krænkende elementer ikke lukkes ind, og dette fordi vi tager hensyn til børnenes - men også vor egen dannelse.
/Grev
Mine ord før skulle ikke tages for tungt. Jeg føler bare at det er min pligt at svare når der bliver gået på kompromis med vores frihed.
No hard feelings.
Forresten vil jeg lige tilføje en ting, som gør medierne til en uværdig dommer i sagen om hvad der er acceptabelt og krænkende:
Jeg var inde på DR P3's hjemmeside for at se nogle playlister, da jeg pludselig, mod al forventning, blev mødt med et yderst anstødeligt billede. P3's forside, som indeholder forskellige artikler om dit og dat, havde valgt at placere et stort billede, hvis vulgaritet jeg næppe kan gengive korrekt, midt i det hele. Det forestillede en mand med enormt ophævede testikler, større end en fodbold, der var på grænsen til surrealisme.
At man i sin dydelig fromhed og godtroenhed kan komme for sådan en skade på autoriserede hjemmesider, er ikke til at begribe. Jeg føler at vi lever lidt i en boble herinde, for virkelighedens verden byder på tons af den slags. Man kan næppe tænde for radioen, tv'et eller besøge en ellers troværdig hjemmeside som DR.dk uden at støde på sådanne (for det meste seksuelt krænkende) billeder eller sprog. Der er virkelig sket en udvikling i de seneste årtier siden disse ting er alment accepteret.
Radio, TV, Internet er for +18 hvis vi vurderer efter holdninger herinde. Især jeg selv har deltaget aktivt i debatten Ingame, og i begge fora, for at sikre at disse grænseoverskridende og krænkende elementer ikke lukkes ind, og dette fordi vi tager hensyn til børnenes - men også vor egen dannelse.
/Grev
- Casper98dk
kan i admins ikke starte en afstemning på forummet om dette. der er meget forskellige meninger
- Casper98dk
foresten: efter som serveren er dansk skal vi så ikke (prøve) at overholde de danske grundlove?
religions frihed?
§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
§ 68
Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse en den, som er hans egen.
§ 70
Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
EDIT: Det jeg vil frem til er burde alle ikke kunne lave hans/hendes religions tegn. I et moderne samfund som vi lever i, tror jeg ingen ville blive overasket over at se et pentagram, en statue af Buddha, M.M.i 1300-1700-tallet ja, men ikke i det 21 år hundrede!
Alle (modne) mennesker skal da have lov til at være her!
2x EDIT: Hvis at en pentagram bliver lavet opaf en kirke er det selvfølgelig en provokation. Et pentagram på væggen af ens hus (eller runer på ens tag) er ikke en provokation, men dekoration.
alle de der ikke er kristne lever sku´ da med jeres religion, vi skal bede i 0-2 klasse i folkeskolen (det er for dårligt, men det er ikke det vi snakker om), der stod jeg ikke bare og råbte og gjorde dumme ting. kan jeg så ikke få lov til at lave et pentagram?
giv os lige lidt plads/respekt for det vi tror på. Uanset om man tror at der flyver en kop rundt om mars som vil gøre hvad du siger, eller om det er gud eller buddha.
religions frihed?
§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
§ 68
Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse en den, som er hans egen.
§ 70
Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
EDIT: Det jeg vil frem til er burde alle ikke kunne lave hans/hendes religions tegn. I et moderne samfund som vi lever i, tror jeg ingen ville blive overasket over at se et pentagram, en statue af Buddha, M.M.i 1300-1700-tallet ja, men ikke i det 21 år hundrede!
Alle (modne) mennesker skal da have lov til at være her!
2x EDIT: Hvis at en pentagram bliver lavet opaf en kirke er det selvfølgelig en provokation. Et pentagram på væggen af ens hus (eller runer på ens tag) er ikke en provokation, men dekoration.
alle de der ikke er kristne lever sku´ da med jeres religion, vi skal bede i 0-2 klasse i folkeskolen (det er for dårligt, men det er ikke det vi snakker om), der stod jeg ikke bare og råbte og gjorde dumme ting. kan jeg så ikke få lov til at lave et pentagram?
giv os lige lidt plads/respekt for det vi tror på. Uanset om man tror at der flyver en kop rundt om mars som vil gøre hvad du siger, eller om det er gud eller buddha.
- bobiboblolo
Så vis (rent hypotetisk) jeg lavede de fem søjler ville det så være okay for diggrevwilliam wrote: Jeg har dybeste foragt for undertrykkelse, og symboler på dette, men de kristne samfund er i de fleste tilfælde kommet videre, og udøver ikke religionen på mere end hobbyplan
/Grev
- CptTomatoKing
God ide så laver jeg de 10 bud ved siden afbobiboblolo wrote:Så vis (rent hypotetisk) jeg lavede de fem søjler ville det så være okay for diggrevwilliam wrote: Jeg har dybeste foragt for undertrykkelse, og symboler på dette, men de kristne samfund er i de fleste tilfælde kommet videre, og udøver ikke religionen på mere end hobbyplan
/Grev
ps et symbol er noget der symbolisere noget så m et logo eller en etikette, så det et symbol gør er at vise fx. hvis jeg bygger en nazi borg (ja den igen - men kan ikke finde et bedre eksempel..) medet hagekors så viser hagekorset at det er en naziborg og ikke bare et hvilket som helst hus... Et hagekors betyder ikke at jeg begynder at gasse jøder
⚒ To mine, or not to mine...
- Casper98dk
netop! det behøver ikke at være ondt men hvis man laver en naziborg, et pentagram007mads1 wrote:God ide så laver jeg de 10 bud ved siden afbobiboblolo wrote:Så vis (rent hypotetisk) jeg lavede de fem søjler ville det så være okay for diggrevwilliam wrote: Jeg har dybeste foragt for undertrykkelse, og symboler på dette, men de kristne samfund er i de fleste tilfælde kommet videre, og udøver ikke religionen på mere end hobbyplan
/Grev
ps et symbol er noget der symbolisere noget så m et logo eller en etikette, så det et symbol gør er at vise fx. hvis jeg bygger en nazi borg (ja den igen - men kan ikke finde et bedre eksempel..) medet hagekors så viser hagekorset at det er en naziborg og ikke bare et hvilket som helst hus... Et hagekors betyder ikke at jeg begynder at gasse jøder
- kaffeluskeren
Ville virkelig ønske at vi bare kunne bygge hvad vi havde lyst til, så længe vi overholder 20 block-reglen.
Er swastikaet virkelig så stødende? really? Jeg har spillet et utal af spil som foregår i den periode hvor nazisterne brugte det gamle soltegn på deres egen måde, og kan ikke selv blive stødt af at se på det.
Det betyder ikke at jeg har lyst til at bygge en 'hagekors-park' eller noget tilsvarende, men det er vigtigt at vi har friheden til at kunne gøre det - efter min mening.
http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika
Herover et link som de fleste nok allerede har været inde på nu, men det giver en god idé om hvor gammelt det symbol er.
Hypotetisk: hvis jeg byggede en swimmingpool undermit hus med et swastika i bunden af bassinet og en penis som springvand i midten. Ville jeg så skulle bygge et 18+ skilt ude foran mit hus?
Hvor går grænsen, og hvor meget hensyn skal vi tage til andre? Hvis vi først begynder at forbyde det ene, vil det andet hurtigt følge efter.
Er swastikaet virkelig så stødende? really? Jeg har spillet et utal af spil som foregår i den periode hvor nazisterne brugte det gamle soltegn på deres egen måde, og kan ikke selv blive stødt af at se på det.
Det betyder ikke at jeg har lyst til at bygge en 'hagekors-park' eller noget tilsvarende, men det er vigtigt at vi har friheden til at kunne gøre det - efter min mening.
http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika
Herover et link som de fleste nok allerede har været inde på nu, men det giver en god idé om hvor gammelt det symbol er.
Hypotetisk: hvis jeg byggede en swimmingpool undermit hus med et swastika i bunden af bassinet og en penis som springvand i midten. Ville jeg så skulle bygge et 18+ skilt ude foran mit hus?
Hvor går grænsen, og hvor meget hensyn skal vi tage til andre? Hvis vi først begynder at forbyde det ene, vil det andet hurtigt følge efter.
/kaffe