Min computer nægter at starte, nogen genier til stede?

Alt ikke releteret til Minecraft eller crafters.dk.
julemand101

Re: Min computer nægter at starte, nogen genier til stede?

Post by julemand101 »

Bekker00 wrote:Hvis maskinen er fyldt med støv, så undlad at bruge en støvsuger tilsæt rense den med.

Støvsuger har en grim tendens til at skabe statisk elektricitet og det kan indvoldene i en puter ikke lide.

Det bedste er at puste den fri for støv.

Held og lykke med projektet. :-)
Det har jeg så lidt anderledes erfaringer med. Hvis du har en støvsuger med plastikmundstykke og sørger for at være lidt forsigtig så skader det ikke at bruge en støvsuger. Derimod hvis du bruger en kompressor til at puste luft så risikerer du to ting:

* Fugt.
* Støv der kommer ind under blæseren.

Det sidste er næsten det værste fordi blæseren vil her begynde at larme en del og køre ret trælst hvilket ikke er til at løse når det først er sket. Derfor vær meget forsigtig med at puste støvet som det første.

Men det kan så også være der er så meget støv at du kan fjerne det med en pincet. Har oplevet hvor jeg bare kunne trække en lang tråd af støv ud af blæseren som var viklet hele vejen rundt og spærende for alt køling. :D

(af andre spændende episoder: computere fra hjem hvor der ryges er ikke vildt lækre. Har været ude ved en kunde hvor jeg måtte have maskinen hjem og fjerne tjære ud af blæseren. Det var så klistret at blæseren ikke længere kunne køre rundt og alle køleripper var komplet fyldt med det lort... har nogle billeder et eller andet sted med det)
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
Grandt_666

Post by Grandt_666 »

julemand101 wrote: (af andre spændende episoder: computere fra hjem hvor der ryges er ikke vildt lækre. Har været ude ved en kunde hvor jeg måtte have maskinen hjem og fjerne tjære ud af blæseren. Det var så klistret at blæseren ikke længere kunne køre rundt og alle køleripper var komplet fyldt med det lort... har nogle billeder et eller andet sted med det)
Et tilsvarende projekt har jeg også taget billeder af... mums... synes da ejeren skulle se forkellen fra før til efter. :lol:
Member of The Islanders
bobiboblolo

Post by bobiboblolo »

Har fået skilt den helt ad, blæseren er nemlig den sværeste del at komme frem til. Jeg kørte tjekunder vejs for hver del jeg tog af men det var først til sidst hvor jeg havde taget alt fra bortset fra grafik kort og cpu at den endelig gad at tænde ordentligt. Det viste sig hurtigt at blæseren kunne starte i et par sekunder på det her stadie, hvor efter den stoppede og maskinen kørte videre. Er ikke sikker på om det af- eller bekræfter Julles teori om at blæseren var den skyldige :?:
En ting kan jeg dog konstatere at det ikke har været støv som har gjort det af med blæseren, der er næsten overhovedet intet støv at finde inde i computeren selvom at den ikke har set en eneste støvsuger i hele dens levetid, måske.

Jeg har nemlig haft den til reparation for at få udskiftet min skærm som var gået i stykker, det dækkede forsikringen heldigvis da jeg afleverede den 2 måneder før min 3 års forsikring udløb. Det tog dem så rekord lange 2 måneder at å smidt sådan en skærm på og dag jeg så fik den tilbage var der 2 dage tilbage af garantien. Denne fejl opstår så 2 dage efter garantiens udløb og jeg må derfor fikse den selv. Pointen var at jeg ikke er 100% sikker på om værkstedet har støvsuget den og muligvis kommet til at pille ved blæseren.

Efter videre forsøg tror jeg det er tilkoblingen til motherboardet der er noget galt med, jeg kan nemlig hvis jeg sætter kablet helt specielt(ikke som den burde) få blæseren til at starte.

Jeg kan ikke genskabe scenariet med den tikkende lyd/slukket computer. Prøver i morgen at sammensætte dele af computeren og skaffe en anden blæser til test, for at se om det er forbinderleddet ved motherboardet, motherboardet selv eller blæseren der er noget galt med.
Image
julemand101

Post by julemand101 »

Det er meget normalt at blæseren i en bærbar kun starter kortvarigt op ved start for at tjekke om den kan starte op. Derefter starter den først op når CPU'en bliver varm (nogen maskine kører dog altid med tændt blæser ved lav styrke hvis du har sat strøm til den).

Men hvis der ikke er støv i maskinen og blæseren lader til at kunne køre fint rundt så er det næppe her problemet ligger. Dog virker det sært du ikke kan genskabe den tikkende lyd.
Administrator og grundlægger af http://www.archlinux.dk - Dansk Arch Linux Community.
bobiboblolo

Post by bobiboblolo »

Har i dag kunnet genskabe den tikkende lyd, det viser sig at når jeg prøver at tænde computeren med skærmen i vil den ikke starte, men laver istedet den tikkende lyd.

Har også problemer med blæseren da den ikke starten igen lige meget hvor varm cpu'en bliver.
Image
GumZ1110

Post by GumZ1110 »

tror du ikke du skulle ringe til deres support, hvis der er fejl med skærmen er der vel stadigvæk garanti på den i det de lige har skiftet den
GumZ1110, Xmod, handelsdude, eneboer og fedtet fyr.
Post Reply